Pagina Gebruikersauthenticatie
Deze pagina is van toepassing voor contactpersonen (van contactbedrijven en intermediairs) en resources.
De pagina Gebruikersauthenticatie heeft betrekking op de toegang tot de portal.
Pagina openen
U opent deze pagina vanuit de actiebalk van een contactpersoon of resource. Klik onder Communicatie op de knop Webauthenticatie.
Sneltab Algemeen

Bevat de gebruikersnaam van de contactpersoon/resource voor de webportal.
Zie ook Inloggegevens voor de portal.

Is voor de contactpersoon/resource een wachtwoord voor de portal ingesteld, dan is het veld Heeft wachtwoord ingeschakeld.
Zie ook Inloggegevens voor de portal.
Wachtwoorden worden gehasht opgeslagen. U kunt ze niet opvragen vanuit MSF.

Als het veld Wachtwoord wijzigen is ingeschakeld, moet de contactpersoon/resource het wachtwoord verplicht wijzigen nadat hij/zij is ingelogd op de portal. Dat is het geval als op de pagina Authenticatie-instellingen het veld Verplicht wachtwoord wijzigen activeren is ingeschakeld en:
- de contactpersoon/resource voor het eerst inlogt op de portal, of
- het wachtwoord is gewijzigd via de knop Wachtwoord instellen op de actiebalk van deze pagina.
Zie ook Pagina Authenticatie-instellingen.

Toont de datum en het tijdstip waarop het wachtwoord voor het laatst is gewijzigd.

Als een resource of contactpersoon inlogt op de portal met zijn/haar gebruikersnaam maar met een onjuist wachtwoord, dan verschijnt een foutmelding op de portal. Het veld Mislukte aanmeldpogingen toont dan het aantal foutieve aanmeldpogingen. Na een geslaagde aanmeldpoging wordt dit weer op 0 gezet.
Inlogaccount blokkeren na aantal gefaalde aanmeldpogingen
Het is mogelijk om in te stellen hoe vaak een foutieve aanmeldpoging kan worden gedaan voordat een inlogaccount wordt geblokkeerd. Ga daarvoor naar de pagina Authenticatie-instellingen en stel het veld Aantal gefaalde aanmeldpogingen voor uitsluiten in, als u daar rechten voor hebt. Is het aantal mislukte aanmeldpogingen van de resource/contactpersoon gelijk aan dit aantal, dan wordt het inlogaccount geblokkeerd.
Hoe lang het inlogaccount wordt geblokkeerd, is afhankelijk van het aantal seconden dat is ingesteld in het veld Uitsluitingsduur in seconden in de sneltab Account uitsluiting van de pagina Authenticatie-instellingen. In het veld Uitgesloten tot op de pagina Gebruikersauthenticatie is dan zichtbaar tot wanneer het account is geblokkeerd. Het is dan ook mogelijk om de blokkade direct op te heffen via de knop Uitsluiting opheffen op de actiebalk van de pagina Gebruikersauthenticatie.
Wanneer een account is geblokkeerd en de resource/contactpersoon doet een nieuwe foutieve aanmeldpoging, dan wordt het aantal in het veld Mislukte aanmeldpogingen niet meer opgehoogd. Logt de resource/contactpersoon opnieuw in met het juiste wachtwoord terwijl het account is geblokkeerd, dan verschijnt een melding op de portal dat het account tijdelijk is geblokkeerd.
Zie ook Pagina Authenticatie-instellingen.

Op de pagina Authenticatie-instellingen kan in de sneltab Account uitsluiting in het veld Aantal gefaalde aanmeldpogingen voor uitsluiten worden ingesteld hoe vaak een foutieve aanmeldpoging op de portal kan worden gedaan voordat een inlogaccount wordt geblokkeerd. Is het aantal mislukte aanmeldpogingen van de resource/contactpersoon gelijk aan dit aantal, dan wordt het inlogaccount geblokkeerd. Het veld Mislukte aanmeldpogingen toont het aantal foutieve aanmeldpogingen.
Hoe lang het account wordt geblokkeerd, is afhankelijk van het aantal seconden dat is ingesteld in het veld Uitsluitingsduur in seconden in de sneltab Account uitsluiting op de pagina Authenticatie-instellingen. In het veld Uitgesloten tot is dan zichtbaar tot wanneer het account is geblokkeerd. Het is dan ook mogelijk om de blokkade direct op te heffen via de knop Uitsluiting opheffen op de actiebalk van de pagina Gebruikersauthenticatie.
Als een blokkade is opgeheven, blijven de datum en tijd in het veld Uitgesloten tot staan. Dit wijzigt alleen als het inlogaccount opnieuw wordt geblokkeerd.
Zie ook Pagina Authenticatie-instellingen.

Toont de datum en het tijdstip waarop de contactpersoon/resource voor het laatst is ingelogd op de portal.

Toont de datum en het tijdstip waarop een verificatiecode per sms ten behoeve van tweefactorauthenticatie is opgevraagd op de portal.
Op de pagina Authenticatie-instellingen kan in de sneltab Twee-factorauthenticatie in het veld Interval tussen aanvragen voor verificatie-sms (in seconden) worden ingesteld na hoeveel seconden opnieuw een verificatiecode kan worden opgevraagd. Als een gebruiker opnieuw een verificatiecode aanvraagt voordat de ingestelde interval is verstreken, ontstaat een foutmelding.
Zie ook Veld Interval tussen aanvragen voor verificatie-sms (in seconden).
Sneltab Twee-factorauthenticatie
Geeft weer of de resource/contactpersoon tweefactorauthenticatie (2FA) heeft ingesteld op de portal en zo ja, welke methodes: Authenticator App, sms en/of e-mail. Heeft de resource/contactpersoon een voorkeurmethode ingesteld, dan is dat zichtbaar in het veld Voorkeur methode.
De resource/contactpersoon kan alleen de methode(n) instellen die zijn ingericht op de pagina Authenticatie-instellingen. Zie Sneltab Twee-factorauthenticatie.
Het kan voorkomen dat de resource/contactpersoon niet meer kan inloggen op de portal met de 2FA-verificatiecode, bijvoorbeeld omdat de resource/contactpersoon een nieuw telefoonnummer heeft of zijn/haar telefoon kwijt is. In dat geval kan vanuit deze pagina een herstelcode worden opgevraagd. Zie Twee-factoren herstel code.
Sneltab Portalrollen
Zie Portalrollen.
Sneltab Domeinen
Geeft aan of en wanneer de resource/contactpersoon een stap van de onboarding wizard heeft afgerond op de portal.
Zie ook Sneltab Onboarding.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren.
Als een knop uit onderstaande lijst niet op uw actiebalk staat, kan het zijn dat deze standaard niet zichtbaar is, dat u aanpassingen hebt aangebracht op de actiebalk of dat u er geen rechten voor hebt. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.
![]() |
Wachtwoord instellen | Via deze knop kunt u handmatig een (nieuw) wachtwoord voor de portal instellen voor de contactpersoon/resource. Zie ook Wijzig wachtwoord. |
![]() |
Uitsluiting opheffen | Als het inlogaccount is geblokkeerd, kunt u de blokkade direct opheffen via deze knop. Klik dan op deze knop en kies Ja op de vraag of u de blokkade wilt opheffen. De contactpersoon/resource kan dan weer inloggen op de portal. |
![]() standaard niet zichtbaar |
Twee-factoren herstel code |
Deze knop is van toepassing als tweefactorauthenticatie (2FA) is ingesteld en de resource of contactpersoon niet meer kan inloggen op de portal met de 2FA-verificatiecode. Bijvoorbeeld omdat de resource/contactpersoon een nieuw telefoonnummer heeft of zijn/haar telefoon kwijt is. Via deze knop kan een herstelcode worden opgevraagd. Zie https://support.mysolution.nl/nl/article/102-twee-factor-authenticatie-opnieuw-instellen hoe u de 2FA voor de resource/contactpersoon kunt herstellen. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Pagina Authenticatie-instellingen