Pagina Aanmaning
Via deze pagina kunt u een herinnering voor een klant definiëren.
Een aanmaning bestaat uit een aanmaningskop en een aantal aanmaningsregels. De aanmaningskop bevat gegevens over de klant, zoals naam, adres en aanmaningscondities. Ook bevat de kop gegevens over de aanmaning, zoals documentdatum, vervaldatum en aanmaningsniveau. De meeste gegevens worden opgehaald uit de tabellen Klant en Aanmaningsconditie.
De regels bevatten gegevens over de openstaande bedragen waarvoor u de klant aanmaant.
De aanmaningsfuncties zijn gebaseerd op de hoofdgegevens voor elke klant. U hebt uitgebreide mogelijkheden wanneer u aanmaningen voor klanten maakt en kunt onder andere vooraf gedefinieerde tekstopties, flexibele rentepercentages en toeslagen instellen. U kunt ook kiezen of u rente en/of kosten wilt boeken naar de betreffende grootboek- en klantenrekeningen.
U kunt automatisch aanmaningen maken met het rapport Aanmaningen maken. Zie Rapport Aanmaningen maken.
Handmatige aanmaningen maakt u door de batchverwerking Aanmaningsregels voorstellen uit te voeren vanaf de aanmaningskop.
Nadat u de aanmaningskop en de gerelateerde regels hebt ingevuld, moet u de aanmaning verzenden.
Sneltab Algemeen

Bevat het nummer van de klant voor wie u een aanmaning wilt boeken.
U kunt dit veld wijzigen zolang u de aanmaning nog niet hebt verzonden. Als u echter een ander klantnummer probeert op te geven terwijl u een of meer aanmaningsregels al hebt ingevuld, wordt een waarschuwing weergegeven dat de bestaande regels uit de aanmaning worden verwijderd.

Bevat de naam van de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
De naam wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult.

Bevat het adres van de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
Het adres wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult.

Bevat een extra regel voor het adres van de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
Het adres wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult.

Bevat de postcode van de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
De postcode wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult.

Bevat de plaatsnaam van de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
De plaatsnaam wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult.

Bevat de naam van de persoon met wie u regelmatig contact opneemt als u wilt communiceren met de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
De naam van het contact wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult.

Bevat de datum waarop de aanmaning moet worden verzonden.
Wanneer u de aanmaning hebt verzonden, wordt de boekingsdatum gekopieerd naar alle aanmanings-/renteposten en naar grootboek- en klantenposten (als u rente en toeslagen wilt boeken).
De werkdatum wordt automatisch ingevuld, maar u kunt deze datum naar behoefte wijzigen.
Voor interne berekeningen waarbij datums zijn betrokken (zoals renteberekeningen) wordt niet de boekingsdatum, maar de waarde in het veld Documentdatum gebruikt.
Zie ook Microsoft Learn: Werken met agendadatums en -tijden.

Bevat de datum waarop u de aanmaning hebt gemaakt.
Op basis van deze datum wordt bepaald of er een aanmaning moet worden gemaakt (zie Respijtperiode). De documentdatum wordt ook gebruikt om de rente en de vervaldatum van de aanmaning te berekenen.
Automatisch wordt een werkdatum voorgesteld, maar deze kunt u indien nodig wijzigen.

Bevat het aanmaningsniveau.
Het veld wordt automatisch ingevuld, overeenkomstig het aantal aanmaningen dat al is verzonden. Het niveau wordt bepaald door het hoogste aanmaningsniveau op de aanmaningsregels. Niveau 1 geeft aan dat dit de eerste aanmaning is waarin de aanmaningsregel is opgenomen, enzovoort.
Op basis van de conditie die aan dit nummer is gekoppeld in de tabel Aanmaningsniveau, wordt bepaald welke gegevens in de aanmaning worden weergegeven.

Geeft aan dat de voorwaarde van het niveau voor het veld Aanmaningsniveau op de kop wordt toegepast op alle voorgestelde aanmaningsregels.

Bevat de id van de gebruiker die verantwoordelijk is voor het document.
Sommige rolcentra bevatten een activiteitengedeelte waarin wordt weergegeven hoeveel documenten er aan de huidige gebruiker zijn toegewezen. Met de informatie uit dit veld worden de documentstatistieken op het rolcentrum gemaakt.
Zie ook Pagina Mysolution rolcentrum.

Bevat de taal van de klant voor wie de aanmaning is bestemd.
De taalcode wordt opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult. Het veld is leeg als u geen taalcode hebt opgegeven op de klantenkaart.
Sneltab Boeken

Bevat de code van de aanmaningsconditiescode voor de klant. Voor een overzicht van de codes van aanmaningscondities, zie de pagina Aanmaningscondities.
De aanmaningscondities worden opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. in de sneltab Algemeen invult. U kunt echter de code voor een individuele aanmaning wijzigen.
Via de code voor de aanmaningscondities worden de gegevens in de tabel Aanmaningsconditie opgezocht om berekeningen uit te voeren.
Zie ook Pagina Aanmaningscondities.

Bevat de code van de rentefactuurcondities voor de klant. Voor een overzicht van de codes van de rentefactuurcondities, zie de pagina Rentefactuurconditie.
De rentefactuurcondities worden opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. in de sneltab Algemeen invult. U kunt echter de code voor een individuele aanmaning wijzigen.
Via de code voor de rentefactuurcondities worden de gegevens in de tabel Rentefactuurcondities opgezocht om berekeningen uit te voeren.

Geeft aan wanneer het bedrag op de aanmaning moet zijn voldaan.
Deze datum wordt berekend op basis van de Documentdatum en het veld Vervaldatumformule op het huidige niveau. Zie ook Pagina Aanmaningsniveaus.

Bevat de valutacode van de aanmaning.
Als u de batchverwerking Aanmaningen maken gebruikt, wordt 1 aanmaning gemaakt voor elke valuta waarin openstaande klantenposten zijn gesteld.
Als u handmatig een aanmaning maakt, wordt de standaardvalutacode van de klant automatisch opgehaald uit de tabel Klant wanneer u het veld Klantnr. invult. Het veld is leeg als u geen valutacode hebt opgegeven op de klantenkaart.

Bevat de code voor de dimensiewaarde waaraan de aanmaning is gekoppeld.
Als u standaarddimensiewaarden hebt gedefinieerd voor de klant op de betreffende klantenkaart of voor alle klanten, wordt dit veld automatisch ingevuld.
Zie ook Dimensies voor meer informatie over dimensies.

Bevat de code voor de dimensiewaarde waaraan de aanmaning is gekoppeld.
Als u standaarddimensiewaarden hebt gedefinieerd voor de klant op de betreffende klantenkaart of voor alle klanten, wordt dit veld automatisch ingevuld.
Zie ook Dimensies voor meer informatie over dimensies.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
Start
![]() |
Aanmaningsregels voorstellen | Via deze knop kunt u handmatig aanmaningen maken. Zie ook Rapport Aanmaningsregels voorstellen. |
![]() standaard niet zichtbaar |
Aanmaningen maken | Via deze knop kunt u automatisch aanmaningen maken voor een of meerdere klanten. Zie ook Rapport Aanmaningen maken. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Microsoft Docs: Openstaande saldi innen