Wijzigingslogposten verwijderen

Als het wijzigingslogbestand is geactiveerd en een of meer tabellen (met alle of bepaalde velden) zijn ingesteld die gelogd moeten worden, dan wordt een logbestand bijgehouden welke velden op welke datum/tijdstip door welke gebruiker zijn gewijzigd en wat er gewijzigd is. De tabel waarin de wijzigingslogposten worden weggeschreven kan groot worden. Daarom is het belangrijk om deze tabel regelmatig op te schonen.

 

Manieren om wijzigingslogposten te verwijderen

Het verwijderen van wijzigingslogposten kan:

 

Wijzigingslogposten automatisch verwijderen via een taakwachtrijpost

Hiervoor moet een taakwachtrijpost met rapport 11076423 (Verwijder vervallen data) zijn ingesteld. Zie Rapport Verwijder vervallen data.

Let op: Het opschoonrapport 11076423 voert geen opschoonacties uit als een actief bewaarbeleid aanwezig is waarbij het veld Toepassen op alle records is ingeschakeld. In dat geval worden de records namelijk opgeschoond via het bewaarbeleid. Zie ook Pagina Bewaarbeleid en Microsoft Learn: Bewaarbeleid definiëren.

 

Het is mogelijk om in te richten na welke periode de wijzigingslogposten uit de pagina Wijzigingslogposten verwijderd moeten worden. Dit kan:

  • op algemeen niveau (voor alle tabellen), via het veld Wijzigingslogposten verwijderen na op de pagina Algemene instellingen, sneltab Opschoning. Zie Veld Wijzigingslogposten verwijderen na.
  • per tabel, via het veld Wijzigingslogposten verwijderen na op de pagina Overz. wijzigingslogbestandinstellingen (Tabel). U opent deze pagina vanuit de pagina Wijzigingslogbestandinstellingen door onder Instellen op Tabellen te klikken. Als in een tabel niets is ingesteld in dit veld, wordt teruggevallen op de algemene instellingen.

 

Zie ook

Pagina Wijzigingslogposten