Pagina Mobiliteit

De pagina Mobiliteit heeft betrekking op de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). Vanuit deze pagina kunt u records aanmaken voor de mobiliteitsenquête. Deze pagina toont de aangemaakte records plus de antwoorden van resources, als ze de enquête op de portal hebben ingevuld.

 

Pagina openen

Open deze pagina via de zoekfunctie. Klik daartoe rechtsboven in het scherm op of druk op Alt+Q.

 

Woon-werkmobiliteit achterhalen via jaarlijkse enquête

Woon-werkmobiliteit is het reizen tussen woon- of verblijfplaats van de werknemer en de plaats waar ‘de arbeid pleegt te worden verricht’ (het vaste werkadres of de standplaats). Het vervoermiddel kan per dag wisselen. Werkgevers houden vaak geen (volledige) administratie van de woonwerkmobiliteit van alle werknemers bij. Een jaarlijkse enquête kan daarom een geschikte methode zijn waarmee u aan de nodige gegevens voor de rapportageverplichting kunt komen.

Opmerking: Uit de handreiking van het ministerie:

 

Records voor de mobiliteitsenquête aanmaken

Het is mogelijk om gegevens over woon-werkmobiliteit te verzamelen via een jaarlijkse enquête op de resourceportal. U moet de enquête uitzetten onder de medewerkers die op 1 januari (in 2024 mocht dat ook 1 juli zijn) een contract hebben van 20 uur of meer per maand. Vanuit de pagina Mobiliteit kunt u records aanmaken voor de resources die aan die voorwaarde voldoen. Via de knop Mobiliteitsrecords kunt u records voor een (grote) groep werknemers aanmaken.

Het rapport Mobiliteit aanmaken maakt alleen records voor de mobiliteitsenquête aan voor resources:

  • die op de peildatum een arbeidsomvang van minimaal 20 uur per maand hebben, en

  • voor wie nog geen record voor het betreffende jaar aanwezig is

Op de pagina Mobiliteit is het eventueel mogelijk om handmatig een record voor een resource toe te voegen via de knop Nieuw.

Wanneer een resource de enquête op de portal invult, worden de antwoorden op deze pagina opgeslagen. Via het feitenblok kunt u eenvoudig bijhouden hoeveel werknemers de enquête hebben ingevuld. En kunt u op tijd bijsturen als de respons laag is.

Voorbeeld: Klik op de afbeelding om te vergroten:

 

Hoeveel enquêtes uitzetten?

Opmerking: Uit de handreiking van het ministerie:

 

Wanneer kan ik de enquête het beste uitvoeren?

Volgens de handreiking van het ministerie zijn de maanden maart-mei of september-november de beste momenten om de mobiliteitsenquête te houden. Dan zijn er namelijk minder feest- en vakantiedagen en is sprake van een gemiddeld weerpatroon. Daarnaast wordt aangeraden de enquête elk jaar in dezelfde periode te houden. Daarmee kunt u de resultaten door de jaren heen beter vergelijken.

 

Mobiliteitsenquête op de portal inrichten

Om de enquête op de resourceportal te tonen, moet:

  • in het domein voor de resourceportal een controllerinstantie met de controllersoort ResourceMobility zijn ingesteld in de sneltab Menu-instellingen, en
  • voor de resource een record voor de mobiliteitsenquête zijn aangemaakt voor het huidige jaar. De enquête moet nog niet zijn ingevuld door de resource. Nadat de resource de enquête heeft ingevuld en opnieuw inlogt, is de enquête niet meer zichtbaar op de portal.

Zie verder Controllersoort ResourceMobility.

 

Feitenblok Resultaten WPM enquête

Het feitenblok toont per jaar:

  • het aantal uitnodigingen (aangemaakte enquêterecords)

  • het aantal respondenten (resources die de enquête hebben ingevuld)

  • het responspercentage

 

Klik in het feitenblok op Resultaten WPM enquête om van jaar te wisselen of data te vernieuwen:

Gebruik de knop Vernieuwen als u iets wijzigt, toevoegt of verwijdert op deze pagina.

 

Standaardvelden, optionele velden en extra vragen en antwoorden

De standaardvelden uit de enquête zijn standaard zichtbaar op de pagina Mobiliteit.

De velden Standaard vervoerwijze en Maandag tot en met Zondag kunnen zijn gevuld met de code van een vervoerwijze uit de pagina Vervoerwijzen. Zie ook Pagina Vervoerwijzen.

 

Optionele velden en extra vragen en antwoorden

Aan de controllerinstantie met controllersoort ResourceMobility kan een overige registratieset worden gekoppeld met daarin optionele velden en/of extra vragen.

Er zijn 3 optionele velden:

  • Leasevoertuig

  • OV-kaart

  • Zakelijke kilometers Ov

Deze optionele velden zijn standaard niet zichtbaar op de pagina Mobiliteit, maar kunnen via Personaliseren worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Zijn er extra vragen toegevoegd en heeft de resource de enquête ingevuld, dan vraagt u via de knop Vragen en antwoorden de antwoorden op die de resource heeft gegeven.

 

Knoppen op de actiebalk

Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren.

Nieuw

Via deze knop kunt u handmatig een record voor een resource toevoegen. Als u op de knop klikt, wordt een nieuwe, lege regel toegevoegd. Vul de velden Resourcenr. en Jaar. Klik vervolgens in het feitenblok op Resultaten WPM enquête en kies Vernieuwen om de aantallen in het feitenblok bij te werken.

Mobiliteitsrecords aanmaken

Via deze knop opent u het rapport Mobiliteit aanmaken. Daarmee kunt u records voor de mobiliteitsenquête voor een (grote) groep werknemers aanmaken.

Zie ook Rapport Mobiliteit aanmaken.

Vragen en antwoorden

Zijn in de mobiliteitsenquête naast de standaardvragen extra vragen toegevoegd en heeft de resource de enquête ingevuld, dan vraagt u via deze knop de antwoorden op die de resource heeft gegeven op de vragen.

Zie ook Pagina Vragen en antwoorden.

 

Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.

 

Zie ook

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM)

WerkinstructieC13576-WPM_enquête_tbv_woon-werkmobiliteit (pdf)

Pagina Mobiliteit

Pagina Rapportage mobiliteit