Verkoopfacturen boeken via een taakwachtrijpost

In de taakwachtrij kunt u bepaalde taken plannen. Deze stelt u in als taakwachtrijpost. Ze worden dan op een door u gekozen tijdstip automatisch uitgevoerd. U kunt dit bijvoorbeeld wekelijks plannen op dezelfde dag, maar ook eenmalig uitvoeren.

Voor het automatisch boeken van verkoopfacturen zijn beschikbaar:

 

Welke facturen worden geboekt?

Als u een taakwachtrijpost aanmaakt met dit rapport of deze codeunit, worden automatisch alle openstaande ongeboekte verkoopfacturen geboekt waarbij:

  • de optie Boeken blokkeren niet is aangevinkt.
  • de status Vrijgegeven is.

Dit geldt ook voor creditfacturen.

Stel de taakwachtrijpost in het factuurbedrijf in. Zie ook Taakwachtrijposten instellen.

 

Documentdatum

De documentdatum is de datum die op de afdruk van de facturen komt te staan. De documentdatum wordt ook gebruikt om de datum te berekenen waarop de factuur moet worden betaald (de vervaldatum).

Alle facturen krijgen dezelfde documentdatum. Welke datum wordt gebruikt, is afhankelijk van de volgende velden:

  1. Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip

  2. Documentdatum verschuiven met datumformule

  3. Document- en boekingsdatum antidateren tot en met

De instellingen kunnen gecombineerd worden gebruikt en worden in de bovenstaande volgorde verwerkt.

 

Verkoopfacturen met ontbrekende of onjuiste gegevens

Verkoopfacturen waarin nog gegevens ontbreken of die niet correct zijn ingevuld, kunnen uiteraard niet automatisch worden geboekt.

Als de codeunit is ingesteld, krijgt u daar geen meldingen over. Verkoopfacturen die worden geboekt, vindt u terug bij Geboekte verkoopfacturen. Verkoopfacturen waarin nog gegevens ontbreken of die niet correct zijn ingevuld, blijven op de pagina Verkoopfacturen staan. Als u zo'n verkoopfactuur individueel probeert te boeken, krijgt u wel een foutmelding. Zie ook Verkoopfacturen boeken.

 

E-mailberichten met resultaat

Als u gebruikmaakt van rapport 11096089, kunt u vanuit de taakwachtrijpost indien gewenst een e-mailadres instellen via de knop Rapportaanvraagpagina (op de actiebalk onder Rapporten). Na het uitvoeren van de taakwachtrijpost wordt naar dit adres een e-mail gestuurd met daarin o.a. het proces, moment, bedrijf en resultaat (fouten). Stel het e-mailadres alleen in de productieomgeving in en niet in de testomgeving. Het e-mailbericht wordt alleen vanuit de productieomgeving verstuurd.
Als een of meer fouten zijn opgetreden, bevat het onderwerp van het e-mailbericht (o.a.) het aantal fouten. Zijn er geen fouten opgetreden, dan bevat het onderwerp (o.a.) de tekst 'Status = OK'. Dit maakt het mogelijk om in de mailbox een regel in te stellen op berichten waarbij het onderwerp de tekst 'Status = OK' bevat, zodat deze berichten bijvoorbeeld direct in een map Afgehandeld (of iets dergelijks) geplaatst kunnen worden.

Bij het verzenden van de e-mailberichten met foutmeldingen wordt als afzender het e-mailadres gebruikt dat is ingesteld in het veld Systeem e-mailadres (voor foutmeldingen rapportage) op de pagina E-mail en sms-instellingen.

 

Zie ook

Geboekte verkoopfacturen als interactie koppelen aan contactbedrijf

Taakwachtrijposten in Mysolution

Verkoopfacturen boeken

Veld Systeem e-mailadres (voor foutmeldingen rapportage)