Pagina E-mail, SMS en WhatsApp-instellingen
Op diverse plekken in MSF kunt u e-mailberichten en sms’jes versturen. Deze e-mailberichten en sms’jes kunnen worden opgeslagen als interactie zodat u kunt nagaan welke e-mailberichten/sms’jes vanuit het systeem zijn gestuurd.
Op deze pagina stelt u een aantal zaken in om het versturen en opslaan van e-mailberichten en sms'jes mogelijk te maken. Dat betreft onder meer de interactiesjablonen voor verstuurde en inkomende e-mailberichten en sms'jes.
Sneltab E-mail
Voor uitgaande e-mails moet in MSF een e-mailaccount zijn ingesteld op de pagina E-mailaccounts.

Om e-mailberichten die vanuit MSF worden verstuurd op te kunnen slaan in een interactie, moet in dit veld een interactiesjabloon zijn ingesteld.

Inkomende e-mailberichten kunnen vanuit Outlook worden opgeslagen als interactie in MSF. Hiervoor moet in dit veld een interactiesjabloon zijn ingesteld.

Als u vanuit Outlook een e-mailbericht opslaat in MSF (via de knop E-mail bij contact opslaan of E-mail bij resource opslaan), kunt u ervoor kiezen om bijlagen bij een e-mailbericht ook op te slaan als document in de sneltab Documenten. Hiervoor wordt een standaard documentsjabloon gebruikt dat u instelt in het veld E-mail bijlage documentsjabloon.
Maak (als dat nog niet is gebeurd) eerst een documentsjabloon hiervoor aan. Zie Een documentsjabloon toevoegen en inrichten. Zorg dat het documentsjabloon actief is voor contacten, contactpersonen, resources, kandidaten en verzuimregistraties. Via de knop E-mail opslaan kunt u e-mailberichten en bijlagen namelijk opslaan bij contacten (bedrijven of contactpersonen) en/of bij kandidaten, resources en/of verzuimregistraties. Als het documentsjabloon in het veld E-mail bijlage documentsjabloon niet voor deze entiteiten actief is, kunnen e-mailbijlagen niet als document worden opgeslagen. Dit kunt u als volgt controleren:
- Open de pagina Documentsjablonen en selecteer het documentsjabloon dat u wilt gebruiken voor het opslaan van e-mailbijlagen.
- Klik op de actiebalk onder Gebruik op Gebruik bij entiteit.
- Zorg dat de optie Actief is aangevinkt bij:
- Resource
- Contact Bedrijf
- Contact Persoon
- Kandidaat
- Verzuimregistratie
Om een e-mailsjabloon te selecteren in het veld E-mail bijlage documentsjabloon, klikt u in het veld op het pijltje en kiest u het gewenste sjabloon.

Het is momenteel niet mogelijk om vanuit MSF vergaderverzoeken in Outlook aan te maken. Het veld Verstuurd vergaderverzoek interactiesjabloon is daarom momenteel ook niet van toepassing.

Vanuit verschillende plekken in MSF is het mogelijk om een e-mailbericht op te stellen in een e-maileditor en te versturen. Het is mogelijk om daarin standaard een persoonlijke handtekening op te nemen. Daartoe moet u het veld E-mailsjabloon voor bedrijfshandtekening instellen.
U kunt alleen e-mailsjablonen selecteren waarbij in het veld Gebruiken voor de waarde Handtekening is geselecteerd.
E-mailsjablonen kunt u aanmaken en beheren vanuit de pagina E-mailsjablonen, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook
Zie ook
Microsoft Learn: E-mail instellen
Handleiding SMTP via E-mailaccounts (pdf)
Handleiding e-mail instellen in Business Central (pdf)
Sneltab SMS/Whatsapp
Om gebruik te kunnen maken van de sms-functionaliteit, moet u een pakket aanschaffen bij CM (Club Message), aanbieder van sms- en mms-diensten.
Vul naast de velden in deze sneltab ook de volgende velden in:
- Veld CM Product Token (in de sneltab CM Business Messaging)
- E-mail/Sms-nrs. (in de sneltab Nummering)

Bij het versturen van een sms vanuit MSF wordt als afzender standaard het mobiele telefoonnummer gebruikt van de medewerker die de sms verzendt. U kunt een algemene afzender instellen door het veld Standaard SMS afzender in te vullen en de optie Alleen standaard SMS afzender gebruiken te activeren. In het veld Standaard SMS afzender kunt u maximaal 11 karakters invoeren.
De optie Alleen standaard SMS afzender gebruiken is alleen van invloed bij het versturen van een sms vanuit MSF.
Bij het versturen van een sms vanuit de planningmodule wordt de afzender gebruikt die is ingesteld in het veld Standaard SMS afzender.
Zie ook Pagina Communiceer (Planningmodule).
Bij het versturen van een sms vanuit de webportal wordt standaard de afzender gebruikt die is ingesteld in het veld Standaard SMS afzender. Het is ook mogelijk om een afzender per portaldomein in te stellen. Als u in het portaldomein een afzender instelt in het veld Standaard SMS afzender, dan wordt die afzender gebruikt (in plaats van de afzender uit de e-mail en sms-instellingen). Zie ook Veld Standaard SMS afzender.

Om sms'jes die vanuit MSF worden verstuurd op te kunnen slaan in een interactie, moet in dit veld een interactiesjabloon zijn ingesteld. Maak daarvoor eerst een interactiesjabloon aan op de pagina Interactiesjablonen (Mysolution). Zie ook Een interactiesjabloon toevoegen en inrichten. Koppel dit interactiesjabloon aan de entiteiten Resource, Contact Persoon en Contact Bedrijf. Laat de velden Document rapport, Document sjabloonnaam en Aangepast rapportlay-outnr. leeg. Selecteer dit interactiesjabloon vervolgens in dit veld.

Dit veld is van toepassing voor WhatsApp-gesprekken.
Welke vestiging standaard in het veld Vestiging op de pagina Gespreksgegevens wordt ingevuld, is afhankelijk van dit veld. Is dit veld gevuld met de waarde:
- Resource (standaardwaarde), dan wordt in geval van een resource de vestigingscode van de resource ingevuld. In geval van een contact of contactpersoon wordt de vestiging van het contact/de contactpersoon ingevuld. Is het veld Vestiging op de resourcekaart leeg, dan is het veld Vestiging op de pagina Gespreksgegevens ook leeg.
- Medewerker, dan wordt de vestigingscode van de medewerker ingevuld. Is het veld Huidige vestiging op de medewerkerkaart leeg, dan is het veld Vestiging op de pagina Gespreksgegevens ook leeg. Als de medewerker in het veld Medewerker op de resourcekaart wijzigt en die medewerker heeft een andere vestiging, dan wijzigt de vestiging in de gespreksgegevens eveneens. Als de medewerker in het veld Verkoper op de contact of contactpersoonkaart wijzigt en die medewerker heeft een andere vestiging, dan wijzigt de vestiging op deze pagina eveneens.
Zie ook
Sneltab CM Business Messaging
Deze sneltab is van toepassing voor het versturen van sms- en WhatsApp-berichten naar resources en contactpersonen via het Business Messaging Platform van CM.
Let op: De gesprekken van CM WhatsApp for Business zijn user-initiated. Dat wil zeggen dat de resource of contactpersoon het WhatsApp-gesprek moet openen, en daarvoor via sms uitgenodigd kan worden. (Business-initiated gesprekken op basis van goedgekeurde templates zijn op dit moment nog niet mogelijk.)
Voor het versturen van die sms-uitnodigingen kan het relevant zijn dat naast de velden in deze sneltab ook de velden Standaard SMS afzender en Alleen standaard SMS afzender gebruiken in de sneltab SMS zijn ingevuld. Zie ook Veld Standaard SMS afzender en veld Alleen standaard SMS afzender gebruiken.

Vul uw CM Product Token in. Dit kunt u opvragen bij CM of opzoeken in de Messaging gateway van CM (https://gateway.cmtelecom.com/) onder HTTP API settings. Het formaat is 12341234-1234-1234-1234-123412341234.

Als binnen uw CM dashboard een app is aangemaakt, moet deze in het veld CM App key worden ingesteld. Zie hiervoor de gateway credentials.

De standaardtekst voor de sms-uitnodiging kunt u vastleggen in een gesprekssjabloon, op de pagina Gesprekssjablonen. Stel in dit veld het gesprekssjabloon in waarmee het WhatsApp-gesprek gestart kan worden.
Zie ook
Sneltab Nummering

Vul in dit veld de nummerreeks in die gebruikt wordt om automatisch een nummer toe te kennen bij het aanmaken van sms'jes.
Zie ook
Niet benaderen per e-mail/sms
Er kunnen redenen zijn dat een resource of contactpersoon niet meer benaderd mag worden, per sms en/of per e-mail. In resourcestatussen en contactpersoonstatussen kan daarom het veld Niet benaderen per e-mail/sms ingesteld worden met een van de volgende waarden: e-mail en sms, e-mail of sms. Wanneer wordt geprobeerd om vanuit MSF een sms of mail te sturen naar een resource of contactpersoon met een status waarin zo'n waarde is ingesteld, krijgt u een melding dat de resource/contactpersoon niet meer benaderd mag worden.
Zie ook Niet benaderen per e-mail/sms.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Microsoft Learn: E-mail instellen
E-mailberichten versturen vanuit MSF