Pagina Medewerker
Geeft informatie over de medewerker weer. Voor elke gebruiker legt u medewerkergegevens vast.
De pagina bevat meerdere sneltabs voor verschillende typen informatie.
Sneltab Persoonlijke gegevens

Vul het telefoonnummer van de medewerker.
Direct bellen
Het is mogelijk om dit nummer direct te bellen vanuit dit veld als er een applicatie voor is geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld Skype voor Bedrijven. Dat kan vanuit de kaartweergave of vanuit het overzicht (als dit veld daar zichtbaar is).
De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op .
Als u op het telefoonnummer in het veld klikt, opent de applicatie waarmee gebeld kan worden. De eerste keer dat u op dit icoon klikt, moet u deze applicatie (mogelijk) eerst selecteren.

Vul het mobiele telefoonnummer van de medewerker.
Direct bellen
Het is mogelijk om dit nummer direct te bellen vanuit dit veld als er een applicatie voor is geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld Skype voor Bedrijven. Dat kan vanuit de kaartweergave of vanuit het overzicht (als dit veld daar zichtbaar is).
De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op .
Als u op het telefoonnummer in het veld klikt, opent de applicatie waarmee gebeld kan worden. De eerste keer dat u op dit icoon klikt, moet u deze applicatie (mogelijk) eerst selecteren.

Bevat het e-mailadres van de medewerker.
Meerdere e-mailadressen
Wilt u meer dan 1 e-mailadres opnemen, plaats dan een puntkomma (;) tussen de e-mailadressen. Zet geen spatie na de puntkomma. U kunt maximaal tachtig tekens invoeren. Een extra adres kunt u ook in het veld E-mail 2 invoeren.
E-mailbericht aanmaken
Het is mogelijk om vanuit dit veld een e-mailbericht aan te maken als een e-mailsysteem is geïntegreerd. De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op . Als u op het e-mailadres klikt, wordt een nieuw e-mailbericht aangemaakt waarbij het e-mailadres is ingevuld in het veld Aan.

Via dit veld koppelt u een medewerker aan een gebruiker.
Zie ook Pagina Gebruikerskaart.
Medewerkers van uw bedrijf die geen werkzaamheden in MSF verrichten, hoeven niet aan een gebruiker te worden gekoppeld.

Er zijn situaties mogelijk dat een medewerker ook een resource is en dat deze aan elkaar gekoppeld moeten zijn.
Verlofaanvragen goedkeuren op de portal
Het is mogelijk om in te richten dat een resource op de resourceportal zijn/haar verlofaanvragen kan invoeren en deze vervolgens door zijn/haar manager kan laten goedkeuren. Zie ook Controllersoort ResourceVacations. Voor de manager moet zowel een resourcekaart als een medewerkerkaart zijn aangemaakt. Op de medewerkerskaart koppelt u de resource in het veld Resourcenr.. De medewerker moet ook aan een afdeling zijn gekoppeld, waarbij de optie Verantwoordelijk is aangevinkt.

Vul het veld Inactief vanaf wanneer een medewerker uit dienst gaat. In velden waar een medewerkercode ingevuld kan worden, staat de betreffende medewerker niet meer in de keuzelijst vanaf de ingevulde datum. Het is nog wel mogelijk om de medewerkercode handmatig in te vullen in medewerkervelden.
Via het rapport Vervang medewerker op verschillende entiteiten kunt u de code van een ex-medewerker op verschillende kaarten vervangen door de code van een huidige medewerker. Zie ook Vervang medewerker op verschillende entiteiten.
Flexibele velden
Het is mogelijk om 25 flexibele velden op te nemen. Om dat in te richten kiest u daartoe op de pagina Flexibel veld instellingen het object Medewerker. Zie ook Flexibele velden inrichten en Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.
Sneltab Facturering

Gebruikers hebben in principe alle rechten (afhankelijk van de aan hen toegekende rollen) voor alle vestigingen. Het is mogelijk om beperkingen in te stellen voor gebruikers met een bepaalde rol en een bepaalde vestiging op de pagina Beperking rechten per vestiging. Dit betreft de rol/machtigingenset die in dit veld is ingesteld en de vestiging die in het veld Huidige vestiging is ingesteld. Zie ook Beperking rechten per vestiging en Microsoft Learn: Gebruikers maken volgens licenties.
Op de pagina Algemene instellingen kunt u in het veld Standaard rol externe vestigingen een rol instellen die automatisch op elke nieuwe medewerkerskaart wordt ingevuld. Hiermee wordt voorkomen dat nieuw aangemaakte gebruikers direct te veel rechten hebben.

Via de knop Vestigingen op de actiebalk van de medewerkerskaart kunt u de medewerker aan een of meer vestigingen koppelen. Vervolgens selecteert u de actuele vestiging in het veld Huidige vestiging.
Een medewerker die aan meerdere vestigingen is gekoppeld, kan op elk moment zijn/haar actuele vestiging wijzigen. Zie Huidige vestiging wijzigen.
Het is mogelijk om beperkingen in te stellen voor gebruikers met een bepaalde rol en een bepaalde vestiging. Zie Beperking rechten per vestiging.
Bij het aanmaken van bepaalde records kan de vestiging uit het veld Huidige vestiging worden overgenomen.
- resourcekaart: als op de pagina Resource-instellingen (Mysolution) de optie Bepaal vestiging aan de hand van medewerker is ingeschakeld, wordt bij het aanmaken van een resource automatisch de vestiging uit het veld Huidige vestiging van de medewerker overgenomen. Is het veld Huidige vestiging leeg, dan is het veld Vestiging op de resourcekaart ook leeg.
- projectkaart: als op de pagina Projectinstellingen in het veld Bepaal vestiging aan de hand van de waarde Vestiging van de medewerker is ingesteld, wordt bij het aanmaken van een project automatisch de vestiging uit het veld Huidige vestiging van de medewerker overgenomen. Is het veld Huidige vestiging leeg, dan is het veld Vestiging op de projectkaart ook leeg.
- aanvraag-, zoekactie- en opportunitykaart: als op de pagina Zoekactie/Aanvraag/Opportunity-instellingen in het veld Bepaal vestiging aan de hand van de waarde Vestiging van de gebruiker is ingesteld, wordt bij het aanmaken van een aanvraag, zoekactie of opportunity automatisch de vestiging uit het veld Huidige vestiging van de medewerker overgenomen. Is het veld Huidige vestiging leeg, dan is het veld Vestiging op de aanvraag-, zoekactie- of opportunitykaart ook leeg.
- de pagina Gespreksgegevens: als op de pagina E-mail, SMS en WhatsApp-instellingen in het veld Bepaal vestiging van gesprek de waarde Medewerker is ingesteld, wordt in het veld Vestiging op de pagina Gespreksgegevens de vestiging van de medewerker overgenomen. Is het veld Huidige vestiging leeg, dan is het veld Vestiging dan is het veld Vestiging op de pagina Gespreksgegevens ook leeg.
Zie ook
Veld Bepaal vestiging aan de hand van medewerker
Veld Bepaal vestiging aan de hand van

Via dit veld bepaalt u wat de gebruiker in zijn/haar rolcentrum ziet in het onderdeel Mijn favorieten.
Wilt u de gebruiker toegang geven tot:
- 1 van de onderdelen die op de pagina Mijn favorieten bewerken zijn ingesteld, klik dan in het veld op het pijltje en selecteer het gewenste onderdeel.
- alle onderdelen die op de pagina Mijn favorieten bewerken zijn ingesteld, vul dan het volgende in: *
De gebruiker moet MSF opnieuw opstarten voordat de wijziging actief wordt.
Zie ook

Activeer deze optie als u de medewerker toestemming wilt geven om een workflow af te breken.
Zie ook

Activeer de optie Toon workflowtaken van alle afdelingen als u wilt dat:
- in het rolcentrum van de medewerker het onderdeel Mijn workflowlijst wordt weergegeven met de workflowtaken van alle afdelingen.
- de pagina Workflowtaken een overzicht met de workflowtaken van alle afdelingen toont. U opent deze pagina via de knop Workflowtaken vanuit de actiebalk van diverse diverse kaarten en overzichtpagina's, bijvoorbeeld op de actiebalk van een resource, contact of project.
Dit betreft dus ook workflowtaken van afdelingen waar de medewerker niet zelf aan gekoppeld is. Is deze optie niet aangevinkt, dan staan in het onderdeel Mijn workflowlijst en de pagina Workflowtaken alleen de workflowtaken van de eigen afdeling(en).
Zie ook
Een medewerker aan een afdeling koppelen

Deze optie is specifiek bedoeld voor systeem- en applicatiebeheerders.
Vink deze optie aan als u wilt dat de achtergrondprocessenmonitor zichtbaar is voor deze medewerker. De medewerker krijgt dan een link in zijn snelmenu als er automatische processen stilstaan of een foutmelding geven. Dit betreft de volgende automatische processen:
- Synchronisatiemonitor
- Workflow Mail Monitor (verzending van e-mails)
- Verwerkingswachtrijtaken

O.a. van toepassing voor het Veld Broncode salaris.

Via het veld Planner op de medewerkerskaart bepaalt u of de medewerker wijzigingen kan aanbrengen in de planningmodule of de gegevens in de planningmodule alleen kan bekijken.
Als u de optie inschakelt, dan kan de medewerker wijzigingen aanbrengen. Schakelt u de optie niet in, dan kan de medewerker de gegevens in de planningmodule alleen bekijken en geen wijzigingen aanbrengen.
Welke gegevens de medewerker kan zien, hangt (onder meer) af van de instellingen op de pagina Beperking rechten per vestiging. Zie ook Pagina Beperking rechten per vestiging.
De planningmodule is een aparte module. U start deze applicatie via het icoon op uw bureaublad of in het startmenu.
Zie ook Beheer taken (Planningmodule).

Het is mogelijk om vertalingen in te stellen voor kenmerken op de pagina Kenmerkdefinities. Als in dit veld een taalcode wordt ingesteld en de medewerker gaat kenmerken instellen/bekijken van resources, contacten, aanvragen en zoekacties, dan worden deze kenmerken ook in de taal van de medewerker getoond. Uiteraard is dat alleen het geval als er een vertaling in die taal aanwezig is bij het kenmerk.
Zie ook Kenmerkdefinities.

Dit veld heeft betrekking op geïmporteerde uren en uren die afkomstig zijn uit urencalculators.
Geïmporteerde uren
Uren afkomstig uit urencalculators
Als op de pagina Ureninstellingen de optie Urenregels vanuit urencalculator wijzigen is uitgeschakeld, is het op de sneltabs Uren per week en Uren per datum van urenstaten niet mogelijk om urenregels te wijzigen die afkomstig zijn uit de urencalculator. Wijzigingen moeten dan via de sneltab Uren per dienst worden doorgevoerd, zodat de urencalculator de uren opnieuw berekent. Alleen medewerkers bij wie het veld Wijzigen uren o.b.v. import en urencalculator toegestaan is geactiveerd, kunnen wel urenregels afkomstig uit de urencalculator wijzigen op de sneltabs Uren per week en Uren per datum
Zie ook

De instelling in dit veld bepaalt welke leveranciers u ziet:
- in het leveranciersoverzicht.
- op de pagina Leveranciersposten.
- in de lookup vanuit het veld Extern leveranciersnr. op de contractkaart.
- in de lookup vanuit het veld Leverancier op de inkoopfactuur.
Opmerking: Als u het nummer weet van een leverancier die voor u niet zichtbaar is, kunt u deze wel invullen in de velden Extern leveranciersnr. en Leverancier.
U kunt een van de volgende waarden instellen:
- Beide - het overzicht bevat alle leveranciers.
- Alleen resources - het overzicht bevat alleen leveranciers die zijn aangemaakt vanuit een resource ten behoeve van de verloning. Bij deze leveranciers is de optie Aangemaakt door synchronisatie betalingsgegevens aangevinkt.
- Alleen leveranciers - het overzicht bevat geen leveranciers die zijn aangemaakt vanuit een resource ten behoeve van de verloning. Bij deze leveranciers is de optie Aangemaakt door synchronisatie betalingsgegevens niet aangevinkt.
Er wordt automatisch een leverancier aangemaakt voor een resource als een (eerste) te verlonen contract voor een resource actief wordt gemaakt.
Zie ook

De instelling in dit veld bepaalt welke contacten u ziet:
- in het contactenoverzicht
- inde lookup van velden waarin een contactnummer moet worden ingevuld, zoals het veld Bedrijfsnr. op de projectkaart.
- in de lookup vanuit het veld Intermediairnaam van de pagina Beheerd door intermediair.
U kunt een van de volgende waarden instellen:
- Alleen contacten - contacten waarop de optie Intermediair en/of Broker is ingeschakeld zijn niet zichtbaar.
- Alle contacten (incl. intermediairs en brokers) - alle contacten zijn zichtbaar, ook contacten waarop de optie Intermediair en/of Broker is ingeschakeld. Dit is de standaardwaarde.
Zie ook
Feitenblokken
Het is mogelijk om een aantal feitenblokken op de medewerkerkaart te plaatsen:
- In het feitenblok Afbeelding van medewerker kunt u een foto toevoegen. Zie Feitenblok Afbeelding van medewerker.
- Notities en Koppelingen (standaard niet zichtbaar). Zie Microsoft Learn: Bijlagen, koppelingen en notities op kaarten en in documenten beheren.
Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
Start
![]() |
E-mail verzenden |
Via deze knop maakt u een nieuw, leeg e-mailbericht aan in de e-maileditor. Het e-mailadres van de medewerker is automatisch in het veld Aan ingevuld. |
![]() |
Vestigingen | Via deze knop kunt u instellen bij welke vestiging(en) de medewerker hoort. Zie Vestigingen per medewerker. |
![]() |
Afdelingen | Via deze knop opent u de pagina Afdelingen (Mysolution) en kunt u de medewerker aan een of meer afdelingen koppelen. Zie Afdelingen. |
![]() |
Contactrelaties |
Via deze knop opent u de pagina Contactpersoon - medewerkerrelaties. Die pagina toont met welke contactpersonen de medewerker een relatie heeft. U kunt nieuwe koppelingen met contactpersonen toevoegen. Zie ook Pagina Contactpersoon - medewerkerrelaties / Contactrelaties. |
![]() |
Rollensets | Via deze knop opent u de pagina Rollensets per medewerker waarin u toegangsrechten voor medewerkers kunt instellen. Zie Rollensets per medewerker. |
Navigeren
![]() |
Bedrijfseenheden |
Via deze knop opent u de pagina Bedrijfseenheden per medewerker. Stelt u op deze pagina geen bedrijfseenheden in, dan is de medewerker geautoriseerd voor alle bedrijfseenheden in het centrale bedrijf. Stelt u een of meer bedrijfseenheden in, dan kan de medewerker op kaarten/pagina's met een veld Bedrijfseenheid alleen de bedrijfseenheid of bedrijfseenheden selecteren waar de gebruiker voor geautoriseerd is. Zie ook Bedrijfseenheden per medewerker. |
Acties
Als Acties niet zichtbaar is op de actiebalk, moet u eerst op Meer opties klikken.
|
Koppel alle vestigingen | Bij het aanmaken van een nieuwe medewerker wordt geen enkele vestiging aan de medewerkerskaart gekoppeld. U kunt handmatig een of meer vestigingen toevoegen via de knop Vestigingen. Wilt u alle vestigingen toevoegen, klik dan op de knop Koppel alle vestigingen. U krijgt een melding hoeveel vestigingen zijn gekoppeld aan de medewerker. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.