Pagina StiPP Pensioen
Als werkgever moet u bij StiPP maandelijks of vierwekelijks de gegevens aanleveren die nodig zijn voor de uitvoering van de pensioenregeling. Daartoe maakt u op de pagina StiPP Pensioen een pensioenaangiftebestand (PDO-bestand) aan.
Pagina openen
U kunt deze pagina op de volgende manieren openen:
- vanuit de pagina Pensioenaangiftes via de knop Nieuwe StiPP-aangifte (onder Acties).
- vanuit de pensioenkaart van StiPP (de pagina StiPP aangegeven pensioen) via de knop Bericht aanmaken (onder Acties). Deze pagina kunt u alleen openen als er al een of meerdere PDO-bestanden zijn aangemaakt.
StiPP-aangiftes automatisch aanmaken
Het is ook mogelijk om StiPP-aangiftes automatisch aan te maken, via een taakwachtrijpost. Zie StiPP aangiftes aanmaken.
Loon-over-systematiek
De StiPP-pensioenaangifte werkt vanaf loonjaar 2023 conform de loon-over-systematiek. Tot 2023 werkte de StiPP-pensioenaangifte conform de loon-in-systematiek. Zie ook Veld Loon-in-systematiek.
Loon-over houdt in dat correcties worden aangegeven in de periode waarin ze verloond zijn. Grondslagaantal en aanwas uit correctieberekeningen over een eerder aangiftetijdvak worden in een aparte regel van de aangifte verwerkt met vermelding van het periodenummer van het eerdere tijdvak. Voor iedere periode wordt altijd de laatste totaalstand aangegeven (ook als die 0 wordt).
Loon-over heeft een aantal voordelen boven loon-in:
-
het is makkelijker om aansluiting te maken tussen de loonberekeningen en de pensioenaangifte.
-
het is de voorkeursmethode van StiPP. Een startbrief kan altijd op het juiste moment gestuurd worden en het heeft ook effect op de datum met betrekking tot rendementsbijschrijvingen.
-
het is praktisch bij grote correcties, bijvoorbeeld wanneer een resource in de loop van het jaar met terugwerkende kracht wordt overgezet van Basis- naar Pluspensioen. Dit gaat volledig automatisch.
Bekijk ook de video Aangifte StiPP naar loon-over-systematiek.
Vereist
Zorg dat op de bedrijfseenheid de volgende velden in de sneltab Pensioenaangifte zijn ingevuld:
- StiPP Basis Contractnr. / StiPPnr.
- StiPP Plus Contractnr. / StiPPnr.
Zie ook Sneltab Pensioenaangifte.
PDO-bestand aanmaken
Op de pagina StiPP Pensioen vult u de volgende velden:
- Bedrijfseenheid.
- Administratieve eenheid.
- Periodesoort aanlevering: kies de optie Maand of 4 weken.
- Periode: vul een getal tussen 1 en 12 in. StiPP kent slechts 12 aangifteperiodes. De periodes 13 en (soms) 14 worden meegenomen bij periode 12.
- Jaar.
Klik op OK.
De benodigde gegevens worden vervolgens opgehaald uit de geboekte loonberekeningen en de bijbehorende resourcegegevens. Maak een keuze of u het bestand wilt openen (in de standaardapplicatie voor .txt-bestanden) of opslaan. Kiest u voor opslaan, sla het PDO-bestand (tekstbestand) dan op een voor u logische plek op. Breng geen wijzigingen aan in de bestandsnaam.
Per bedrijfseenheid, per administratieve eenheid, per periode en per resource is 1 regel in het PDO-bestand opgenomen.
PDO-bestand uploaden
Vervolgens kunt u het PDO-bestand uploaden op de website van StiPP, https://www.stippensioen.nl/. Op deze website vindt u meer informatie over:
- hoe u dat kunt doen.
- wat de uiterste inzenddatum per periode is.
- de terugkoppeling en eventuele foutmeldingen die zich voor kunnen doen.
StiPP pensioenaangiftenummer in loonberekeningen
Wanneer u een PDO-bestand aanmaakt, wordt aan alle geboekte loonberekeningen met de betreffende bedrijfseenheid, administratieve eenheid en periode het volgnummer van het aangiftebestand toegevoegd.
Opmerking: Dit nummer is niet zichtbaar in de loonberekening, maar is wel in de tabel met loonberekeningen vastgelegd.
Correcties
Nadat u een PDO-bestand hebt aangeleverd bij StiPP, ontvangt u een e-mail met een bevestiging van de inzending en daarna een tweede e-mail met een terugkoppeling op de inhoud. De terugkoppeling toont een overzicht van:
- het totaal aantal deelnemers uit de inzending.
- het totaal aantal deelnemers dat in de administratie is verwerkt.
- het aantal deelnemers dat niet is verwerkt. Voor elke niet verwerkte deelnemer staat vermeld welke foutmelding zich heeft voorgedaan, bijvoorbeeld 'Adres ontbreekt' of 'Ongeldig Burgerservicenummer'.
In geval van foutmeldingen is het de bedoeling dat u de fouten per deelnemer oplost en de gegevens opnieuw aanlevert.
Het is ook mogelijk dat u een correctie wilt doorgeven op eerder aangeleverde gegevens.
In beide gevallen moet u een nieuw PDO-bestand aanleveren. Het is echter niet mogelijk om een al aangemaakt PDO-bestand voor een bepaalde periode opnieuw aan te maken. Zie Verwijder StiPP pensioenaangiftenummer wat u wel kunt doen.
Ontdekt u al fouten in het PDO-bestand voordat u het bestand naar StiPP hebt verzonden en wilt u het bestand verwijderen, dan moet u eerst het pensioenaangiftenummer verwijderen uit alle loonberekeningen die in het bestand zijn opgenomen. Dat kunt u doen via de knop Verwijder StiPP pensioenaangiftenummer (op de actiebalk van de pagina Pensioenaangifteoverzicht onder Verwerken) of via de knop Ontgrendel laatste PDO-bestand op de actiebalk van de pensioenkaart (onder Acties). Zie ook Pagina Voor welke bedrijfseenheid wilt u het aangegeven pensioen ontgrendelen?.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook