Pagina Rolautorisatie
Via deze pagina kunt u rechten instellen, onder andere voor de portal.
Deze pagina is alleen beschikbaar als op de pagina Algemene instellingen het veld Rolautorisatie gebruiken is ingeschakeld.
Pagina openen
U opent deze pagina via de knop Rolautorisatie vanuit:
- een contactkaart: klik op de actiebalk onder Registratie op Rolautorisatie
- een contactpersoonkaart: klik op de actiebalk onder Registratie op Rolautorisatie
- een resource: klik op de actiebalk onder Registratie op Rolautorisatie
- een project: klik op de actiebalk onder Registratie op Rolautorisatie
- een aanvraag: klik op de actiebalk onder Registratie op Rolautorisatie
- een zoekactie: klik op de actiebalk onder Registratie op Rolautorisatie
- een medewerker: klik op de actiebalk op Gerelateerd > Rolautorisatie
- een servicecall: klik op de actiebalk op Gerelateerd > Registreren > Rolautorisatie
Rollen voor de portal
Zie ook
Veld Rol uren accorderen filter
Veld Rol declaraties accorderen filter
Veld Rol aanvraag tonen filter
Veld Rol planningsrealisatie accorderen filter
Vanuit aanvragen en zoekacties
Aan elke aanvraag en zoekactie kunt u via de pagina Rolautorisatie een of meer personen koppelen en deze een bepaalde rol geven die bepaalde rechten geeft. Bijvoorbeeld de rol om kandidaten in te zien op de portal.
Rol contactpersoon automatisch voorzetten
In aanvraag-/projectsoorten is het mogelijk om in te richten dat de contactpersoon uit het veld Contactpersoonnr. van een aanvraag of zoekactie automatisch wordt toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie van de aanvraag/zoekactie met de rol die is ingesteld in het veld Rol aanvraag tonen filter op de pagina Web-instellingen. Zie ook Contactpersonen standaard vullen op aanvraag.
Let op: In het veld Rol aanvraag tonen filter kunnen meerdere rollen zijn ingesteld. In dat geval wordt van die rollen automatisch de rol overgenomen die het eerste voorkomt in de keuzelijst (dus op de pagina Rollen). In het veld Rol aanvraag tonen filter kan ook * (= alle rollen) zijn ingesteld. In dat geval wordt op de aanvraag/zoekactie automatisch de eerste rol uit de keuzelijst bij dit veld (dus de eerste rol uit de pagina Rollen) ovegenomen op de pagina Rolautorisatie.
Wordt vanuit de aanvraag/zoekactie een project aangemaakt, dan worden de contactpersonen en bijbehorende rollen uit de aanvraag/zoekactie overgenomen op het project. De contactpersonen van een project worden niet overgenomen op de projectresources van het project.
Vanuit projecten
Aan elk project kunt u via de pagina Rolautorisatie een of meer personen koppelen en deze een bepaalde rol geven die bepaalde rechten geeft. Bijvoorbeeld de rol om uren te accorderen op de portal. U kunt ook contactpersonen koppelen die een bepaald evaluatieformulier moeten invullen, bijvoorbeeld om de resources te beoordelen die op het project zijn geplaatst.
Rol contactpersoon automatisch voorzetten
Het is mogelijk om in te richten dat de contactpersoon uit het veld Contactpersoonnr. van een project automatisch wordt toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie van het project met een bepaalde rol. Dit is afhankelijk van een aantal instellingen.
Als op het project in het veld Projectsoort:
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij de optie Contactpersonen standaard vullen op project niet is ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon niet automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie.
- een aanvraag-/projectsoort is ingesteld waarbij de optie Contactpersonen standaard vullen op project wel is ingeschakeld en:
- op het project is de optie Uren invoeren door klant ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie met de rol die op de pagina Web-instellingen (in de sneltab Project) in het veld Rol uren invoer filter.
- op het project is de optie Uren goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie met de rol die op de pagina Web-instellingen (in de sneltab Uren) in het veld Rol uren accorderen filter is ingesteld.
- op het project is de optie Declaraties goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie met de rol die op de pagina Web-instellingen (in de sneltab Uren) in het veld Rol declaraties accorderen filter is ingesteld.
- niets is ingesteld en:
- op het project is de optie Uren invoeren door klant ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie met de rol uit het veld Rol uren invoer filter.
- op het project is de optie Uren goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie met de rol uit het veld Rol uren accorderen filter.
- op het project is de optie Declaraties goedkeuren ingeschakeld, dan wordt de contactpersoon van het project automatisch toegevoegd aan de pagina Rolautorisatie met de rol uit het veld Rol declaraties accorderen filter.
Let op: In de velden Rol uren invoeren filter, Rol uren accorderen filter en/of Rol declaraties accorderen filter kunnen per veld meerdere rollen zijn ingesteld. Als meerdere rollen zijn ingesteld, wordt automatisch de rol overgenomen die het eerst in het betreffende veld (dus Rol uren accorderen filter, Rol uren invoeren filter en/of Rol declaraties accorderen filter) is ingesteld.
In deze velden kan ook een * (= alle rollen) zijn ingesteld. In dat geval wordt automatisch de eerste rol uit de keuzelijst (dus de eerste rol uit de pagina Rollen) voorgezet op de pagina Contactpersonen.
Zie ook
Contactpersonen standaard vullen op project
Veld Rol uren accorderen filter
Veld Rol declaraties accorderen filter
Urenaccordeurs op de portal beheren
Het is mogelijk om in te richten dat een contactpersoon op de klantportal zijn/haar autorisatie voor urenaccordering (tijdelijk) kan toekennen aan een collega. Bijvoorbeeld aan een opvolger of tijdelijke vervanger. Dit geldt momenteel alleen voor urenaccordering en niet voor andere autorisaties.
Zie Autorisatiebeheer: urenaccordeurs op de portal beheren.
Help per veld

Als u de pagina opent vanuit een project, aanvraag of zoekactie, kunt u dit veld pas vullen nadat u een gebruikerstype hebt geselecteerd.
Hebt u bijvoorbeeld bij Gebruikerstype de optie Resource gekozen, dan kunt u in dit veld kiezen uit de lijst met resources.
Dit is een verplicht veld.

Op deze pagina kunt u een of meer personen koppelen en deze een rol geven die bepaalde rechten geeft. Selecteer in het veld Rol de rol van de persoon.
Rollen kunt u aanmaken op de pagina Rollen, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Rollen.
Wilt u een persoon meerdere rollen geven, voeg de persoon dan meerdere keren toe aan deze pagina.

Als het veld Rol is gevuld, toont dit veld de bijbehorende omschrijving.

Als een contactpersoon de autorisatie heeft toegewezen aan een andere collega (via de klantportal), dan bevat dit veld het nummer van die contactpersoon, dus het nummer van de oorspronkelijke accordeur. De velden Begindatum en Einddatum geven (indien van toepassing) aan voor welke periode de autorisatie is toegewezen.
Zie ook Autorisatiebeheer: urenaccordeurs op de portal beheren.
E-mailberichten naar contactpersonen
Vanuit aanvragen, zoekacties en projecten is het mogelijk om e-mailberichten naar personen met een bepaalde rol te sturen.
Let op: Dit kan alleen voor de rollen die aan het e-mailsjabloon zijn gekoppeld. Zie E-mailsjabloonrollen.
Kies daarvoor op de actiebalk van:
- een aanvraag of zoekactie voor Communicatie > E-mail verzenden (sjabloon).
-
een project voor Communicatie > E-mail contactpersoon.
Als op een e-mailsjabloon een of meer rollen staan ingesteld en Gebruiken voor staat ingesteld op Project, dan worden de e-mails standaard gestuurd naar de contactpersonen die met de betreffende rol(len) aan het project zijn gekoppeld en naar aan de reguliere contactpersoon op de projectkaart (hoofdcontactpersoon). Het kan voorkomen dat u dergelijke e-mails alleen wilt verzenden naar de contactpersonen met de betreffende rol(len) maar niet naar de hoofdcontactpersoon. Bijvoorbeeld in geval van e-mailsjablonen om klanten over de planning te informeren (zie ook Sneltab Sjablonen voor communicatie ). In dat geval kunt u de optie Mail aan contactpersoon op het e-mailsjabloon uitzetten. De e-mails gaan dan standaard naar de contactpersonen met de betreffende rol(len), maar niet naar de hoofdcontactpersoon van het project. Zie ook Veld E-mail aan contactpersoon.
Zie ook
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Bekijk ook de video Rolautorisatie