Sneltab Algemeen
In deze sneltab geeft u onder meer aan of het portaldomein betrekking heeft op contacten (klantportal) of resources (resourceportal).
Help per veld

Geef een code aan het portaldomein, oftewel de portal. U kunt maximaal 20 tekens invoeren (zowel cijfers als letters).

Geef een nadere omschrijving van het portaldomein, oftewel de portal.

Geef aan of het portaldomein betrekking heeft op contacten (klantportal) of resources (resourceportal).

Het is mogelijk om in te richten dat gebruikers kunnen inloggen op de portal als een resource of (intermediair)contactpersoon, waarbij de gebruiker de portalgegevens alleen kan bekijken maar niet kan wijzigen.
Vul daartoe in het veld Url van het portaldomein de URL (het internetadres) van de betreffende portal in.
Stelt u de URL in een portaldomein voor contacten in, dan kan de portal read-only worden geopend vanuit een contactpersoonkaart via de knop Open portal. Zie ook Open portal.
Stelt u de URL voor een portaldomein voor resources in, dan kan de portal read-only worden geopend vanuit een resourcekaart via de knop Open portal. Zie ook Open portal.
Meerdere portaldomeinen met url
Is het veld Url in meerdere portaldomeinen (voor contacten of voor resources) ingesteld, dan opent na het klikken op de knop Open portal eerst de pagina Beschikbare portals met alle (contact- of resource)domeinen waarin een URL is ingesteld. De gebruiker moet dan een keuze maken welke portal hij/zij wil openen.
Toegang uitsluiten tot bepaalde onderdelen
Het is mogelijk om de toegang per menu-item op de portal uit te sluiten. Zie Veld Uitgeschakeld voor medewerker.

Activeer deze optie als er sprake is van een hybride portal.
Generiek gezien kan de portal (lees resource- en of klantportal) op 3 manieren gekoppeld worden aan een backend systeem:
-
Met de web-API-Business Central (MSF)
-
Met Salesforce (MSR)
-
Met bovenstaande 2 opties MSF en MSR gecombineerd (de hybride portal)
Configuratie hybride portal
De configuratie van de portal wordt vastgelegd in een portaldomein in de backend applicatie.
Voorbeeld MSF
Voorbeeld MSR
Een portaldomein bevat de volgende configuratie-items:
-
Diverse globale instellingen (op de portal zelf). Bijvoorbeeld styling en logo’s. Zie ook De onderhoudspagina op de portal openen als administrator.
-
De inrichting van het menu (controllersoorten) en de configuratie van ieder van deze controllersoorten, zie ook Sneltab Menu-instellingen.
-
Vertalingen en teksten, zie ook Pagina Vertalingen.
Uitgangspunten werking hybride portal
-
Algemeen
-
De portal zal bij het laden van de domeinconfiguratie deze zowel bij MSF als MSR opvragen en deze gegevens daarna samenvoegen tot 1 domeinconfiguratie.
-
Als een globale instelling zowel in MSF als MSR gevonden wordt, is MSR leidend.
-
Voor wat betreft styling en logo’s is MSR altijd leidend.
-
-
Menu en controllers
-
De inrichtingen van de menu’s uit MSF en MSR worden samengevoegd tot 1 menu.
-
Het volgordenummer van een menu-item wordt gebruikt om de menu-items te sorteren.
-
MSF en MSR menu-items kunnen door elkaar heen in de portal zichtbaar worden gemaakt.
-
Een controllersoort is altijd óf MSF óf MSR, nooit hybride.
-
-
Vertalingen en teksten
-
Vertalingen worden zowel uit MSF als MSR opgehaald.
-
Als een vertaalsleutel bij beide voorkomt heeft MSR de voorkeur.
-
In de portal worden 3 groepen teksten onderscheiden:
-
Algemene teksten
-
Teksten die alleen in MSF controllersoorten gebruikt worden
-
Teksten die alleen in MSR controllersoorten gebruikt worden
-
-
Als vanuit de onderhoudspagina de teksten naar de backend gestuurd worden, worden de algemene en MSF-teksten naar MSF gestuurd en de algemene en MSR-teksten naar MSR.
-
Authenticatie
In deze hybride configuratie treedt MSR op als de identityprovider. Dit betekent dat de inloggegevens in MSR worden vastgelegd en dat MSR daar leidend in is.
Een aantal algemene uitgangspunten:
-
Alle resources(kandidaten) en klanten zitten in MSR en een subset daarvan zit in MSF.
-
In MSR is bekend of een kandidaat of klant ook in MSF aanwezig is.
Het authenticatiemechanisme werkt dan als volgt:
-
Token
-
De portal gebruikt voor de authenticatie van een gebruiker een token.
-
Zolang de kandidaat/klant niet naar MSF is doorgeschoten, ziet de gebruiker bij inloggen alleen de menu-items/tegels van MSR, Dit zijn doorgaans:
-
NAW-gegevens
-
Documenten
-
Vacatures
-
-
Zodra het token de rol 'Backoffice' (lees MSF) bevat, dan krijgt de gebruiker ook alle menu-items/tegels van MSF te zien. Dit gebeurt doorgaans wanneer de kandidaat/klant is doorgeschoten naar MSF en daar bestaat.
-
-
Validatie
-
Als het token de rol 'Backoffice' bevat, gaat de portal met de MSR-token naar MSF.
-
MSF valideert dit MSR-token weer bij MSF en controleert daarmee of de authenticatie klopt. Dus mag de gebruiker ook de MSF menu-items/tegels zien.
-
Als dit allemaal klopt, dan maakt MSF ook een token aan (de MSF-token) en geeft deze terug aan de portal.
-
De portal heeft dan 2 tokens (1 MSF-token en 1 MSR-token) en daarmee kunnen de gegevens voor de diverse controllers opgehaald worden bij de juiste backend.
-

Op de pagina Web-instellingen is het mogelijk om een e-mailsjabloon in te stellen dat standaard wordt gebruikt als een resource of contact zijn/haar wachtwoord is vergeten en op de portal de 'wachtwoord vergeten'-functionaliteit gebruikt en een nieuw wachtwoord opvraagt.
- Voor resources betreft dat het veld Resource wachtwoord e-mailsjabloon.
- Voor contacten betreft dat het veld Contact wachtwoord e-mailsjabloon.
Opmerking: Als op de pagina Web-instellingen in het veld Wachtwoordherstelmethode de waarde Niet is ingesteld, kan op de portal geen wachtwoord worden opgevraagd.
E-mailsjabloon per domein
Het is ook mogelijk om per domein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u een e-mailsjabloon in het veld Wachtwoord e-mailsjabloon instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen). Stelt u hier niets in, dan wordt het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen gebruikt.
Stel in het portaldomein voor de klantportal een e-mailsjabloon in waarin in ieder geval het volgende is ingesteld:
- Gebruiken voor: Contact
- Rapportnr.: 11096106
Stel in het portaldomein voor de resourceportal een e-mailsjabloon in waarin in ieder geval het volgende is ingesteld:
- Gebruiken voor: Resource
- Rapportnr.: 11096105
Door in de inhoud van het betreffende e-mailsjabloon (in de html-editor) het veld <<Password>> op te nemen, wordt automatisch een random wachtwoord gegenereerd.
Zie ook
Veld Resource wachtwoord e-mailsjabloon

Op de pagina Web-instellingen is het mogelijk om in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren een e-mailsjabloon in te stellen dat standaard wordt gebruikt om een mail naar de resource te sturen als een opdrachtgever/manager uren van de resource heeft afgekeurd.
Het is ook mogelijk om per portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u in het portaldomein een e-mailsjabloon in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen). Stelt u in het portaldomein geen e-mailsjabloon in, dan wordt het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen gebruikt.
Er is een verschil tussen het domein voor de klantportal en de resourceportal:
- Voor uren die worden afgekeurd door de opdrachtgever, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de klantportal in.
- Voor uren die worden afgekeurd door de manager, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de resourceportal in.
Let op: De e-mailberichten worden alleen verstuurd als op de pagina Web-instellingen de optie Verstuur e-mail bij afkeuren uren is ingeschakeld.
E-mailsjabloon
Stel in het e-mailsjabloon in ieder geval het volgende in:
- Gebruiken voor: Urenstaat
- Rapportnr: 11076194 (of het nummer van een maatwerkrapport)
Reden van afkeur opnemen
Door in de inhoud van het betreffende e-mailsjabloon (in de html-editor) het veld <<Reden afkeur>> op te nemen, wordt in de e-mail de reden van afkeur opgenomen die de accordeur heeft ingevuld.
CC Specifiek
In het veld CC Specifiek in het e-mailsjabloon kunt u eventueel een medewerker selecteren naar wie de e-mail als cc wordt verstuurd (en wiens e-mailadres dus in het veld CC van de e-mail komt te staan).
Zie ook
E-mailbericht instellen in de Html editor
Veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren

Op de pagina Web-instellingen is het mogelijk om in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten een e-mailsjabloon in te stellen dat standaard wordt gebruikt om een mail naar de resource te sturen als een opdrachtgever/manager diensten van de resource heeft afgekeurd op de portal.
Het is ook mogelijk om per portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u in het portaldomein een e-mailsjabloon in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen). Stelt u in het portaldomein geen e-mailsjabloon in, dan wordt het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen gebruikt.
Er is een verschil tussen het domein voor de klantportal en de resourceportal:
- Voor diensten die worden afgekeurd door de opdrachtgever, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de klantportal in.
- Voor diensten die worden afgekeurd door de manager, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de resourceportal in.
Let op: De e-mailberichten worden alleen verstuurd als op de pagina Web-instellingen de optie Verstuur e-mail bij afkeuren uren is ingeschakeld.
E-mailsjabloon
Stel in het e-mailsjabloon in ieder geval het volgende in:
- Gebruiken voor: Urenstaat
- Rapportnr: 11076282 (of het nummer van een maatwerkrapport)
Reden van afkeur opnemen
Door in de inhoud van het betreffende e-mailsjabloon (in de html-editor) het veld <<Reden afkeur>> op te nemen, wordt in de e-mail de reden van afkeur opgenomen die de accordeur heeft ingevuld.
CC Specifiek
In het veld CC Specifiek in het e-mailsjabloon kunt u eventueel een medewerker selecteren naar wie de e-mail als cc wordt verstuurd (en wiens e-mailadres dus in het veld CC van de e-mail komt te staan).
Zie ook

Het is mogelijk om op de portal documenten goed- of af te keuren (via de controllersoort Documents). Als in het documentsjabloon digitale accordering met certificaat is ingesteld, wordt het goedkeuren van het document geverifieerd via een code per sms.
Bij het versturen van die sms wordt standaard de afzender gebruikt die is ingesteld in het veld Standaard SMS afzender op de pagina E-mail, SMS en WhatsApp-instellingen. Het is ook mogelijk om een afzender per portaldomein in te stellen. Als u in het domein een afzender instelt in het veld Standaard SMS afzender, dan wordt die afzender gebruikt (in plaats van de afzender uit de e-mail en sms-instellingen).
U kunt maximaal 11 karakters invoeren in dit veld.
Zie ook

Als op de pagina Authenticatie-instellingen de optie Twee-factorauthenticatie met e-mail is ingeschakeld, kan een gebruiker op de portal kiezen om tweefactorauthenticatie per e-mail in te stellen en een verificatiecode per e-mail te ontvangen. Daarvoor is een e-mailsjabloon nodig waarin de verificatiecode komt te staan. Dit e-mailsjabloon kunt u instellen in dit veld of in de velden E-mailsjabloon twee-factorauthenticatie Resource en E-mailsjabloon twee-factorauthenticatie Contact op de pagina Authenticatie-instellingen. Als deze velden op beide plaatsen zijn ingesteld, wordt het sjabloon van het domein gebruikt.
Zie ook Sneltab Twee-factorauthenticatie.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook