Sneltab Portalrollen

De sneltab Portalrollen op de pagina Gebruikersauthenticatie is van toepassing voor contactpersonen (van contactbedrijven en intermediairs) en resources.

Het is mogelijk om gebruikers toegang tot de portal te geven op basis van rollen.

 

Rollen in een portaldomein

In een portaldomein kunnen een of meer rollen worden ingesteld:

  • in de sneltab Portaalinstellingen in het veld Instellingwaarde bij AllowedRoles. Zie ook AllowedRoles.

    Zijn in het portaldomein geen rollen ingesteld, dan vindt geen controle op rollen plaats.

    Zijn in het portaldomein wel een of meer rollen ingesteld, dan moet de contactpersoon of resource die inlogt een rol hebben die in dit veld is ingesteld om toegang tot de portal te krijgen. Heeft de contactpersoon of resource die probeert in te loggen geen rol die in dit veld is ingesteld, dan krijgt hij/zij een foutmelding. Dit betreft de foutmelding met vertaalsleutel AccountLoginError. Standaard is dat de foutmelding "Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn incorrect. Controleer of deze correct zijn ingevoerd." Er kan voor deze sleutel een andere vertaling zijn/worden ingevoerd. De combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord die de gebruiker invoert hoeft niet onjuist te zijn. Er is bewust voor gekozen om geen melding over ontbrekende rollen te tonen.

  • per menu-onderdeel in het veld Toegestane rollen in de sneltab Menu-instellingen. Heeft de contactpersoon of resource die inlogt geen rol die in dit veld is ingesteld, dan is het betreffende menu-onderdeel niet zichtbaar op de portal. Zie ook Veld Toegestane rollen.

 

Rollen toekennen aan een contactpersoon of resource

Maakt u gebruik van rollen in een portaldomein, dan stelt u in de sneltab Portalrollen de rol of rollen in die van toepassing zijn voor de resource of contactpersoon.

 

Rollen automatisch toekennen/verwijderen per status

Het is mogelijk om in te richten dat rollen automatisch worden toegevoegd aan of verwijderd uit deze sneltab. Dit kunt u instellen per status, via de knop Portalrollen op de pagina Resourcestatus en Contactpersoonstatus, als u daar rechten voor hebt.

Zie ook Resourcestatus en Contactpersoonstatus.

 

Rollen aanmaken en beheren

U kunt rollen aanmaken en beheren op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Rollen.

 

Rolautorisatie: accordeurs beheren op de klantportal

Het is mogelijk om in te richten dat een contactpersoon op de klantportal zijn/haar autorisatie voor urenaccordering (tijdelijk) kan toekennen aan een collega. Bijvoorbeeld aan een opvolger of tijdelijke vervanger. Dit geldt momenteel alleen voor urenaccordering en niet voor andere autorisaties.

In het veld Filter voor rolautorisatiebeheer op de pagina Web-instellingen kan een beperking zijn ingesteld op het aantal rollen voor urenaccordering. Is dat het geval, dan moeten bij de contactpersoon die autorisaties mag overdragen in deze sneltab een of meer rollen zijn ingesteld die voldoen aan het filter in het veld Filter voor rolautorisatiebeheer.

Zie ook Autorisatiebeheer: urenaccordeurs op de portal beheren.

 

Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.

 

Zie ook

Gebruikersauthenticatie

Pagina Portaldomeinen

Pagina Portaldomein

Pagina Vertalingen

Vertaalsleutels voor webportals