Pagina Kenmerkdefinities
Een kenmerk is een eigenschap die u aan resources of contacten wilt toevoegen. Deze kunt u vervolgens gebruiken bij het matchen. Op deze pagina definieert u de te selecteren kenmerken.
Waar kunt u kenmerken selecteren?
Kenmerken kunnen op verschillende plekken in MSF worden geselecteerd, namelijk vanuit:
- contacten, op de pagina Contactkenmerken. Zie ook Contactkenmerken.
- resources, op de pagina:
- Resourcekenmerken. Zie ook Resourcekenmerken.
- Resource werkervaring. Zie ook Resource werkervaring.
- Resource opleiding. Zie ook Resource opleidingen.
- Resource gewenste functies. Zie ook Resource gewenste functies.
- aanvragen en zoekactie, in:
- de sneltab Kenmerken. Zie ook Aanvraag, (sneltab Kenmerken) en Zoekactie, (sneltab Kenmerken).
- de pagina Standaard kenmerken. Zie ook Resourcekenmerken.
- de pagina Matching. Zie ook Matching.
- functiegroepen, op de pagina Standaard kenmerken. Zie ook Standaard kenmerken.
- een contact- of resourcesegment, op de pagina Segmentkenmerken. Zie ook Segmentkenmerken.
- aanvraag-/projectsoorten (sneltab Kenmerken). Zie ook Aanvraag-/projectsoort.
- een status, op de pagina Verplichte kenmerken. Zie ook Verplichte kenmerken.
- een resourcestatus, op de pagina Resource status kenmerken. Zie ook Resource status kenmerken.
- de pagina Vacature-eigenschappen (veld Kenmerk). Zie ook Vacature-eigenschappen.
- de pagina Kenmerkinstellingen.
- de pagina Project planning kenmerken.
- planningtaken (sneltab Kenmerken).
- overige registratiesets van portaldomeinen (veld Kenmerk). Zie ook Overige registratieset.
Kenmerken toevoegen
Om een kenmerk op het hoogste niveau toe te voegen, selecteert u een willekeurige regel op het hoogste niveau en klikt u op de actiebalk op de knop Invoegen op huidige niveau. Een pagina met de opties Categorie en Kenmerk opent. Een categorie heeft als enige doel de organisatie van kenmerken. U kunt een categorie vergelijken met een mapje in uw bestandsstructuur. Maak uw keuze. Het nieuwe kenmerk of de nieuwe categorie wordt bovenaan het scherm toegevoegd. Hierin is automatisch de tekst (Voer een omschrijving in) ingevuld. Wijzig deze tekst.
Zie verder de Help per veld.
Help per veld

U kunt kenmerken met een aantal soorten waarden definiëren:
- Ja / nee - Kenmerken met deze soort waarde zijn waar of niet waar.
- Lijst - Bij kenmerken met deze soort waarde kunt u een lijst met toegestane waarden definiëren.
Dat doet u als volgt:- Selecteer de regel waarin u de soort waarde Lijst hebt ingesteld.
- Klik op de actiebalk op de knop Invoegen op onderliggend niveau.
- Klap (als dat nog niet zo is) de lijst open en wijzig in de nieuwe regel de tekst (Voer een omschrijving in).
- Wilt u nog meer lijstwaarden/keuzemogelijkheden op dit niveau invoegen, klik dan op Invoegen op huidige niveau, klik in de nieuwe regel en wijzig de tekst.
Het is ook mogelijk om de lijstwaarden in een hiërarchische structuur op te bouwen (via Invoegen op onderliggend niveau).
Voorbeeld:
![]()
- Beoordeling - Bij kenmerk met deze soort waarde kunt u een beoordeling invullen. De schaal waarop u beoordeelt definieert u op de pagina Kenmerkinstellingen, sneltab Matching.
- Getal - Bij kenmerken met deze soort waarde kunt u een getal invoeren.
- Datum - Bij kenmerken met deze soort waarde kunt u een datum invoeren.
- Resource opleiding - Om te kunnen matchen op gevolgde opleidingen/cursussen/trainingen. Zie ook Matchen op gevolgde opleidingen/cursussen/trainingen.
- Tekst - Bij kenmerken met deze soort waarde wordt er gematcht op tekst in:
- documenten die gekoppeld zijn aan resources, zoals cv's. Daarvoor moet in de bijbehorende documentsjablonen wel de optie Tekst zoeken mogelijk zijn ingesteld.
- interacties die gekoppeld zijn aan resources. Als in de bijbehorende interactiesjablonen de optie Tekst zoeken mogelijk is aangevinkt, wordt ook gezocht in documenten die aan de interacties zijn gekoppeld.
- kenmerken van resources.
Opmerking: Kenmerken met als soort waarde Tekst zijn niet mogelijk bij contacten. U kunt het veld Gebruik bij contact daarom niet vullen.
- Systeemkenmerken - Systeemkenmerken zijn kenmerken die als veld zijn vastgelegd op de resourcekaart en waarop gematched kan worden zonder ze apart per resource als kenmerk vast te leggen. Een aantal systeemkenmerken zijn in te stellen op de pagina Kenmerkinstellingen, sneltab Systeemkenmerken. Zie ook Systeemkenmerken.
Deze velden moeten wel in de kenmerkenboom worden vastgelegd. Het betreft de volgende soort waarden en velden:- Vestiging
- Medewerker
- Status
- Res.groep (resourcegroep)
- Functiegroep
- Nationaliteit
- Regio
- Land
- Postcode (betreft alleen de eerste 2 posities van een postcode)
- Document (het kenmerk met deze waarde kan gebruikt worden om te matchen op geldigheid van documenten)
- Mag mailing ontvangen

Bij een kenmerk met de soort waarde Lijst kunt u bij de onderliggende waarden aangeven of ze selecteerbaar zijn of niet. Stel u hebt een kenmerkenstructuur met opleidingen en u wilt dat niet alleen mbo of hbo wordt gekozen, maar ook een specifieke studierichting. Verwijder dan bij mbo en hbo het vinkje bij Selecteerbaar. Een gebruiker is dan verplicht om een onderliggende waarde onder mbo of hbo te kiezen.

Wilt u dat een kenmerk gekoppeld kan worden aan resources, vink dan de optie Gebruik bij resource aan.

Geef bij Gebruik aan contact aan of het kenmerk gekoppeld kan worden aan contacten.
U hebt de volgende opties:
- leeg - Het kenmerk kan niet gekoppeld worden aan contacten, dus niet aan bedrijven en niet aan contactpersonen.
- Bedrijf - Het kenmerk kan gekoppeld worden aan bedrijven.
- Persoon - Het kenmerk kan gekoppeld worden aan contactpersonen.

Voor kenmerken die u koppelt aan bedrijven en resources is het mogelijk om in te stellen dat die kenmerken automatisch worden overgenomen op aanvragen en zoekacties voor het bedrijf. Dit kunt u instellen in het veld Overnemen naar aanvraag. U kunt dit veld alleen invullen als:
- in het veld Gebruik bij contact de optie Bedrijf is geselecteerd, en
- de optie Gebruik bij resource is aangevinkt.
Wilt u een kenmerk overnemen naar aanvragen/zoekacties, selecteer dan een van de volgende opties in dit veld:
- Vereist - het kenmerk van het bedrijf wordt automatisch toegevoegd aan de sneltab Kenmerken, Vereiste kenmerken van de aanvraag/zoekactie.
- Optioneel - het kenmerk van het bedrijf wordt automatisch toegevoegd aan de sneltab Kenmerken, Optionele kenmerken van de aanvraag/zoekactie.

Via de optie Privacygevoelig kunt u aangeven dat een kenmerk privacygevoelig is. Deze kenmerken:
- kunnen niet worden vastgelegd bij resources met een privacygevoelige status. Zie ook Veld Privacygevoelig.
- kunnen bij resources worden opgeschoond via het rapport Opschonen privacygegevens. Zie Opschonen privacygegevens.
Vertalingen
Het is mogelijk om een of meer vertalingen voor het kenmerk vast te leggen via de knop Vertaling.
Gebruikers bij wie op de medewerkerskaart een taal is ingesteld in het veld Taal vertaling kenmerken, zien die vertaling bij het selecteren van kenmerken en in pagina's waarin kenmerken zijn vastgelegd (als er tenminste een vertaling in de betreffende taal is ingesteld). Zijn er kenmerken vertaald in een bepaalde taal en selecteert u deze taal in het veld Taal boven op de pagina Kenmerkdefinities, dan ziet u de vertaling in het veld Vertaling.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook