Pagina UPA pensioenaangifte

Bevat een UPA pensioenaangifte. U levert maandelijks of vierwekelijks de gegevens aan die nodig zijn voor de uitvoering van de pensioenregeling.

 

Vereiste inrichting

Zie UPA pensioenaangiftes (inrichting).

 

UPA-aangiftes aanmaken

Let op: UPA pensioenaangiftes kunnen (vanaf loonjaar 2024) pas worden aangemaakt als de aangiftes voor alle voorgaande tijdvakken in hetzelfde loonjaar aanwezig zijn en de status Geaccepteerd door de PUO hebben.

Een uitzondering is van toepassing als de livegang van MSF gedurende het kalenderjaar plaatsvindt en op de bedrijfseenheid het veld Live datum pensioenaangifte is gevuld. Het is niet mogelijk om UPA pensioenaangiftes te maken voor een periode die vóór de datum in dat veld ligt. Zie ook Veld Live datum pensioenaangifte.

 

UPA-aangiftes maakt u aan in het centrale bedrijf. Dit kan handmatig of via een taakwachtrijpost:

  • Handmatig: klik op de pagina Pensioenaangiftes onder Acties op Nieuwe UPA-aangifte. Vul vervolgens de verplichte velden Bedrijfseenheid, Administratieve eenheid en Periode in en pas indien nodig het jaartal in het veld Jaar aan. Klik vervolgens onder Acties op Bericht aanmaken.
  • Taakwachtrijpost: zie Rapport UPA aangiftes aanmaken.

 

Pensioenaangiftebericht aangemaakt

Nadat het pensioenaangiftebericht is aangemaakt bevat de UPA-aangifte de inkomstenverhoudingen (IKV's) met een geboekte loonberekening van de administratieve eenheid (met of zonder een pensioenregeling). Vanuit de sneltabs Totaal regelingen en Inkomstenverhoudingen zonder regeling kunt u 'inzoomen' op de regelingvarianten en IKV's. Zie ook Sneltab Totaal regelingen.

 

Sneltab Algemeen

 

Beëindigen van inkomstenverhoudingen in UPA-aangiftes

Inkomstenverhoudingen worden op basis van het contract altijd automatisch een periode later (de periode na einddatum) afgesloten in de aangifte. Bij een UPA wordt dan automatisch een correctiebericht aangemaakt voor de voorgaande periode. Dit werkt echter alleen binnen het kalenderjaar en niet over de jaargrens heen. Wanneer een contract eindigt in december/periode 13 (en de resource gaat uit dienst), dan wordt de inkomstenverhouding afgesloten door de aangifte van januari/periode 1. Om deze datum einde inkomstenverhouding mee te nemen in de aangifte van december/periode 13, moet deze opnieuw aangemaakt en ingestuurd worden. Wanneer de datum einde inkomstenverhouding al bekend is vóór de initiële aangifte over december/periode wordt aangemaakt, dan kan deze ook handmatig gevuld worden op de inkomstenverhouding. Deze wordt dan direct meegenomen in de aangifte van december/periode 13.

 

UPA-aangifte verwijderen

Via de knop  boven op de pagina kunt u een UPA pensioenaangifte verwijderen. Dat kan alleen als de UPA-aangifte een van de volgende statussen heeft:

  • Initieel
  • Aanmaken
  • Aangemaakt
  • Aangemaakt met fouten

 

Heeft de aangifte een andere status, dan is het wel mogelijk om een pensioenaangiftebericht opnieuw aan te maken. Dat kan (vanaf loonjaar 2024) alleen voor de laatste pensioenaangifte van het betreffende loonjaar. Zie ook Bericht opnieuw aanmaken.

Soms is het nodig om aangiftes voor het hele jaar of voor een deel van het jaar opnieuw aan te maken.

Gebruik dan het rapport UPA aangifte verwijderen incl. markeringen. Via dat rapport kunt u een aangifterecord samen met het aangemaakte XML-bestand verwijderen. In de gebruikte loonberekeningen worden daarmee ook de aangiftemarkeringen verwijderd, zodat ze daarna in de juiste periode kunnen worden meegenomen. Verwijder via dat rapport altijd eerst de nieuwste aangifte van het betreffende loonjaar, en vervolgens de aangifte van het voorgaande tijdvak, enz.

 

Knoppen op de actiebalk

Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.

Verwijderen

Via deze knop kunt u een UPA pensioenaangifte verwijderen. Dat kan alleen als de pensioenaangifte een van de volgende statussen heeft:

  • Initieel
  • Aanmaken
  • Aangemaakt
  • Aangemaakt met fouten

 

Opnieuw aanmaken

Heeft de aangifte een andere status, dan is het wel mogelijk om een pensioenaangiftebericht opnieuw aan te maken. Zie Bericht opnieuw aanmaken voor de voorwaarden.

Acties

Bericht aanmaken

Via deze knop maakt u een nieuw pensioenaangiftebericht aan.

Bericht opnieuw aanmaken

In sommige situaties is het nodig om het bericht opnieuw aan te maken. Dat kan via deze knop.

Deze knop is alleen actief:

  • als het bericht al is aangemaakt, en
  • (vanaf loonjaar 2024) voor de laatste pensioenaangifte van het betreffende loonjaar.

Voorbeeld: Als de laatste aangifte periode 6 betreft, is de knop alleen actief in de aangifte voor periode 6. Wilt u periode 4 opnieuw aanmaken, dan moeten eerst de aangiftes van de opvolgende tijdvakken (in dit geval 5 en 6) worden verwijderd via het rapport UPA aangifte verwijderen incl. markeringen. Zie ook UPA-aangifte verwijderen.

 

Icoon Bericht versturen Bericht versturen

Nadat het bericht is aangemaakt (en u eventuele fouten hebt opgelost), kunt u via deze knop een XML-bestand aanmaken en naar de PUO versturen.

Status

Status

Via deze knop opent u de pagina Aangifte UPA statussen met de statushistorie van de UPA-aangifte. Zie ook Pagina Aangifte UPA statussen.

Toon meldingen Als het pensioenaangiftebericht is aangemaakt, maar fouten bevat, kunt u via deze knop een overzicht openen met de fouten. Zie ook Pagina Aangifte UPA meldingen.

Rapporten

Open aangemaakte XML

Als het pensioenaangiftebericht is verzonden, kunt u via deze knop het XML-bestand downloaden dat naar de PUO is verzonden.

 

Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.

 

Zie ook

Pagina Pensioenaangiftes