Een Word-lay-out voor pro-formafacturen toevoegen en aanpassen
Vanuit een ongeboekte verkoopfactuur is het mogelijk om een pro-formafactuur af te drukken. Hiervoor zijn de volgende soorten factuurlay-outs mogelijk:
- RDLC factuurlay-outs - de opmaak en indeling zijn grotendeels ingebed in de code.
- Word-lay-outs voor pro-formafacturen - u kunt de opmaak en inrichting zelf inrichten en indien nodig wijzigen in Word.
Deze procedure behandelt de werkwijze voor Word-lay-outs voor pro-formafacturen.
Standaarrapport of maatwerkrapport
Elke Word-lay-out voor pro-formafacturen is gebaseerd op een rapport. Voor pro-formafacturen is het standaardrapport 11096121 beschikbaar.
Mocht in uw bedrijf een situatie nodig zijn die niet in het standaardrapport is voorzien, dan is het noodzakelijk om een kopie van het standaardrapport te maken waarin deze situatie als maatwerk kan worden opgenomen. Neem in dat geval contact op met een consultant van Mysolution. Het rapport krijgt dan een nummer in de 50000-serie.
Op basis van hetzelfde rapport kunt u meerdere varianten maken met elke een eigen opmaak en indeling.
Stappen
Volg de volgende stappen:
-
Een aangepast rapportlay-out voor pro-formafacturen aanmaken
-
De Word-lay-out voor pro-formafacturen koppelen aan een factuurlay-out
Een aangepast rapportlay-out voor pro-formafacturen aanmaken
Open de pagina Aangepaste rapportlay-outs. Deze pagina bevat alle rapportlay-outs die in MSF zijn aangemaakt, zowel voor facturen als voor bijvoorbeeld documentsjablonen en loonstroken. Op deze pagina kunt u:
- een kopie van de ingebouwde rapportlay-out voor pro-formafacturen toevoegen die u vervolgens kunt aanpassen. Het ingebouwde rapportlay-out bevat al tekst en velden, om u een idee te geven van de mogelijkheden. Dit voorbeeld kunt u naar uw eigen wensen aanpassen.
- Klik op de actiebalk onder Nieuw op de knop Nieuw. De pagina Ingebouwde lay-out voor een rapport invoegen opent.
- Vul het rapportnummer voor pro-formafacturen in het veld Rapport-id (het standaardrapportnummer 11096121 of het nummer van een maatwerkrapport).
- Selecteer de optie Word-lay-out invoegen en klik op OK.
- Een kopie van de ingebouwde rapportlay-out met een automatisch gegenereerd id wordt toegevoegd aan de pagina Aangepaste rapportlay-outs. De omschrijving is standaard Kopie van Ingebouwde lay-out. Pas deze omschrijving aan.
- een kopie maken van een al bestaand rapportlay-out die u vervolgens kunt aanpassen:
- Selecteer de rapportlay-out voor pro-formafacturen die u wilt kopiëren en klik op de actiebalk onder Nieuwop de knop Kopiëren. De kopie (met een automatisch gegenereerd id) wordt toegevoegd.
- De omschrijving begint met Kopie van. Pas de omschrijving aan.
De Word-lay-out voor pro-formafacturen koppelen aan een factuurlay-out
Om een Word lay-out voor pro-formafacturen in verkoopfacturen te kunnen gebruiken, moet deze zijn gekoppeld aan een factuurlay-out. Dit is al tijdens de inrichting nodig om de lay-out voor pro-formafacturen te kunnen testen. Zie Een factuurlay-outrapport toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs.
Om een pro-formafactuur op basis van een Word-lay-out voor pro-formafacturen af te kunnen drukken is nog wel extra inrichting nodig. Zie Een pro-formafactuur afdrukken.
Een Word-lay-out voor pro-formafacturen aanpassen in Word
De manier waarop u Word-lay-outs voor pro-formafacturen aanpast in Word is hetzelfde als bij Word-lay-outs voor verkoopfacturen. Zie daarvoor Een Word-lay-out voor facturen aanpassen in Word.
In de Word-lay-out voor pro-formafacturen kunt u ook dezelfde velden opnemen als in Word-lay-out voor verkoopfacturen. Zie ook Word-lay-out voor facturen: toelichting op velden.
Zie ook
Een Word factuurlay-out toevoegen en aanpassen
Microsoft Learn: Werken met Word-lay-outs