SNG e-VOI
Deze koppeling heeft betrekking op het deurwaarderssysteem e-VOI van SNG (Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders). Via een elektronisch verzoek om informatie (e-VOI) kan een deurwaarder inkomsteninformatie opvragen bij een werkgever of uitkeringsinstantie (inkomstenverstrekker). De gerechtsdeurwaarder doet dit verzoek bij SNG en SNG doet de daadwerkelijke uitvraag bij u als werkgever.
Als de e-VOI koppeling tussen MSF en SNG is geactiveerd, wordt periodiek (via een taakwachtrijpost) bij SNG gecontroleerd of er informatieverzoeken klaar staan.
De e-VOI berichtuitwisseling vindt volledig geautomatiseerd en op de achtergrond plaats. Er is dus geen tussenkomst van een gebruiker nodig. Een ‘normale’ gebruiker heeft ook geen inzicht in de gedane informatievragen, dit is alleen zichtbaar voor beheerders op de pagina Koppelingsmeldingen.
In gebruik nemen
Om deze koppeling in gebruik te nemen dient u de volgende stappen te ondernemen:
- Contact opnemen met SNG en aangeven dat u als klant van Mysolution interesse hebt in de koppeling. Vervolgens ontvangt u van SNG een certificaat dat ingeladen moet worden in MSF. Zie Pagina Certificaatopslag (Mysolution).
Opmerking: Werkt u in de Mysolution cloud, dan is het ook mogelijk om gebruik te maken van een certificaat van Mysolution. Neem daarvoor contact op met uw Customer Success Manager. Het certificaat zal in dat geval door Mysolution worden ingeladen. U hoeft dan geen certificaat aan te vragen bij SNG, maar wel een requestor ID bij SNG opvragen.
- Contact opnemen met uw accountmanager van Mysolution, omdat dit een betaalde optie is.
- Richt de koppeling verder in, zie Instellingen. Zodra de inrichting van de koppeling is afgerond, moet u aan SNG doorgeven dat SNG de koppeling kan activeren.
Instellingen

Stel de volgende URL in:
- Productieomgeving: https://api.prd.sng.nl/opentunnel/sng/evoi
- Acceptatieomgeving: https://api.acc.sng.nl/opentunnel/sng/evoi

Eigen certificaat
Als het certificaat is ingeladen in MSF, staan op de pagina Certificaatopslag (Mysolution) van het betreffende certificaat verschillende attributen in het veld Certificaatnaam. Een ervan is de OU (Organizational Unit). Het Requestor ID is de code die achter OU= staat (OU=W0***).
Zie ook Pagina Certificaatopslag (Mysolution).
Mysolution certificaat
Maakt u gebruik van een certificaat van Mysolution, vraag dan bij SNG het requestor ID op dat voor uw organisatie van toepassing is en vul deze in dit veld.

Certificaten kunt u inladen in MSF. De certificaten met hun wachtwoorden worden daarmee veilig bewaard in de isolationstorage, een speciale encryptiekluis. Zie Pagina Certificaatopslag (Mysolution). U kunt het certificaat een eigen code en beschrijving geven.
Als het certificaat is ingeladen in MSF en u in dit veld op klikt, kunt u het certificaat selecteren in de lookup-pagina Certificaatopslag (Mysolution). Deze pagina toont certificaten die vandaag geldig zijn.

Eigen certificaat
Laat dit veld leeg.
Mysolution certificaat
Vul dit veld alleen als u gebruikmaakt van een certificaat van Mysolution.
Als het certificaat is ingeladen in MSF, staan op de pagina Certificaatopslag (Mysolution) van het betreffende certificaat verschillende attributen in het veld Certificaatnaam. Een ervan is de OU (Organizational Unit). De code die achter OU staat is het Intermediair ID (OU=*****).
Taakwachtrijpost
Voor de afhandeling van de berichten moet in elk centraal bedrijf een taakwachtrijpost met codeunit 11270188 'MYS SAL SNG Dispatcher JQ' worden ingesteld.
Advies:
- Laat de taakwachtrij niet in elk centraal bedrijf op exact hetzelfde moment lopen, maar met een paar minuten verschil.
- Draai het centrale bedrijf waarin de meeste informatieverzoeken worden verwacht elke dag als eerste.
De taakwachtrij werkt alleen in productie. Als u de codeunit wilt draaien in een niet-productieomgeving moet de codeunit worden ingesteld in het onderdeel Mijn favorieten in het rolcentrum zodat de codeunit handmatig gedraaid kan worden. Dit is ingebouwd om te voorkomen dat u na een kopieslag van de productiedatabase opeens productieberichten verwerkt in een niet-productieomgeving.
Zie ook Taakwachtrijposten instellen enMijn favorieten.
Veld Contactpersoon gerechtsdeurwaarder op alle relevante administratieve eenheden
Selecteer in het veld Contactpersoon gerechtsdeurwaarder op de pagina Administratieve eenheden de code van een medewerker met wie een gerechtsdeurwaarder contact kan opnemen als hij/zij vragen heeft. Deze medewerker moet aanwezig zijn in het centrale bedrijf waar de administratieve eenheid onder valt. Van deze medewerker worden de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer opgenomen in het bericht aan de gerechtsdeurwaarder.
Vul dit veld voor alle relevante administratieve eenheden.
Zie ook Pagina Administratieve eenheden.
Technische werking
De berichtenstroom is te volgen op de pagina Koppelingsmeldingen. Filter de records waarbij Toepassingsnaam = SNG e-Voi. Via de knoppen Open bericht en Open retour bericht op de actiebalk onder Acties kunt u de daadwerkelijk verstuurde en ontvangen XML-berichten inzien. Alle berichten worden geïnitieerd vanuit MSF. Dit wil zeggen dat SNG voor deze koppeling nooit uit zichzelf informatie naar MSF stuurt. SNG ‘antwoordt’ alleen op vragen van MSF.
Zodra de ingestelde taakwachtrij draait komt de volgende berichtenstroom op gang.
-
ListBerichten
Hiermee vraagt MSF bij SNG op welke informatievragen er open staan.
Onder Open bericht: het XML-bericht aan SNG met het RequestorID waarvan MSF de informatievragen wil.
Onder Open retour bericht: het XML-bericht van SNG met een lijst van openstaande informatievragen. Hier staat geen ‘inhoudelijke’ informatie in. -
GetEvoiVraag
Per bericht uit de response van ListBerichten wordt de daadwerkelijke informatievraag bij SNG opgehaald.
Onder Open bericht: het XML-bericht aan SNG met het BerichtID dat we willen ophalen.
Onder Open retour bericht: het XML-bericht van SNG met het BSN en loonheffingennummer. -
SubmitEvoiAntwoord
De daadwerkelijke beantwoording van de informatievraag.
Onder Open bericht: een XML-bericht met details over een persoon, het dienstverband, ontvangen loon/vergoedingen en loonbeslagen.
Onder Open retour bericht: de bevestiging van SNG dat het bericht is verwerkt. Als het bericht succesvol is ontvangen door SNG komt het de volgende keer niet meer mee in ListBerichten.
Verschillende centrale bedrijven en blacklisting
Als u 1 centraal bedrijf hebt zal voor elk bericht dat in ListBerichten voorkomt een GetEvoiVraag en SubmitEvoiAntwoord volgen in de koppelingsmeldingen.
Dat is echter niet zo zijn als u meerdere centrale bedrijven hebt. De taakwachtrij zal dan in elk centraal bedrijf draaien. De taakwachtrij moet dan alleen berichten verwerken die bij het betreffende centrale bedrijf horen. Op het moment dat MSF de openstaande informatievragen ophaalt bij het SNG, kan dit onderscheid echter niet worden gemaakt.
De verwerking is dan als volgt:
In de response op GetEvoiVraag ontvangt MSF het loonheffingennummer. Op dat moment kan MSF controleren of de informatievraag bij het huidige centrale bedrijf hoort.
- Zo ja: het bericht wordt verwerkt. Er volgt dus een SubmitEvoiAntwoord.
- Zo nee: het bericht wordt toegevoegd aan de pagina SNG Blacklist berichten in dat centrale bedrijf. Dit zorgt ervoor dat MSF in dit centrale bedrijf de GetEvoiVraag niet meer gaat doen voor dit bericht-ID, omdat al is geconcludeerd dat het bericht bij een ander centraal bedrijf hoort. Het bericht wordt niet verwerkt. Er volgt dus geen SubmitEvoiAntwoord.
Als de taakwachtrij daarna nogmaals draait in dit centrale bedrijf en het bericht komt weer voor in de response van ListBerichten, gaat MSF voor dit bericht geen GetEvoiVraag doen.
Zie ook
Pagina Externe datavalidatiesystemen setup