Pagina Web-instellingen
Op de pagina Web-instellingen legt u instellingen vast die betrekking hebben op de portals. De pagina bevat meerdere sneltabs voor verschillende typen webinstellingen.
Sneltab Algemeen

Via het veld Wachtwoordherstelmethode bepaalt u of op de portal een nieuw wachtwoord kan worden opgevraagd als een resource of contactpersoon zijn/haar wachtwoord is vergeten.
Kiest u de waarde:
- Niet, dan is het niet mogelijk op de portal om een nieuw wachtwoord op te vragen.
- E-mail, dan moet de gebruiker zijn/haar e-mailadres invullen om een nieuw wachtwoord op te vragen. Vervolgens wordt een nieuw wachtwoord gegenereerd dat voldoet aan de instellingen op de pagina Authenticatie-instellingen.
Belangrijk: Zijn er meerdere gebruikers met hetzelfde e-mailadres, dan kan geen e-mail worden verzonden. Op de portal verschijnt een melding daarover.
- E-mail en gebruikersnaam, dan moet de gebruiker zijn/haar gebruikersnaam en e-mailadres invullen om een nieuw wachtwoord op te vragen. Vervolgens wordt een nieuw wachtwoord gegenereerd dat voldoet aan de instellingen op de pagina Authenticatie-instellingen.
Kiest u voor E-mail en E-mail en gebruikersnaam, stel dan ook een e-mailsjabloon in voor de 'wachtwoord vergeten'-functionaliteit. Zie Wachtwoord e-mailsjabloon.
Kiest u de waarde E-mail, dan kunt u ook het veld Aanmeldgegevens genereren inschakelen.
Zie ook

Als in een portaldomein de controllerinstantie GeneralDocuments in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld, worden op de bijbehorende portal de bestanden getoond uit de map die op de pagina Web-instellingen is ingesteld in het veld Locatie algemene documenten. Geef in dit veld het pad op de server in waar de documenten staan (UNC-pad).
Documenten in submappen
Documenten in submappen hiervan worden standaard niet getoond op de portal. Via de knop Autorisatie algemene documenten op de actiebalk van de pagina Web-instellingen kunt u inrichten dat ook documenten uit submappen worden getoond. Hierbij kunt u instellen welke submap in welk portaldomein moet worden getoond, voor welke taal en voor welke (contact- of resource)status.
SharePoint Online
Als op de pagina Algemene instellingen het veld Gebruik SharePoint Online is geactiveerd, is dit veld inactief. In dat geval wordt op de SharePoint locatie een map General Web Documents aangemaakt, als submap van de map die in het veld SharePoint Map op de pagina SharePoint-instelllingen (Mysolution) is ingesteld. De documenten die in de map General Web Documents staan worden getoond op de portal.
Zie ook
Controllersoort GeneralDocuments

Als in een portaldomein de controllerinstantie Messageboard in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld, kunnen op de bijbehorende portal teksten worden getoond. Dit betreft de teksten die u op de pagina Webportaltekst invoert. Hierbij kunt u teksten invoeren voor verschillende talen, voor bepaalde perioden en voor bepaalde (contact-/resource)statussen en kunt u teksten per portaldomein instellen. Stelt u een tekst zonder portaldomein in, dan wordt deze standaard op alle portals getoond. Is echter op de pagina Web-instellingen het veld Toon webportaalteksten alleen voor domeinen ingeschakeld, dan worden teksten zonder portaldomein niet op de portals getoond.
Zie ook

Vóór bedragen in factuurregels op de portal wordt het symbool getoond van de valuta die de factuur in MSF heeft. Daarvoor moet op de valutakaart van de betreffende valuta wel het veld Symbool zijn gevuld. Is voor een valuta geen symbool ingesteld, dan wordt het symbool getoond dat in dit veld is ingesteld. Is dit veld leeg, dan wordt voor bedragen van factuurregels op de portal het valutasymbool € getoond.
In overzichten met facturen waarop meerdere valuta voorkomen, worden onderaan de lijst geen totaalbedragen getoond. Dit geldt voor de volgende controllers:
-
SalesInvoices (klantportal), zie ook Controllersoort SalesInvoices
-
ReverseBilledInvoices (klant- en resourceportal), zie ook Controllersoort ReverseBilledInvoices
-
PurchaseInvoices (resourceportal), zie ook Controllersoort PurchaseInvoices
Valuta's kunt u aanmaken en beheren vanuit de pagina Valuta's. Zie ook Pagina Valuta's en Pagina Valuta.

In dit veld kunt u instellen wat de maximale bestandsgrootte in MB's is voor het uploaden van bestanden op de portal. Standaard is 20 ingesteld.
U kunt een aantal tussen 1 en 100 instellen.
Opmerking: Een aantal groter dan 25 MB wordt meestal niet geaccepteerd door een IIS webserver. In dat geval zou speciale configuratie op de webserver nodig zijn.
Dit veld is alleen van toepassing voor de portal, en niet voor de web-API of MSF.

Via dit veld kunt u instellen welke tijdzone u wilt gebruiken op de portal(s).
De tijdzone is zichtbaar op de onderhoudspagina in de portal. Zie ook De onderhoudspagina op de portal openen als administrator.

Dit veld is van toepassing als op de pagina Algemene instellingen het veld Rolautorisatie gebruiken is ingeschakeld.
Let op: Rolautorisatie is niet te gebruiken in combinatie met MSR!
Het is mogelijk om in te richten dat een contactpersoon op de klantportal zijn/haar autorisatie voor urenaccordering (tijdelijk) kan toekennen aan een collega. Bijvoorbeeld aan een opvolger of tijdelijke vervanger. Dit geldt momenteel alleen voor urenaccordering en niet voor andere autorisaties. Een van de voorwaarden hiervoor is dat dit veld is ingeschakeld.
Zie ook
Autorisatiebeheer: urenaccordeurs op de portal beheren
Bekijk ook de video Rolautorisatie

U kunt dit veld alleen wijzigen als het veld Autorisatiebeheer ingeschakeld is ingeschakeld.
Het is mogelijk om in te richten dat een contactpersoon op de klantportal zijn/haar autorisatie voor urenaccordering (tijdelijk) kan toekennen aan een collega. Bijvoorbeeld aan een opvolger of tijdelijke vervanger. Dit geldt momenteel alleen voor urenaccordering en niet voor andere autorisaties.
Er kunnen meerdere rollen voor urenaccordering van toepassing zijn, als die zijn ingesteld in het veld Rol uren accorderen filter. Is het veld Filter voor rolautorisatiebeheer leeg, dan kan de autorisatie voor al die rollen worden overgedragen via de portal. Wilt u het aantal rollen beperken, vul dan dit veld in.
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe) of gebruik *.
Voorbeeld:
Zie ook
Veld Autorisatiebeheer ingeschakeld
Sneltab Resource

Stel in dit veld de status in die de resource moet krijgen als deze wordt aangemaakt via de portal.
Privacygevoelige gegevens
Op de inschrijfpagina's op de portal wordt geen rekening gehouden of in de betreffende resourcestatus een of meer van de volgende blokkeervelden zijn aangevinkt:
- Blokkeer vastleggen privégegevens
- Blokkeer toevoegen foto
Als op de inschrijfpagina's op de portal namelijk privacygevoelige gegevens kunnen worden ingevoerd, wordt de invoer opgeslagen en worden deze blokkeervelden genegeerd. Dit kan worden voorkomen door in de controllersoort ResourceRegistration geen privacygevoelige gegevens op te nemen.
Zie ook

Schakel het veld Standaard wachtwoord in als u wilt dat bij het aanmaken van inloggegevens voor een resource een standaard wachtwoord wordt ingesteld. Stel dat wachtwoord in het veld Wachtwoord in.
Belangrijk: Wilt u dit veld gebruiken (en niet van automatisch gegenereerde wachtwoorden), zorg dan dat op de pagina Authenticatie-instellingen de volgende velden niet zijn ingevuld/ingeschakeld:
-
Minimumlengte wachtwoord
-
Minimum aantal unieke tekens in wachtwoord
-
Ten minste 3 tekengroepen in wachtwoord
-
Gesplitste tekengroepen in wachtwoord
Zijn deze velden wel gevuld terwijl Standaard wachtwoord is ingeschakeld, dan kan dat een foutmelding opleveren als een status wordt gekozen waarbij is ingesteld dat inloggegevens aangemaakt moeten worden.
Zie ook

Als u het veld Standaard wachtwoord inschakelt, moet u in het veld Wachtwoord een standaard wachtwoord instellen.

In het veld Resource wachtwoord e-mailsjabloon stelt u het e-mailsjabloon in dat standaard wordt gebruikt als een resource zijn/haar wachtwoord is vergeten en op de portal de 'wachtwoord vergeten'-functionaliteit gebruikt en een nieuw wachtwoord opvraagt.
Opmerking: Als op de pagina Web-instellingen in het veld Wachtwoordherstelmethode de waarde Niet is ingesteld, kan op de portal geen wachtwoord worden opgevraagd.
Instellingen e-mailsjabloon
Stel een e-mailsjabloon in waarin in ieder geval het volgende is ingesteld:
- Gebruiken voor: Resource
- Rapportnr.: 11096105
Door in het betreffende e-mailsjabloon het veld <<Password>> op te nemen, wordt automatisch een random wachtwoord gegenereerd.
Domeinspecifiek e-mailsjabloon
Het is ook mogelijk om per portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u in het portaldomein een e-mailsjabloon in het veld Wachtwoord e-mailsjabloon instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit het veld Resource wachtwoord e-mailsjabloon).
Zie ook
Sneltab Planning

Als in een domein voor een klantportal een controllerinstantie met de controllersoort PlanningRealized in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld, dan is op de portal een pagina voor de gerealiseerde planning aanwezig. De klant kan per verstreken dienst aangeven of volgens planning is gewerkt of dat de realisatie afwijkt ten opzichte van de planning. Om deze gerealiseerde planning op de portal te kunnen zien, moet:
-
op het project het veld Gerealiseerde planning goedkeuren zijn ingeschakeld, en
-
de ingelogde gebruiker als contactpersoon zijn gekoppeld aan het project met de rol om de planningsrealisatie te accorderen. Dit betreft de rol die is ingesteld in het veld Rol planningsrealisatie accorderen filter.
Meerdere rollen instellen
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe). Vult u een * in, dan zijn alle rollen van toepassing. De rollen waaruit u kunt kiezen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt.
Contactpersonen gekoppeld aan projecten
Aan een project kunt u een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. In welk pagina u dat kunt doen, hangt af van de instelling Rolautorisatie gebruiken op de pagina Algemene instellingen. Is Rolautorisatie gebruiken:
-
ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Rolautorisatie van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Rolautorisatie.
-
niet ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Contactpersonen van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Contactpersonen.
Zie ook
Controllersoort PlanningRealized

Bij elke dienst in de planningmodule kan per dag worden ingesteld hoeveel mensen nodig zijn, de planningsvraag. Aan een planningsvraag kunt u een status toekennen. De statussen kunt u inrichten op de pagina Planningvraagstatus in MSF, als u daar rechten voor hebt.
Het is mogelijk om de planningsvraagstatus zichtbaar te maken in en te wijzigen vanuit de volgende pagina's van de planningmodule:
- Beheer taken
- Beheer resources, als de knop Taken is geselecteerd.
- Zoek resources
- Prognose-overzicht
Daarvoor moet op de pagina Planninginstellingen in MSF het veld Toon vraagstatus op takenoverzicht zijn ingeschakeld. In bovenstaande pagina's wordt dan vóór de ingestelde planningsvraag een vierkant blokje getoond met de kleur die hoort bij de status van de planningsvraag. Als u op het blokje klikt, kunt u een andere status kiezen (als u rechten hebt om te wijzigen). Welke statussen u kunt kiezen is afhankelijk van de inrichting op de pagina Planningsvraagstatus, bij Volgend statusfilter en/of Vorig statusfilter, en het veld Lijst alleen vorige en volgende statussen op de pagina Planninginstellingen in MSF.
Wijzigen planningsvraag door klant op portal
Een contactpersoon van de klant kan de planningsvraag wijzigen via de klantportal, als in het domein voor de klantportal een controllerinstantie met de controllersoort Planning in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld. Het is mogelijk om in te stellen dat de planningsvraagstatus wijzigt als de contactpersoon de vraag en/of opmerking bij de vraag invult of wijzigt via de portal. Daarvoor moet in het veld Vraagstatus klant een planningsvraagstatus zijn ingesteld die u alleen voor dit doel gebruikt. Hiermee kunt u in de planningsmodule zichtbaar maken dat de klant de planningsvraag heeft ingevuld of gewijzigd. Is het veld Vraagstatus klant leeg, dan heeft een wijziging van de vraag door de klant geen invloed op de planningsvraagstatus.
Zie ook
Planningsvraag (Planningmodule)
Beheer resources (Planningmodule)
Zoek resources (Planningmodule)
Prognose-overzicht (Planningmodule)
Veld Toon vraagstatus op takenoverzicht
Sneltab Contact

Stel in dit veld de status in die de contactpersoon moet krijgen als deze wordt aangemaakt via de portal.
Zie ook Contactpersoonstatus.

Stel in dit veld de status in die het contactbedrijf moet krijgen als deze wordt aangemaakt via de portal.
Zie ook

Schakel het veld Standaard wachtwoord in als u wilt dat bij het aanmaken van inloggegevens voor een contactpersoon een standaard wachtwoord wordt ingesteld. Stel dat wachtwoord in het veld Wachtwoord in.
Belangrijk: Wilt u dit veld gebruiken (en niet van automatisch gegenereerde wachtwoorden), zorg dan dat op de pagina Authenticatie-instellingen de volgende velden niet zijn ingevuld/ingeschakeld:
-
Minimumlengte wachtwoord
-
Minimum aantal unieke tekens in wachtwoord
-
Ten minste 3 tekengroepen in wachtwoord
-
Gesplitste tekengroepen in wachtwoord
Zijn deze velden wel gevuld terwijl Standaard wachtwoord is ingeschakeld, dan kan dat een foutmelding opleveren als een status wordt gekozen waarbij is ingesteld dat inloggegevens aangemaakt moeten worden.
Zie ook

Als u het veld Standaard wachtwoord inschakelt, moet u in het veld Wachtwoord een standaard wachtwoord instellen.

In het veld Contact wachtwoord e-mailsjabloon stelt u het e-mailsjabloon in dat standaard wordt gebruikt als een contactpersoon zijn/haar wachtwoord is vergeten en op de portal de 'wachtwoord vergeten'-functionaliteit gebruikt en een nieuw wachtwoord opvraagt.
Het is ook mogelijk om per portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u in het portaldomein een e-mailsjabloon in het veld Wachtwoord e-mailsjabloon instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit het veld Contact wachtwoord e-mailsjabloon).
Stel een e-mailsjabloon in waarin in ieder geval het volgende is ingesteld:
- Gebruiken voor: Contact
- Rapportnr.: 11096106
Door in het betreffende e-mailsjabloon het veld <<Password>> op te nemen, wordt automatisch een random wachtwoord gegenereerd.
Opmerking: Als op de pagina Web-instellingen in het veld Wachtwoordherstelmethode de waarde Niet is ingesteld, kan op de portal geen wachtwoord worden opgevraagd.
Zie ook
Sneltab Kandidaat

Stel in het veld Standaard kandidaatstatus de status in die de kandidaat moet krijgen als deze wordt aangemaakt via de portal.
U kunt nieuwe statussen toevoegen op de pagina Kandidaatstatus, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook Kandidaatstatus.

Als een resource reageert op een vacature op de portal, kan hij/zij een opmerking invoeren. Deze opmerking wordt als interactie bij de resource vastgelegd. Via het veld Opmerking interactiesjabloon bepaalt u welk interactiesjabloon daarbij wordt gebruikt. De keuzelijst bevat alleen interactiesjablonen die te gebruiken zijn voor de entiteit Kandidaat.
Vacatures worden op de portal getoond als in het domein voor de resourceportal een controllerinstantie met de controllersoort JobOpenings is ingesteld in de sneltab Menu-instellingen.
Zie ook

Dit veld is van toepassing voor de web-API en de portals.
Het documentsjabloon dat u in dit veld instelt wordt gebruikt voor documenten die geüpload worden bij de API/Resource/RegisterDocument.
Als een resource reageert op een vacature op de portal, kan hij/zij een bestand met zijn/haar motivatie uploaden. Dit bestand wordt als document bij de resource vastgelegd. Via het veld Documentsjabloon voor kandidaat motivatie bepaalt u welk documentsjabloon daarbij wordt gebruikt. De keuzelijst bevat alleen documentsjablonen die te gebruiken zijn voor de entiteit Kandidaat.
Vacatures worden op de portal getoond als in het domein voor de resourceportal een controllerinstantie met de controllersoort JobOpenings is ingesteld in de sneltab Menu-instellingen.
Zie ook
Sneltab Aanvraag/vacature

Als in een domein voor een klantportal een controllerinstantie met de controllersoort Applications in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld, dan is op de portal een kandidatenpagina aanwezig. Een ingelogde contactpersoon ziet op deze pagina alleen kandidaten van aanvragen en/of zoekacties (afhankelijk van de instelling bij ShowFor in de controllerinstantie) waaraan hij/zij is gekoppeld als contactpersoon met de rol om aanvragen te tonen. Dit betreft de rol die is ingesteld in het veld Rol aanvraag tonen filter.
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe). Vult u een * in, dan zijn alle rollen van toepassing. De rollen waaruit u kunt kiezen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt.
Contactpersonen gekoppeld aan aanvragen/zoekacties
Aan een aanvraag/zoekactie kunt u een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. In welk pagina u dat kunt doen, hangt af van de instelling Rolautorisatie gebruiken op de pagina Algemene instellingen. Is Rolautorisatie gebruiken:
-
ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Rolautorisatie van een aanvraag/zoekactie een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Rolautorisatie.
-
niet ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Contactpersonen van een aanvraag/zoekactie een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Contactpersonen.
Rol contactpersoon automatisch voorzetten op aanvragen/zoekacties
In aanvraag-/projectsoorten is het mogelijk om in te richten dat de contactpersoon van een aanvraag of zoekactie automatisch de rol krijgt die is ingesteld in het veld Rol aanvraag tonen filter. Zie Contactpersonen standaard vullen op aanvraag.
Zie ook
Sneltab Uren

Selecteer bij Urenstaat wijzigstatus de status die op de portal gebruikt kan worden om een urenstaat in te voeren.
U kunt nieuwe statussen toevoegen op de pagina Urenstaatstatus, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

Selecteer bij Urenstaat wijzigstatus de status die op de portal gebruikt kan worden om een urenstaat te wijzigen. Als een urenstaat al is ingeleverd en op de portal wordt op de wijzigknop geklikt, dan krijgt de urenstaat de status die in dit veld is ingesteld.
U kunt nieuwe statussen toevoegen op de pagina Urenstaatstatus, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

Als het veld Negatieve invoer door resource toegestaan niet is geactiveerd, is het niet mogelijk om negatieve aantallen en bedragen in te voeren in de ureninvoer op de resourceportal en de klantportal. Dit geldt voor zowel uren, vergoedingen als declaraties. Als via MSF negatieve uren zijn ingevoerd, dan worden die op de portal readonly getoond en zijn ze dus niet wijzigbaar.
Als het wel mogelijk moet zijn om negatieve aantallen en bedragen in te voeren op de portal, moet:
- het veld Negatieve invoer door resource toegestaan zijn ingeschakeld, en
- in de sneltab Portaalinstellingen van het domein bij ShowHoursAsTime de waarde False zijn ingesteld.
Zie ook

Het is instelbaar hoe in urenstaten op de portal het totaal aantal uren wordt getoond:
- Totale uren omgerekend: het totaal aantal uren dat is ingevoerd, zonder de uren op werksoorten waarbij in het veld Normurenberekening de waarde Niet is ingesteld. Zie ook Veld Normurenberekening. De waarde Totale uren omgerekend is de standaardwaarde.
- Totale uren: het totaal aantal uren dat is ingevoerd, d.w.z. de som van het aantal normale uren, overuren en toeslaguren.
Resourceportal
In een urenstaat op de resourceportal (controllersoort HourRegistration) wordt op meerdere plekken het totaal aantal uren getoond:
- bovenaan, boven de urenregels. Staat in het veld Berekening totaal op urenstaat de waarde:
- Totale uren omgerekend ingesteld, dan betreft dit het totaal aantal uren dat is ingevoerd, zonder de uren op werksoorten waarbij in het veld Normurenberekening de waarde Niet is ingesteld.
- Totale uren ingesteld, dan betreft dit het totaal aantal uren dat is ingevoerd, d.w.z. de som van het aantal normale uren, overuren en toeslaguren.
- onder de urenregels. Dit betreft altijd het totaal aantal uren, d.w.z. de som van het aantal normale uren, overuren en toeslaguren, ongeacht de instelling in het veld Berekening totaal op urenstaat.
- in het feitenblok bij Ingevoerde uren. Staat in het veld Berekening totaal op urenstaat de waarde:
- Totale uren omgerekend ingesteld, dan betreft dit het totaal aantal uren dat is ingevoerd, zonder de uren op werksoorten waarbij in het veld Normurenberekening de waarde Niet is ingesteld.
- Totale uren ingesteld, dan betreft dit het totaal aantal uren dat is ingevoerd, d.w.z. de som van het aantal normale uren, overuren en toeslaguren.
Klantportal
Op de klantportal wordt in het urenoverzicht (controllersoort ContactHourOverview) per urenstaat het totaal aantal uren getoond. Staat in het veld Berekening totaal op urenstaat de waarde:
- Totale uren omgerekend ingesteld, dan betreft dit het totaal aantal uren dat is ingevoerd, zonder de uren op werksoorten waarbij in het veld Normurenberekening de waarde Niet is ingesteld.
- Totale uren ingesteld, dan betreft dit het totaal aantal uren dat is ingevoerd, d.w.z. de som van het aantal normale uren, overuren en toeslaguren.
Zie ook

Selecteer bij Rol uren accorderen filter de rol die contactpersonen moeten hebben om uren te accorderen (goedkeuren of afkeuren) op de portal. Een contactpersoon kan alleen uren accorderen van projecten waar hij/zij aan gekoppeld is met de rol om uren te accorderen.
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe). Vult u een * in, dan zijn alle rollen van toepassing. De rollen waaruit u kunt kiezen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt.
Uren accorderen
Uren accorderen is mogelijk vanuit urenstaten in MSF of via portals. Afkeuren vanuit een urenstaat in MSF is alleen mogelijk via de knop Afkeuren in de sneltab Uren per datum. Zie ook Uren goedkeuren of afkeuren (accorderen) en Uren ter goedkeuring.
Contactpersonen gekoppeld aan projecten
Aan een project kunt u een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. In welk pagina u dat kunt doen, hangt af van de instelling Rolautorisatie gebruiken op de pagina Algemene instellingen. Is Rolautorisatie gebruiken:
-
ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Rolautorisatie van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Rolautorisatie.
-
niet ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Contactpersonen van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Contactpersonen.
Rol contactpersoon automatisch voorzetten op projecten
Het is mogelijk om in te richten dat de contactpersoon van een project automatisch de rol krijgt die is ingesteld in het veld Rol uren accorderen filter. Dit is afhankelijk van de aanvraag-/projectsoort op het project.
Als op het project in het veld Projectsoort:
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij het veld Contactpersonen standaard vullen op project niet is ingeschakeld, dan krijgt de contactpersoon niet automatisch de rol als urenaccordeur. Er wordt geen regel toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen.
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij het veld Contactpersonen standaard vullen op project wel is ingeschakeld en op het project is het veld Uren goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen met de rol uit het veld Rol uren accorderen filter.
- niets is ingesteld en op het project is het veld Uren goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen met de rol uit het veld Rol uren accorderen filter.
Let op: Als in het veld Rol uren accorderen filter meerdere rollen zijn ingesteld, wordt automatisch de rol overgenomen die het eerst in het veld Rol uren accorderen filter is ingesteld. Is een * (= alle rollen) ingesteld, dan wordt automatisch de eerste rol uit de keuzelijst bij dit veld (dus de eerste rol uit de pagina Rollen) voorgezet op de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen.
Controle bij statuswijziging op projecten
Als op een project een status wordt geselecteerd waarin het veld Urenverwerking toegestaan is aangevinkt en het veld Uren goedkeuren op het project is ingeschakeld, dan vindt een controle plaats of:
- er werksoorten op het project zijn vastgelegd waarbij het type acccordering op klantaccordering is ingesteld, én
- er een contactpersoon aan het project is gekoppeld met de rol om uren te accorderen, of
- aan de WBS-regel(s) van de actieve WBS een geldige accordeur is toegekend.
Is dat niet het geval, dan krijgt u een melding daarover, de status wordt dan niet omgezet.
Tip: Meer informatie over het werken met velden en kolommen vindt u in Werken met Business Central. Voor hulp bij het zoeken van specifieke pagina's raadpleegt u Pagina's en informatie zoeken met Vertel me.
Zie ook
Contactpersonen standaard vullen op project
Portalinrichting: documenten of interacties toevoegen aan urenstaten op een klantportal

Selecteer bij Rol declaraties accorderen filter de rol die contactpersonen moeten hebben om declaraties te accorderen (goedkeuren of afkeuren) op de portal. Een contactpersoon kan alleen declaraties accorderen van projecten waar hij/zij aan gekoppeld is met de rol om declaraties te accorderen.
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe). Vult u een * in, dan zijn alle rollen van toepassing. De rollen waaruit u kunt kiezen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt.
Contactpersonen gekoppeld aan projecten
Aan een project kunt u een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. In welk pagina u dat kunt doen, hangt af van de instelling Rolautorisatie gebruiken op de pagina Algemene instellingen. Is Rolautorisatie gebruiken:
-
ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Rolautorisatie van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Rolautorisatie.
-
niet ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Contactpersonen van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Contactpersonen.
Rol contactpersoon automatisch voorzetten op projecten
Het is mogelijk om in te richten dat de contactpersoon van een project automatisch de rol krijgt die is ingesteld in het veld Rol declaraties accorderen filter. Dit is afhankelijk van de aanvraag-/projectsoort op het project.
Als op het project in het veld Projectsoort:
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij het veld Contactpersonen standaard vullen op project niet is ingeschakeld, dan krijgt de contactpersoon niet automatisch de rol als declaratieaccordeur. Er wordt geen regel toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen.
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij het veld Contactpersonen standaard vullen op project wel is ingeschakeld en op het project is het veld Declaraties goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen met de rol uit het veld Rol declaraties accorderen filter.
- niets is ingesteld en op het project is het veld Declaraties goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen met de rol uit het veld Rol declaraties accorderen filter.
Let op: Als in het veld Rol declaraties accorderen filter meerdere rollen zijn ingesteld, wordt automatisch de rol overgenomen die het eerst in het veld Rol declaraties accorderen filter is ingesteld. Is een * (= alle rollen) ingesteld, dan wordt automatisch de eerste rol uit de keuzelijst bij dit veld (dus de eerste rol uit de pagina Rollen) voorgezet op de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen.
Declaraties accorderen
Accordering van declaraties is alleen van toepassing als op het project het veld Declaraties goedkeuren is ingeschakeld en op de declaratiewerksoort in het veld Type accordering de waarde Klant accordering, Klant en interne accordering of Interne accordering is ingesteld.
Declaraties accorderen is mogelijk vanuit:
- de klantportal. Als de contactpersoon van de klant de rol heeft om declaraties te accorderen en een inlogaccount heeft, kan hij/zij inloggen op de klantportal en vervolgens de aangeboden declaraties goedkeuren of afkeuren.
- een urenstaat in MSF.
- de pagina Declaraties in MSF.
Zie ook Declaraties accorderen.
Tip: Meer informatie over het werken met velden en kolommen vindt u in Werken met Business Central. Voor hulp bij het zoeken van specifieke pagina's raadpleegt u Pagina's en informatie zoeken met Vertel me.
Zie ook

E-mail na afkeuren van uren en/of declaraties
Het is mogelijk om in te richten dat een e-mail wordt verstuurd naar de resource als uren en/of declaraties van de resource worden afgekeurd door:
-
een opdrachtgever op de klantportal, of
-
een manager op de resourceportal, of
-
een medewerker in MSF
Schakel daartoe het veld Verstuur e-mail bij afkeuren uren in en stel een e-mailsjabloon in voor het afkeuren van uren. Het e-mailsjabloon kunt u instellen in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren op de pagina Web-instellingen. Zie ook Veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren.
Het is ook mogelijk om voor een portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren van het portaldomein. Zie ook Veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren.
E-mail na afkeuren van diensten
Het is mogelijk om in te richten dat een e-mail wordt verstuurd naar de resource als diensten van de resource worden afgekeurd door:
-
een opdrachtgever op de klantportal, of
-
een manager op de resourceportal
Schakel daartoe het veld Verstuur e-mail bij afkeuren urenen in en stel een e-mailsjabloon in voor het afkeuren van diensten. Het e-mailsjabloon kunt u instellen in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten op de pagina Web-instellingen. Zie ook Veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten.
Het is ook mogelijk om voor een portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten van het portaldomein. Zie ook Veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten.
Uren, declaraties en diensten afkeuren via de portal
Afkeuren via de portal is mogelijk als in het portaldomein een controllerinstantie met de controllersoort HourApproval is ingesteld in de sneltab Menu-instellingen.
Afkeuren van uren en declaraties vanuit een urenstaat in MSF is mogelijk via de knop Afkeuren op de actiebalk van de sneltab Uren per datum. Zie ook Knop Afkeuren.
Zie ook

In het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren stelt u het e-mailsjabloon in dat standaard wordt gebruikt om een mail naar de resource te sturen als uren en/of declaraties van de resource zijn afgekeurd door:
-
een opdrachtgever op de klantportal, of
-
een manager op de resourceportal, of
-
een medewerker in MSF
Uren afkeuren
Uren afkeuren is mogelijk via de portal als in het portaldomein een controllerinstantie met de controllersoort HourApproval is ingesteld in de sneltab Menu-instellingen.
Afkeuren vanuit een urenstaat in MSF is mogelijk via de knop Afkeuren in de sneltab Uren per datum.
E-mail vanuit portals
Voor e-mailberichten vanuit portals is het ook mogelijk om per portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u in het portaldomein een e-mailsjabloon in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen).
Er is een verschil tussen het domein voor de klantportal en de resourceportal:
- Voor uren die worden afgekeurd door de opdrachtgever, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de klantportal in.
- Voor uren die worden afgekeurd door de manager, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de resourceportal in.
Let op: De e-mailberichten worden alleen verstuurd als het veld Verstuur e-mail bij afkeuren uren is ingeschakeld.
Inrichting e-mailsjabloon
Stel in het e-mailsjabloon in ieder geval het volgende in:
- Gebruiken voor: Urenstaat
- Rapportnr: 11076194 (of het nummer van een maatwerkrapport)
Reden van afkeur opnemen
Door in de inhoud van het betreffende e-mailsjabloon (in de html-editor) het veld <<Reden afkeur>> op te nemen, wordt in de e-mail de reden van afkeur opgenomen die de accordeur heeft ingevuld.
CC
In het veld CC Specifiek in het e-mailsjabloon kunt u eventueel een medewerker selecteren naar wie de e-mail als cc wordt verstuurd.
Zie ook
E-mailbericht instellen in de Html editor
Pagina Urenstaten intern te accorderen
Veld E-mailsjabloon voor afgekeurde uren

In het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten stelt u het e-mailsjabloon in dat standaard wordt gebruikt om een mail naar de resource te sturen als diensten van de resource zijn afgekeurd door:
-
een opdrachtgever op de klantportal, of
-
een manager op de resourceportal
Let op: De e-mailberichten worden alleen verstuurd als het veld Verstuur e-mail bij afkeuren uren is ingeschakeld.
Diensten afkeuren
Diensten afkeuren is mogelijk via de portal als in het portaldomein een controllerinstantie met de controllersoort HourApproval is ingesteld in de sneltab Menu-instellingen.
E-mail vanuit portals
Voor e-mailberichten vanuit portals is het ook mogelijk om per portaldomein een specifiek e-mailsjabloon in te stellen. Als u in het portaldomein een e-mailsjabloon in het veld E-mailsjabloon voor afgekeurde diensten instelt, dan wordt dat e-mailsjabloon gebruikt (in plaats van het e-mailsjabloon uit de Web-instellingen).
Er is een verschil tussen het domein voor de klantportal en de resourceportal:
- Voor diensten die worden afgekeurd door de opdrachtgever, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de klantportal in.
- Voor diensten die worden afgekeurd door de manager, stelt u het betreffende e-mailsjabloon in het domein van de resourceportal in.
Inrichting e-mailsjabloon
Stel in het e-mailsjabloon in ieder geval het volgende in:
- Gebruiken voor: Urenstaat
- Rapportnr: 11076282 (of het nummer van een maatwerkrapport)
Reden van afkeur opnemen
Door in de inhoud van het betreffende e-mailsjabloon (in de html-editor) het veld <<Reden afkeur>> op te nemen, wordt in de e-mail de reden van afkeur opgenomen die de accordeur heeft ingevuld.
CC
In het veld CC Specifiek in het e-mailsjabloon kunt u eventueel een medewerker selecteren naar wie de e-mail als cc wordt verstuurd (en wiens e-mailadres dus in het veld CC van de e-mail komt te staan).
Zie ook
E-mailbericht instellen in de Html editor

Dit veld kunt u gebruiken als u wilt voorkomen dat nog uren van voorgaande jaren worden ingevoerd op de portal. Een urenstaat van de periode waarbinnen de ingevoerde datum valt, kan niet meer ingevoerd worden. Wilt u een jaar afsluiten voor invoer, vul dan een datum in week 52 (of 53) van dat jaar in.

Dit veld is van belang voor:
-
het invoeren van uren door de contactpersoon (payroll klant) op klantportals
-
het invoeren van verlof op de resourceportal
Blokkeren van ureninvoer in het verleden op klantportals
Als in dit veld een datumformule is ingevuld, bijvoorbeeld -1M, dan kan de contactpersoon de uren vóór deze periode inzien (in het voorbeeld van -1M zijn dat de uren die vóór vandaag minus een maand zijn ingevoerd), maar ze hebben de status Frozen. Als de urenstaat nog niet is aangemaakt, wordt deze ook niet meer aangemaakt. Als de urenstaat is aangemaakt, kan de contactpersoon de ingevoerde uren bekijken, maar niet meer bewerken. In het voorbeeld van -1M kan de contactpersoon tot een maand geleden wijzigingen doorvoeren of urenstaten aanmaken.
Verlof in het verleden invoeren
Via dit veld kunt u instellen dat verlof in het verleden ingevoerd kan worden. Als in dit veld een datumformule is ingevuld, bijvoorbeeld -4W, dan kan de resource verlof invoeren die tot 4 weken geleden heeft plaatsgevonden.
Zie ook Verlofaanvragen invoeren en goedkeuren op de portal (inrichting) en Controllersoort ResourceVacations.
Datumformule
In dit veld vult u een datumformule in.
Een datumformule is een korte, afgekorte combinatie van letters en cijfers op basis waarvan datums worden berekend. Als afkorting voor tijdsaanduidingen kunt u de volgende letters gebruiken:
D | Dag |
W | Week |
WD | Weekdagen |
M | Maand |
K | Kwartaal |
J | Jaar |
De datumformule kan maximaal 20 tekens bevatten (cijfers en letters).
1W staat voor 1 week en 6M voor 6 maanden
Opmerking: In alle datumformulevelden wordt automatisch 1 dag opgenomen om ervoor te zorgen dat de huidige dag wordt gebruikt als begindatum van de periode. Als u bijvoorbeeld 1W invoert, zal de periode in feite 8 dagen bestrijken omdat vandaag ook is opgenomen. Als u een periode van 7 dagen (exact 1 week) wilt opgeven, inclusief de begindatum van de periode, moet u 6D of 1W-1D opgeven.
Sneltab Project

Selecteer bij Rol uren invoeren filter de rol die contactpersonen moeten hebben om uren in te voeren op de portal. Een contactpersoon kan alleen uren invoeren van projecten waar hij/zij aan gekoppeld is met de rol om uren in te voeren.
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe). Vult u een * in, dan zijn alle rollen van toepassing. De rollen waaruit u kunt kiezen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt.
Contactpersonen gekoppeld aan projecten
Aan een project kunt u een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. In welk pagina u dat kunt doen, hangt af van de instelling Rolautorisatie gebruiken op de pagina Algemene instellingen. Is Rolautorisatie gebruiken:
-
ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Rolautorisatie van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Rolautorisatie.
-
niet ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Contactpersonen van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Contactpersonen.
Rol contactpersoon automatisch voorzetten op projecten
Het is mogelijk om in te richten dat de contactpersoon van een project automatisch de rol krijgt die is ingesteld in het veld Rol uren invoeren filter. Dit is afhankelijk van de aanvraag-/projectsoort op het project.
Als op het project in het veld Projectsoort:
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij het veld Contactpersonen standaard vullen op project niet is ingeschakeld, dan krijgt de contactpersoon niet automatisch de rol als ureninvoerder. Er wordt geen regel toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen.
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij het veld Contactpersonen standaard vullen op project wel is ingeschakeld en op het project is het veld Web ureninvoer klant ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen met de rol uit het veld Rol uren invoeren filter.
- niets is ingesteld en op het project is het veld Uren invoeren door klant ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen met de rol uit het veld Rol uren invoeren filter.
Let op: Als in het veld Rol uren invoeren filter meerdere rollen zijn ingesteld, wordt automatisch de rol overgenomen die het eerst in het veld Rol uren invoeren filter is ingesteld. Is een * (= alle rollen) ingesteld, dan wordt automatisch de eerste rol uit de keuzelijst bij dit veld (dus de eerste rol uit de pagina Rollen) voorgezet op de pagina Rolautorisatie of Contactpersonen.
Controle bij statuswijziging op projecten
Als op een project een status wordt geselecteerd waarin het veld Urenverwerking toegestaan is aangevinkt en het veld Uren invoeren door klant op het project is ingeschakeld, dan vindt een controle plaats of aan het project een contactpersoon is gekoppeld met de rol om uren in te voeren. Is dat niet het geval, dan krijgt u een melding daarover, de status wordt dan niet omgezet.

Op een klantportal kunnen verschillende pagina's aanwezig zijn waarop beheerde resources worden getoond. Dit betreft resources die aan het bedrijf van de ingelogde contactpersoon zijn gekoppeld als 'beheerde resource'.
Resources die geen beheerde resource bij het bedrijf zijn maar wel als projectresource zijn gekoppeld aan projecten van het bedrijf, kunnen ook op deze portalpagina's worden getoond. Dat is alleen het geval als de ingelogde contactpersoon is gekoppeld aan zo'n project met de rol om projecten te tonen. Dit betreft de rol die is ingesteld in het veld Rol project tonen filter.
Meerdere rollen instellen
U kunt meerdere rollen instellen in dit veld. Plaats tussen de rolcodes een | (sluisteken/pipe). Vult u een * in, dan zijn alle rollen van toepassing. De rollen waaruit u kunt kiezen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt.
Controllerinstanties
Dit is van toepassing als in het domein voor de klantportal in de sneltab Menu-instellingen een controllerinstantie met een van de volgende controllersoorten aanwezig is:
- Absence
- Chart
- Documents
- PersonalContacts
- Planning (afhankelijk van de instelling in het veld Bepaal te plannen resource voor contact met op de pagina Planninginstellingen, zie ook Veld Bepaal te plannen resource voor contact met)
- ProjectResource
- ResourceAddresses
- ResourceRegistration
- ResourceReservation
Contactpersoon koppelen aan project met rol
Aan een project kunt u een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. In welk pagina u dat kunt doen, hangt af van de instelling Rolautorisatie gebruiken op de pagina Algemene instellingen. Is Rolautorisatie gebruiken:
-
ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Rolautorisatie van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Rolautorisatie.
-
niet ingeschakeld, dan kunt u op de pagina Contactpersonen van een project een of meer contactpersonen koppelen en een rol geven, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Contactpersonen.
Gegevens wijzigen op portal
De ingelogde contactpersoon kan de gegevens van projectresources die geen beheerde resource zijn alleen inzien en niet wijzigen. Bij beheerde resources kan de ingelogde contactpersoon wel gegevens toevoegen en wijzigen, als dat tenminste zo is ingericht.
Zie ook
Controllersoort PersonalContacts
Controllersoort ProjectResource
Controllersoort ResourceAddresses
Controllersoort ResourceRegistration
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
Acties
|
Autorisatie algemene documenten |
Als in een domein de controllerinstantie GeneralDocuments in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld, worden op de bijbehorende portal de bestanden getoond uit de map die in het veld Locatie algemene documenten is ingesteld. Documenten uit submappen hiervan worden standaard niet getoond op de portal. Via deze knop kunt u inrichten dat ook documenten uit submappen worden getoond. Hierbij kunt u instellen welke submap in welk domein moet worden getoond, voor welke taal en voor welke (contact- of resource)status. Zie ook Web-document autorisatie. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook