Inloggegevens voor de portal
Om in te loggen op een webportal heeft een contactpersoon/resource inloggegevens nodig.
Gebruikersnaam en wachtwoord genereren via een statuswijziging
In contactpersoon- en resourcestatussen kan worden ingesteld dat bij het bereiken van de status automatisch een gebruikersnaam en wachtwoord voor de portal aangemaakt of verwijderd moet worden. Zie ook Aanmeldgegevens web en Aanmeldgegevens web.
E-mailadres als gebruikersnaam
Voor het aanmaken moet een e-mailadres zijn ingevuld op de contactpersoon-/resourcekaart. Dit e-mailadres wordt dan als gebruikersnaam ingevuld op de pagina Gebruikersauthenticatie in het veld Gebruikersnaam.
Wachtwoord aanmaken
Het wachtwoord kan een automatisch gegenereerd wachtwoord of een standaard wachtwoord zijn. Zodra het wachtwoord is aangemaakt, wordt op de pagina Gebruikersauthenticatie het veld Heeft wachtwoord ingeschakeld.
Automatisch gegenereerd wachtwoord
Hiervoor moet een workflow of rapport zijn ingericht zodat een e-mail naar de contactpersoon/resource wordt gestuurd. Als daarbij een e-mailsjabloon is ingesteld met daarin de samenvoegcode <<Password>>, wordt automatisch een random wachtwoord gegenereerd voor de contactpersoon/resource en in het e-mailbericht opgenomen.
Een automatisch gegenereerd wachtwoord bestaat standaard uit 10 tekens tenzij op de pagina Authenticatie-instellingen een hoger aantal is ingesteld in het veld Minimumlengte wachtwoord. In een automatisch gegenereerd wachtwoord komen ook altijd ten minste 3 tekengroepen voor en zijn de tekengroepen gesplitst, ook al zijn op de pagina Authenticatie-instellingen de velden Ten minste 3 tekengroepen in wachtwoord en Gesplitste tekengroepen in wachtwoord niet ingeschakeld.
Zie ook Pagina Authenticatie-instellingen.
Standaard wachtwoord
Schakel op de pagina Web-instellingen in de sneltab Resource en/of Contact het veld Standaard wachtwoord in en vul het veld Wachtwoord.
Zie ook Veld Standaard wachtwoord (resource) en Veld Standaard wachtwoord (contactpersoon).
Wachtwoordherstelmethode
Via het veld Wachtwoordherstelmethode op de pagina Web-instellingen kan worden ingesteld dat een contactpersoon/resource op de portal een nieuw wachtwoord kan opvragen als hij/zij deze is vergeten.
E-mail en gebruikersnaam
Als in het veld Wachtwoordherstelmethode de waarde E-mail en gebruikersnaam is ingesteld, moet de contactpersoon/resource op de portal zijn/haar e-mailadres en gebruikersnaam invullen om een nieuw wachtwoord in te stellen. Vervolgens wordt een nieuw wachtwoord gegenereerd dat voldoet aan de instellingen op de pagina Authenticatie-instellingen.
Is een e-mailsjabloon voor deze 'wachtwoord vergeten'-functionaliteit ingesteld, dan ontvangt de contactpersoon/resource een e-mail hierover. Is in het e-mailsjabloon de samenvoegcode <<Password>> ingesteld, dan bevat de e-mail het nieuwe wachtwoord.
Als in het veld Wachtwoordherstelmethode de waarde E-mail is ingesteld, moet de contactpersoon/resource op de portal zijn/haar e-mailadres invullen. Vervolgens wordt een nieuw wachtwoord gegenereerd dat voldoet aan de instellingen op de pagina Authenticatie-instellingen. Is een e-mailsjabloon voor deze 'wachtwoord vergeten'-functionaliteit ingesteld, dan ontvangt de contactpersoon/resource een e-mail hierover.
Is in het e-mailsjabloon de code <<Password>> ingesteld, dan bevat de e-mail het nieuwe wachtwoord.
Is in het e-mailsjabloon de samenvoegcode voor het veld Gebruikersnaam ingesteld, dan bevat de e-mail ook de gebruikersnaam van de contactpersoon/resource.
Heeft de contactpersoon/resource geen inloggegevens, dus geen gebruikersnaam en/of wachtwoord (meer), maar is op de pagina Web-instellingen ook de optie Aanmeldgegevens genereren aangevinkt, dan worden nieuwe inloggegevens gegenereerd. In het veld Gebruikersnaam wordt dan automatisch het e-mailadres van de contactpersoon/resource ingevuld. Is in het e-mailsjabloon de code <<Password>> ingesteld, dan bevat de e-mail het nieuwe wachtwoord. Is in het e-mailsjabloon de samenvoegcode voor het veld Gebruikersnaam ingesteld, dan bevat de e-mail ook de gebruikersnaam van de contactpersoon/resource (dus het e-mailadres).
Na inloggen wachtwoord wijzigen op de portal
Als een resource is ingelogd op de portal, kan de resource het wachtwoord zelf wijzigen. De resource kan de gebruikersnaam niet wijzigen.
Het is mogelijk om in te stellen dat de resource het wachtwoord verplicht moet wijzigen. Zie Veld Verplicht wachtwoord wijzigen activeren .
Handmatig een inlogaccount aanmaken of wijzigen in MSF
Het is ook mogelijk om handmatig een inlogaccount aan te maken.
Gebruikersnaam
Vul daartoe in het veld Gebruikersnaam een gebruikersnaam. Dat hoeft niet per se het e-mailadres te zijn. De gebruikersnaam moet wel uniek zijn en niet al door een andere contactpersoon/resource worden gebruikt. In dit veld kunt u maximaal 80 karakters invoeren.
Wachtwoord instellen of wijzigen
Om vanuit een contactpersoon/resource een (nieuw) wachtwoord in te stellen, klikt u op de pagina Gebruikersauthenticatie op Wachtwoord instellen. Voer vervolgens het (nieuwe) wachtwoord in, bevestig deze en klik op OK.
Let op: Het wachtwoord moet voldoen aan de authenticatie-instellingen. Zie ook Authenticatie-instellingen.
Als u de inloggegevens handmatig vult of wijzigt, vergeet dan niet om de contactpersoon/resource daarover te informeren. Is op de pagina Authenticatie-instellingen het veldVerplicht wachtwoord wijzigen activeren ingeschakeld, dan moet de contactpersoon/resource het wachtwoord wijzigen nadat hij/zij is ingelogd op de portal. Zie ook Veld Verplicht wachtwoord wijzigen activeren .
Stelt u handmatig een gebruikersnaam en/of wachtwoord in en krijgt de contactpersoon/resource daarna een status waarin is ingesteld dat een inlogaccount aangemaakt moet worden, dan blijven de door u ingestelde gebruikersnaam en/of wachtwoord ongewijzigd.
Tip: Meer informatie over het werken met velden en kolommen vindt u in Werken met Business Central. Voor hulp bij het zoeken van specifieke pagina's raadpleegt u Pagina's en informatie zoeken met Vertel me.