Pagina Standaard kenmerken
De pagina Standaard kenmerken kunt u openen vanuit:
- een aanvraag of zoekactie, via de knop Kenmerken op de actiebalk van de aanvraag/zoekactie (onder Registratie ). Zie Kenmerken voor aanvragen en zoekacties.
- een functiegroep, via de knop Kenmerken op de actiebalk van de functiegroep (onder Navigeren). Zie Kenmerken voor functiegroepen.
Kenmerken voor aanvragen en zoekacties
Geeft informatie over de kenmerken van de aanvraag/zoekactie. Dit zijn dezelfde kenmerken die in de sneltab Kenmerken van de aanvraag/zoekactie staan.
Op deze pagina stelt u de vereiste en/of optionele kenmerken in waar potentiële kandidaten aan moeten voldoen. Bijvoorbeeld een bepaald diploma of bepaalde werkervaring. Het doel hiervan is dat u vastlegt wat voor soort persoon wordt gezocht. Deze kenmerken kunt u vervolgens gebruiken in het matchingsproces. Zie ook Matching.
De kenmerken kiest u via een kenmerkenlijst. Daarin vindt u een overzicht van alle mogelijke kenmerken voor aanvragen/zoekacties. De te kiezen kenmerken richt u in op de pagina Kenmerkdefinities, als u daar rechten voor hebt. Op deze pagina kunt u kenmerken toevoegen, wijzigen of verwijderen.
Als op de aanvraag een bedrijf is gekoppeld dat kenmerken heeft waarvoor op de pagina Kenmerkdefinities is ingesteld dat de kenmerken overgenomen moeten worden naar de aanvraag, dan worden deze automatisch overgenomen op deze pagina.
Als in het veld Aanvraagsoort een aanvraagsoort wordt geselecteerd waarin kenmerken zijn ingesteld, worden deze automatisch overgenomen op deze pagina.
Als in het veld Functiegroep een functiegroep wordt geselecteerd waaraan een of meer standaardkenmerken zijn gekoppeld, dan worden deze automatisch overgenomen op deze pagina.
Een kenmerk voor een aanvraag/zoekactie vastleggen
Rechts op de pagina staat het kader Kenmerkdefinitie met een overzicht van mogelijke kenmerken. Aan een kenmerk kunnen meerdere niveaus zijn gekoppeld die u kunt uit- en inklappen (kenmerkenboom). Als een kenmerk ook kenmerken op een lager niveau heeft, staat het kenmerk vet weergegeven. Is een kenmerk zelf niet selecteerbaar (maar zijn bijvoorbeeld alleen de kenmerken op een lager niveau selecteerbaar), dan staat het kenmerk grijs weergegeven.
Selecteer het gewenste kenmerk:
- in de kenmerkenboom onder Kenmerkdefinities, of
- in het veld Kenmerk. Klik op
en selecteer vervolgens in de kenmerkenboom het gewenste kenmerk.
Help per veld

Als u de optie Verplicht bij een kenmerk aanvinkt, wordt het kenmerk in de sneltab Vereiste kenmerken geplaatst. In die sneltab stelt u de criteria in waaraan resources/kandidaten zeker moeten voldoen. Is de optie niet aangevinkt, dan wordt het kenmerk in de sneltab Optionele kenmerken geplaatst.

Afhankelijk van de instellingen op de pagina Kenmerkdefinities wordt dit veld direct gevuld of moet u zelf een waarde selecteren. Betreft het een getal-, datum- of tekstveld, dan voert u de gewenste waarde in het veld in. Betreft het een lijst-, ja/nee- of beoordelingveld, dan klikt u in het veld op en selecteert u de gewenste waarde.

Wanneer op uw medewerkerskaart in het veld Taal vertaling kenmerken een taal is ingesteld en op de pagina Kenmerkdefinities is een vertaling in die taal ingesteld voor een kenmerk, dan wordt bij het selecteren de vertaling van dat kenmerk getoond, met daarachter de Nederlandse term. Na het selecteren komt de Nederlandse term in het veld Waarde te staan en de vertaling in het veld Vertaling. Het veld Vertaling is alleen zichtbaar als op de medewerkerskaart een taalcode in het veld Taal vertaling kenmerken is ingesteld.
Overige velden (standaard niet zichtbaar)
Onderstaande velden staan niet standaard op de kaart, maar kunnen worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Geef bij Waardebereik aan binnen welke waarden u wilt zoeken. Als de waarde Gelijk is geselecteerd, zal het matchresultaat alleen uit resources bestaan waarbij de waarde voor dit kenmerk precies overeenkomt. U hebt de keuze uit de volgende opties:
- Gelijk - Het matchresultaat bevat alleen resources waarbij de waarde voor dit kenmerk precies overeenkomt met de ingevulde waarde.
- Ongelijk - Het matchresultaat bevat alleen resources waarbij de waarde voor dit kenmerk niet gelijk is aan de ingevulde waarde.
- Groter of gelijk aan - Het matchresultaat bevat alleen resources waarbij de waarde voor dit kenmerk hoger is dan of gelijk is aan de ingevulde waarde.
- Kleiner of gelijk aan - Het matchresultaat bevat alleen resources waarbij de waarde voor dit kenmerk lager is dan of gelijk is aan de ingevulde waarde.
- Groter dan - Het matchresultaat bevat alleen resources waarbij de waarde voor dit kenmerk hoger is dan de ingevulde waarde.
- Kleiner dan - Het matchresultaat bevat alleen resources waarbij de waarde voor dit kenmerk lager is dan de ingevulde waarde.

Selecteert u meer dan 1 kenmerk, dan is bij het zoeken de relatie met het volgende kenmerk van belang. Selecteer de optie:
- En als de resource aan beide kenmerken moet voldoen. Het matchresultaat bevat dan geen resources die aan een van beide kenmerken voldoen.
- Of als de resource aan een van beide kenmerken moet voldoen.
Matchen op tekst of documenten
Het is mogelijk om te matchen op tekst die voorkomt in documenten die gekoppeld zijn aan resources, bijvoorbeeld cv's. Daarvoor kiest u een kenmerk waarbij in de kenmerkdefinities de soort waarde Tekst is ingesteld. In het veld Waarde vult u daarbij de tekst in waarop u wilt zoeken. Hierbij wordt alleen gezocht in documenten met een documentsjabloon waarin de optie Tekst zoeken mogelijk is ingeschakeld.
Let op: Het doorzoeken van doc- en rtf-bestanden is niet mogelijk (docx-bestanden wel).
Het is ook mogelijk om te matchen op documenten die gekoppeld zijn aan resources, bijvoorbeeld een bepaald certificaat. Daarvoor kiest u een kenmerk waarbij in de kenmerkdefinities de soort waarde Document is ingesteld. Als u zo'n kenmerk kiest, kunt u vervolgens in het veld Waarde het documentsjabloon kiezen.
Zie ook Kenmerkdefinities en Veld Tekst zoeken mogelijk.
Kenmerken voor functiegroepen
Aan een functiegroep kunt u een of meer kenmerken koppelen (zie hierboven hoe u dat doet). Als op een aanvraag of zoekactie in het veld Functiegroep een functiegroep wordt geselecteerd waaraan een of meer kenmerken zijn gekoppeld, dan worden deze automatisch overgenomen op de aanvraag/zoekactie.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Pagina Functiegroepen (Mysolution)