Pagina Opportunitystatus
Op de pagina Opportunitystatus richt u een of meer opportunitystatussen in. Hierbij kunt u bepalen hoe de statussen mogen worden gewijzigd en door wie.
Voorbeeld: Stel dat u de volgende statussen hebt: Nieuw, 'In behandeling' en 'Omgezet naar aanvraag'. U zou bijvoorbeeld kunnen instellen dat iedereen de status Nieuw mag omzetten naar 'In behandeling', maar dat alleen medewerkers van de administratie de status mogen omzetten van 'In behandeling' naar 'Omgezet naar aanvraag'. U zou ook kunnen instellen dat de status 'In behandeling' alleen kan worden omgezet als bepaalde velden in de opportunity zijn ingevuld en/of als een bepaald bestand aanwezig is.
Help per veld
Per status kunt u de volgende velden invullen:
Label | Toelichting |
Code |
Vul een code in voor de status. Dit kan een combinatie van letters en cijfers zijn. De code mag niet al voorkomen op deze pagina. Het is aan te raden om met een nummering van tientallen (of honderdtallen) te werken, zodat u op een later moment eenvoudig statussen kunt tussenvoegen. |
Omschrijving | Vul een omschrijving in voor de status. |
Volgend statusfilter | In dit veld stelt u in naar welke volgende status(sen) de opportunity kan worden omgezet. Zie ook Volgend statusfilter. |
Vorig statusfilter | In dit veld stelt u in naar welke vorige status(sen) de opportunity kan worden omgezet. Zie ook Vorig statusfilter. |
Wijzigen toegestaan |
Vink de optie Wijzigen toegestaan aan als opportunities met deze status gewijzigd mogen worden. In opportunities met een status waarin deze optie niet is aangevinkt, kunt u geen wijzigingen aanbrengen in de sneltab Algemeen. Als de velden Volgend statusfilter of Vorig statusfilter zijn gevuld (beide of een van beide), kunt u wel de status wijzigen. |
Historie |
De optie Historie maakt het mogelijk om in overzichten te kunnen filteren op actuele of historische opportunities. Of een opportunity met een status waarin deze optie is aangevinkt wel of niet kan worden gewijzigd, wordt bepaald door de statusoptie Wijzigen toegestaan. |
Evaluatie interactiesjabloon | Wilt u dat bij het bereiken van de status automatisch een evaluatievragenlijst wordt getriggerd, koppel dan een interactiesjabloon. Evaluatievragenlijsten worden opgeslagen en aangemaakt via een interactie. Zie ook Evaluatie interactiesjabloon. |
Aanvraag aanmaken | Vink deze optie aan als bij het bereiken van deze status automatisch een aanvraag moet worden aangemaakt. In dat geval verschijnt de vraag of u de aanvraag wilt openen en wordt op de opportunitykaart het aanvraagnummer ingevuld in het veld Aanvraagnr.. |
Redencode instelling |
Wilt u dat bij het bereiken van de status wordt aangegeven waarom de status is bereikt, dan kunt u in dit veld instellen dat een reden optioneel of verplicht is. Vervolgens stelt u via de knop Redencodes een of meerdere redenen in. Wanneer een gebruiker een status selecteert waarin de waarde Optioneel of Verplicht is ingesteld, opent een pagina waarin de gebruiker een van die ingestelde redenen kan selecteren. Zie ook Redencode instelling. |
Status stijl |
U kunt kiezen uit een aantal kleuren en stijlen (bijvoorbeeld vet of cursief) waarin de status moet worden weergegeven. |
Slagingskans % |
Het is mogelijk om per status een te verwachten slagingskans (%) in te stellen. Als in een status een aantal in het veld Slagingskans % is ingesteld, wordt dit percentage bij het bereiken van de status automatisch ingevuld in het veld Slagingskans % op de opportunity. Het is mogelijk om de slagingskans op de opportunity handmatig te wijzigen. Krijgt de opportunity vervolgens een status waarin een slagingskans hoger dan 0 is ingesteld, dan wordt de slagingskans uit de status overgenomen. Krijgt de opportunity een status waarin een slagingskans van 0 is ingesteld, dan blijft de slagingskans op de opportunity ongewijzigd. |
Initiële status
Bij het aanmaken krijgt de opportunity de status die is ingesteld op de pagina Statusinstellingen, veld Opportunity.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
Navigeren
![]() |
Documenten |
Aan een status kunt u een of meer documentsjablonen koppelen. Hierbij kunt u kiezen of een document moet worden aangemaakt of gecontroleerd. Klik op deze knop om dit in te stellen of aan te passen. Zie Documenten per status. |
![]() |
Verplichte velden |
Aan een status kunt u verplichte velden koppelen. Klik op deze knop om deze in te stellen of aan te passen. Zie Status verplichte velden. |
![]() |
E-mailsjablonen |
Aan een status kunt u een of meer e-mailsjablonen koppelen. Klik op deze knop om deze in te stellen of aan te passen. Het is afhankelijk van de instellingen in het e-mailsjabloon hoe de e-mail wordt aangemaakt. Zie Status e-mailsjablonen. |
![]() |
Rollen | Het is mogelijk om in te stellen dat alleen medewerkers met een bepaalde rol een status mogen omzetten en/of gegevens mogen wijzigen. Klik op deze knop om deze rollen en de gewenste autorisatie in te stellen of te wijzigen. Zie Statusautorisatie. |
![]() |
Vertaling |
Via deze knop kunt u per status vertalingen toevoegen en beheren, die bijvoorbeeld getoond kunnen worden op de portal(s). Belangrijk: Om statussen te kunnen vertalen op de portals, moet u in de registratieset het statusveld (voor statuscodes) opnemen en niet het veld voor de statusomschrijving.
Als u een status selecteert en op de actiebalk op deze knop klikt, kunt u een of meer vertalingen voor die status vastleggen. In de eerste regel is automatisch de sleutel voor de status in het veld Sleutel ingevuld, namelijk 'Status_' met daarachter een cijfer, gevolgd door '_' en de statuscode. Voor bijvoorbeeld statuscode O20 is de sleutel 'Status_12_O20'. Zie ook Vertalingen. Opmerking: Welke talen op de portal kunnen worden gekozen is afhankelijk van de talen waarvoor een of meer vertaalregels aanwezig zijn in de vertaaltabel (de pagina Vertalingen) en van de ingestelde talen bij Languages in het veld Instellingwaarde in de sneltab Portaalinstellingen in het portaldomein. Zie ook Languages.
|
![]() |
Redencodes | Wilt u dat bij het bereiken van een bepaalde status wordt aangegeven waarom de status is bereikt, dan kunt u in het veld Redencode instelling van die status instellen dat een reden optioneel of verplicht is en vervolgens via deze knop een of meerdere redenen instellen. Wanneer een gebruiker een status selecteert waarin de waarde Optioneel of Verplicht is ingesteld, opent een pagina waarin de gebruiker een van die ingestelde redenen kan selecteren. Zie ook Redencode instelling. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.