Pagina Factuurinstellingen
De pagina Factuurinstellingen bevat diverse instellingen met betrekking tot verkoopfacturen (waaronder urenfacturen, termijnfacturen en verplichtingenfacturen) en inkoopfacturen (waaronder margefacturen voor intermediairs).
Let op: De meeste velden stelt u in het factuurbedrijf in, tenzij anders staat aangegeven.
Sneltab Verkoop

Bij het aanmaken van een klant wordt standaard de factuurfrequentie overgenomen die in het gebruikte klantensjabloon is ingesteld. Is in het klantensjabloon geen factuurfrequentie ingesteld, dan wordt de factuurfrequentie overgenomen die in dit veld is ingesteld.
Via de factuurfrequentie bepaalt u hoe vaak de klant een factuur moet ontvangen via automatische facturatie. Dit veld is alleen van toepassing voor urenfacturen, en niet voor termijn- en verplichtingenfacturen.
Zie ook Pagina Factuurfrequentieoverzicht.

In een factuurlay-out zijn o.a. de indeling en opmaak van de factuur vastgelegd.
Bij Standaard verkoopfactuurlay-out stelt u de factuurlay-out in die bij standaard bij elke nieuwe klant wordt geselecteerd in het veld Factuurlay-out (verkoop).
Nieuwe factuurlay-outrapporten kunt u toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

In een factuurverzamelmethode is ingesteld op welke manier uren moeten worden gefactureerd. Bijvoorbeeld per klant, per project, per bedrijf, per resource, per WBS of per projectresource of een combinatie daarvan. Bij het aanmaken van een klant wordt in het veld Factuurverzamelmethode standaard de waarde geselecteerd die in dit veld is ingesteld.
Factuurverzamelmethodes maakt u aan en beheert u vanuit de pagina Factuurverzamelmethodes, als u daar rechten voor hebt.
De waarden die u in dit veld kunt kiezen gelden alleen voor het genereren van urenfacturen. De opsplitsing voor termijnfacturen kunt u per project instellen in het veld Termijnfacturen splitsen per. Verplichtingenfacturen worden altijd per project gegenereerd.
U kunt de waarde nog per klant (per bedrijfseenheid), per project en per urenstaat aanpassen, als u daar rechten voor hebt.
Let op: Het veld Factuurverzamelmethode kan ook op de contactkaart worden ingesteld. Als dat veld is gevuld en het bedrijf wordt op een project gevuld, dan wordt de waarde uit de contactkaart overgenomen in het veld Factuurverzamelmethode op de projectkaart. Is het veld Factuurverzamelmethode op de contactkaart leeg, dan wordt de waarde van de klantenkaart overgenomen, tenzij op de pagina Factuurgegevens per klant/bedrijfseenheid voor een of meer bedrijfseenheden factuurgegevens zijn ingesteld. In dat geval geldt de factuursplitswaarde op de klantenkaart alleen voor projecten met een bedrijfseenheid waarvoor geen factuurgegevens zijn ingesteld op de pagina Factuurgegevens per klant/bedrijfseenheid.
Zie ook
Factuurgegevens per klant / bedrijfseenheid

Stel in dit veld het e-mailsjabloon in dat u wilt gebruiken voor het verzenden van verkoopfacturen via e-mail.
Let op: Stel dit e-mailsjabloon in de factuurinstellingen van het factuurbedrijf in. Zie ook Centraal bedrijf.
U kunt alleen e-mailsjablonen selecteren waarbij in het veld Gebruiken voor de optie Verkoopfactuur is geselecteerd.
E-mailsjablonen kunt u aanmaken en beheren vanuit de pagina E-mailsjablonen, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

Stel in dit veld in hoe de boekingsdatum voor aangemaakte urenfacturen berekend moet worden.
Let op: Als op de pagina Factuurinstellingen de optie Verkoopfactuur boeken op einde huidige boekingsperiode actief is én het veld Boekingsperiode eindigt op op de bedrijfseenheid is ingesteld op Vrijdag, dan wordt de boekingsdatum doorgeschoven naar de eerstvolgende vrijdag op basis van de huidige werkdatum.
Is de optie Verkoopfactuur boeken op einde huidige boekingsperiode niet geactiveerd, dan wordt de boekingsdatum bij het genereren van urenfacturen bepaald door de waarde in het veld Verkoopfactuur uren boekingsdatum berekening.
Wanneer u bij het aanmaken van urenfacturen geen boekingsdatum invult, bepaalt deze parameter (eventueel samen met de parameter Periodesoort voor verkoopfacturen zonder factuurfrequentie) wat de boekingsdatum voor de aangemaakte facturen wordt.
Deze parameter wordt ook gebruikt als urenfacturen worden gegenereerd via een taakwachtrijpost met codeunit 11076237 of rapport 11076433.
U hebt de keuze uit de volgende opties:
- Factuurfrequentie project - De periode van de gemaakte uren is het uitgangspunt. Wanneer u de factuurfrequentie hebt ingevuld, wordt de einddatum van de factuurfrequentieperiode de boekingsdatum.
Voorbeeld: Stel dat u in periode 4 uren factureert van periode 1, dan wordt de einddatum van periode 1 als boekingsdatum gebruikt (de einddatum van de factuurfrequentieperiode die gekoppeld is aan de urenpost).
- Vorige factuurfrequentieperiode - De huidige periode is het uitgangspunt. Wanneer u de factuurfrequentie hebt ingevuld, wordt de einddatum van de laatste factuurfrequentieperiode die voor vandaag ligt de boekingsdatum.
Voorbeeld: Stel dat u in periode 6 uren factureert van periode 1, dan wordt de einddatum van periode 5 als boekingsdatum gebruikt (de einddatum van de laatste factuurfrequentieperiode die voor vandaag ligt).
- Vorige kalenderperiode - Hierbij wordt altijd de einddatum van de vorige kalenderperiode (uitgaande van de datum van factureren) gebruikt als de boekingsdatum, ongeacht de aanwezige factuurfrequentiedata.
Of sprake is van week/vierwekenfacturatie of maandfacturatie, wordt bepaald op basis van het veld Periode boekingsdatum op de factuurfrequentie. In dat veld kan een van de volgende opties zijn ingesteld:- Vorige week - In dit geval wordt de boekingsdatum de einddatum van de vorige week, uitgaande van de datum waarop u de factuur aanmaakt. Dat geldt ook in het geval van vierwekenfacturatie.
- Vorige maand - In dit geval wordt de boekingsdatum de einddatum van de vorige maand, uitgaande van de datum waarop u de factuur aanmaakt.
Voorbeeld:
Factuurfrequentie | Periode boekingsdatum | Uren van periode | Facturatiedatum | Boekingsdatum |
Week | Vorige week | Week 22 | ma 02-06-2025 | zo 01-06-2025 |
Week | Vorige week | Week 16 | ma 02-06-2025 | zo 01-06-2025 |
Vier weken | Vorige week | Periode 5 | ma 19-05-2025 | zo 18-05-2025 |
Vier weken | Vorige week | Periode 5 | ma 26-05-2025 | zo 25-05-2025 |
Vier weken | Vorige week | Periode 5 | ma 02-06-2025 | zo 01-06-2025 |
Vier weken | Vorige week | Periode 5 | ma 23-06-2025 | zo 22-06-2025 |
Maand | Vorige maand | Mei | 02-06-2025 | 31-05-2025 |
Maand | Vorige maand | Januari | 23-06-2025 | 31-05-2025 |
- Werkdatum - bij het genereren van urenfacturen wordt de ingestelde werkdatum als boekingsdatum gebruikt. Zie ook Microsoft Learn: Werkdatum.
Wanneer u geen factuurfrequentie hebt ingevuld, kijkt MSF naar de parameter Periodesoort voor verkoopfacturen zonder verkoopfrequentie. Zie Periodesoort voor verkoopfacturen zonder factuurfrequentie.
Termijnfacturen
Bij Verkoopfactuur termijnen boekingsdatum berekening stelt u in hoe de boekingsdatum voor aangemaakte termijnfacturen berekend moet worden.
Zie ook
Veld Verkoopfactuur boeken op einde huidige boekingsperiode

Stel in dit veld in hoe de boekingsdatum voor aangemaakte termijnfacturen berekend moet worden.
Wanneer u bij het genereren van deze facturen geen boekingsdatum invult, bepaalt deze parameter (eventueel samen met de parameter Periodesoort voor verkoopfacturen zonder factuurfrequentie) wat de boekingsdatum voor de aangemaakte facturen wordt.
Kies uit de volgende opties:
- Geplande factuurdatum - De geplande factuurdatum op de vastgelegde termijnregel wordt gebruikt als boekingsdatum.
- Factuurfrequentie - De factuurfrequentie op het project bepaalt de boekingsdatum. De boekingsdatum wordt dan de einddatum van de laatste factuurfrequentieperiode die voor of uiterlijk op de datum van 'vandaag' eindigt. Wanneer u geen factuurfrequentie ingevuld hebt, kijkt MSF naar de parameter Periodesoort voor verkoopfacturen zonder verkoopfrequentie.
- Werkdatum - bij het genereren van termijnfacturen wordt de ingestelde werkdatum als boekingsdatum gebruikt.
Let op: Als op de pagina Factuurinstellingen de optie Verkoopfactuur boeken op einde huidige boekingsperiode actief is én het veld Boekingsperiode eindigt op op de bedrijfseenheid is ingesteld op Vrijdag, dan wordt de boekingsdatum doorgeschoven naar de eerstvolgende vrijdag op basis van de huidige werkdatum.
Urenfacturen
Bij Verkoopfactuur uren boekingsdatum berekening stelt u in hoe de boekingsdatum voor aangemaakte urenfacturen berekend moet worden.
Zie ook
Veld Verkoopfactuur boeken op einde huidige boekingsperiode
Veld Boekingsperiode eindigt op
Veld Periodesoort voor verkoopfacturen zonder factuurfrequentie

Geef aan welke periodesoort u wilt hanteren voor verkoopfacturen waarbij de factuurfrequentie niet ingevuld is. Als u geen boekingsdatum invult bij het aanmaken van deze facturen, bepaalt deze parameter (samen met de parameter Verkoopfactuur uren boekingsdatum berekening voor urenfacturen en Verkoopfactuur termijnen boekingsdatum berekening voor termijnfacturen) wat de boekingsdatum voor de aangemaakte facturen wordt. U hebt de keuze uit:
- Maand: de laatste dag van de maand is het uitgangspunt.
- Week: de laatste dag van de week is het uitgangspunt.
Als bij Verkoopfactuur uren boekingsdatum berekening de waarde Factuurfrequentie project en/of bij Verkoopfactuur termijnen boekingsdatum berekening de waarde Factuurfrequentie is ingesteld, selecteert u in dit veld welke einddatum de boekingsdatum wordt, die van de meest recente maand of de meest recente week.
Als bij Verkoopfactuur uren boekingsdatum berekening de waarde Vorige factuurfrequentieperiode is ingesteld, selecteert u in dit veld welke einddatum de boekingsdatum wordt, die van de maand of week waarin de laatste geboekte uren vallen.
Opmerking: MSF kijkt naar de laatste einddatum die op of voor de huidige datum ligt. Wanneer de huidige week of maand nog niet afgelopen is, wordt de vorige maand of week als uitgangspunt genomen.
Zie ook

Stel bij Aanmaning e-mailsjabloon het e-mailsjabloon in dat u wilt gebruiken voor het verzenden van aanmaningen via e-mail.
E-mailsjablonen kunt u aanmaken en beheren vanuit de pagina E-mailsjablonen, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

Via dit veld kunt u instellen dat bij het boeken van een verkoopfactuur automatisch een interactie wordt aangemaakt bij het contactbedrijf of contactpersoon met de factuur als pdf-bestand in de bijlage. Daarvoor moet ook een taakwachtrijpost zijn ingesteld in het factuurbedrijf. Zie Geboekte verkoopfacturen als interactie koppelen aan contactbedrijf.
Opmerking: De interacties met pdf-bestanden komen in de sneltab Factuurdocumenten en de pagina Factuurdocumenten van het contactbedrijf en de contactpersoon te staan. Zie ook Sneltab Factuurdocumenten en Pagina Factuurdocumenten.
Veld instellen
Maak eerst een interactiesjabloon aan op de pagina Interactiesjablonen (Mysolution). Zie ook Een interactiesjabloon toevoegen en inrichten. Koppel dit interactiesjabloon aan de entiteit Contact Bedrijf.
Laat de velden Document rapport, Document sjabloonnaam en Aangepast rapportlay-outnr. leeg. Selecteer dit interactiesjabloon vervolgens in dit veld.
Als u dit veld wijzigt, wordt in het veld Tonen op resource- en contactpagina van het interactiesjabloon automatisch de waarde Factuurdocumenten ingesteld. Zie ook Veld Tonen op resource- en contactpagina.
Zie ook

In dit veld kunt u een algemene factuuraanhef instellen die wordt gebruikt als geen contactpersoon is ingesteld. Bijvoorbeeld de tekst 'T.a.v. de crediteurenadministratie'. U kunt een algemene factuuraanhef voor een of meer talen instellen. Klik daarvoor achter het veld Algemene factuuraanhef op . Voeg op de pagina Factuuraanhef een of meer regels toe met per regel een taalcode en de bijbehorende aanhef. U kunt ook een algemene aanhef zonder taalcode instellen. Deze wordt gebruikt voor alle contactbedrijven waarbij het veld Taalcode leeg is.
Algemene factuuraanhef op project en factuur
Als op een project het veld Factuurklant is gevuld, maar het veld Factuurcontactpersoon niet, wordt in het veld Factuuraanhef standaard de algemene factuuraanhef zonder taalcode ingevuld. Maakt u een factuur voor het project, dan wordt de factuuraanhef gebruikt die van toepassing is voor de taalcode van het contactbedrijf. Deze wordt ingevuld in het veld Contactpersoon (veldnr. 10) van de factuur.
Zie ook

Wanneer u verkoopfacturen boekt via een taakwachtrijpost, krijgen alle facturen dezelfde documentdatum. Welke datum wordt gebruikt, is afhankelijk van de volgende velden:
- Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip
- Documentdatum verschuiven met datumformule
- Document- en boekingsdatum antidateren tot en met
De instellingen kunnen gecombineerd worden gebruikt en worden in de bovenstaande volgorde verwerkt.
Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip
Standaard krijgen de verkoopfacturen als documentdatum de datum:
- van vandaag, of
- van de eerstvolgende werkdag die geen feestdag is.
Welke datum wordt gebruikt, is afhankelijk van het tijdstip dat in het veld Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip is ingesteld.
Als de automatische boeking plaatsvindt vóór het ingestelde tijdstip, dan wordt als documentdatum de datum van vandaag gebruikt. Ligt het tijdstip erna, dan is de datum de eerstvolgende werkdag die geen feestdag is.
Let op: Als u het tijdstip op 0:00 instelt, gaat de datum altijd naar de eerstvolgende werkdatum. Stelt u de tijd in op 23:59, dan wordt altijd de datum van vandaag gebruikt.
Of een dag een feestdag is, wordt afgeleid uit de feestdagenkalender die is ingesteld in het veld Bedrijfskalender feestdagen op de pagina Algemene instellingen.
Zie ook
Verkoopfacturen boeken via een taakwachtrijpost
Microsoft Learn: Taakwachtrijen gebruiken om taken te plannen

Wanneer u verkoopfacturen boekt via een taakwachtrijpost, krijgen alle facturen dezelfde documentdatum. Welke datum wordt gebruikt, is afhankelijk van de volgende velden:
- Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip
- Documentdatum verschuiven met datumformule
- Document- en boekingsdatum antidateren tot en met
De instellingen kunnen gecombineerd worden gebruikt en worden in de bovenstaande volgorde verwerkt.
Documentdatum verschuiven o.b.v. datumformule
Het kan gewenst zijn om de documentdatum altijd op een specifieke weekdag (bijv. donderdag) te krijgen, of om de berekende documentdatum altijd met 1 dag te vervroegen. Daartoe kunt u in het veld Documentdatum verschuiven o.b.v. datumformule een datumformule instellen. Bijvoorbeeld WD1 voor de volgende eerste dag van een week (maandag) of -1D om de berekende documentdatum met 1 dag te vervroegen.
Datumformule
In dit veld vult u een datumformule in.
Een datumformule is een korte, afgekorte combinatie van letters en cijfers op basis waarvan datums worden berekend. Als afkorting voor tijdsaanduidingen kunt u de volgende letters gebruiken:
D | Dag |
W | Week |
WD | Weekdagen |
M | Maand |
K | Kwartaal |
J | Jaar |
De datumformule kan maximaal 20 tekens bevatten (cijfers en letters).
Voorbeeld: 1W staat voor 1 week en 6M voor 6 maanden
Opmerking: In alle datumformulevelden wordt automatisch 1 dag opgenomen om ervoor te zorgen dat de huidige dag wordt gebruikt als begindatum van de periode. Als u bijvoorbeeld 1W invoert, zal de periode in feite 8 dagen bestrijken omdat vandaag ook is opgenomen. Als u een periode van 7 dagen (exact 1 week) wilt opgeven, inclusief de begindatum van de periode, moet u 6D of 1W-1D opgeven.
Voorbeeld: De velden staan als volgt ingesteld:
- Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip: 17:00
- Documentdatum verschuiven o.b.v. datumformule: -1D
- Document- en boekingsdatum antidateren tot en met: maandag week 1
Scenario A:
Het is dinsdag 7-1-2025 18.00 uur en er wordt een verkoopfactuur automatisch geboekt. De documentdatum wordt (op basis van het veld Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip) eerst verschoven naar woensdag. Vervolgens wordt de documentdatum (op basis van het veld Documentdatum verschuiven o.b.v. datumformule) 1 dag teruggeschoven naar dinsdag 7-1-2025.
Scenario B:
Het is dinsdag 7-1-2025 16.00 uur en een verkoopfactuur wordt automatisch geboekt. De documentdatum wordt (op basis van het veld Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip) niet verschoven. Vervolgens wordt de documentdatum (op basis van het veld Documentdatum verschuiven o.b.v. datumformule) 1 dag teruggeschoven naar maandag 6-1-2025. Vervolgens wordt de documentdatum (op basis van het veld Document- en boekingsdatum antidateren tot en met) geantidateerd op 31-12-2024.
Zie ook
Verkoopfacturen boeken via een taakwachtrijpost
Microsoft Learn: Taakwachtrijen gebruiken om taken te plannen

Wanneer u verkoopfacturen boekt via een taakwachtrijpost, krijgen alle facturen dezelfde documentdatum. Welke datum wordt gebruikt, is afhankelijk van de volgende velden:
- Documentdatum doorschuiven bij boeken na tijdstip
- Documentdatum verschuiven met datumformule
- Document- en boekingsdatum antidateren tot en met
De instellingen kunnen gecombineerd worden gebruikt en worden in de bovenstaande volgorde verwerkt.
Document- en boekingsdatum antidateren tot en met
Bij het uitvoeren van de laatste facturatie van het oude jaar vanuit de taakwachtrij (dus bij een jaarovergang) wordt de boekingsdatum standaard bepaald op de laatste dag van de week, maand of 4-wekelijkse periode van de factuurfrequentie, ook als dit een datum in het nieuwe jaar is. De documentdatum valt dan ook in het actuele jaar op basis van de datum waarop de factuur wordt aangemaakt c.q. doorgeboekt.
Via het veld Document- en boekingsdatum antidateren tot en met kunt u opgeven tot welke dag in het nieuwe jaar de boekingsdatum en documentdatum teruggezet (geantidateerd) moeten worden naar het oude jaar. U hebt hierbij de volgende keuzemogelijkheden:
- leeg - in dit geval wordt niet geantidateerd en geldt de standaard logica voor het bepalen van de boekingsdatum en documentdatum.
- Maandag week 1
- Dinsdag week 1
- Woensdag week 1
- Donderdag week 1
- Vrijdag week 1
- Zaterdag week 1
- Zondag week 1
Factureert u via de taakwachtrij en wilt u antidateren bij een jaarovergang, stel dan de werkdag in waarop gefactureerd wordt. Factureert u meerdere keren per week, kies dan de laatste werkdag in de week waarop gefactureerd wordt. Factureert u bijvoorbeeld op maandag en donderdag, stel dan Donderdag week 1 in.
Antidateren heeft betrekking op de volgende taakwachtrijposten:
- codeunit 11076237 (Create SLSInvoices from HLE-JQ)
- codeunit 11096500 (MYS JQ: Automatic Batch Postin)
- rapport 11096089 (MYS JQ: Automatic Batch Postin)
- rapport (Termijnfacturen aanmaken Job Queue)
Zie ook
Verkoopfacturen boeken via een taakwachtrijpost
Termijnfacturen genereren via een taakwachtrijpost
Microsoft Learn: Taakwachtrijen gebruiken om taken te plannen

Als u urenfacturen gaat genereren, krijgen de facturen standaard de status die is ingesteld in het veld Standaardstatus urenfacturen. U kunt kiezen uit:
- Open - u kunt wijzigingen aanbrengen in de verkoopfactuur. Bij het genereren van urenfacturen kunnen automatisch factuurregels worden toegevoegd aan al bestaande verkoopfacturen.
- Vrijgegeven - de verkoopfactuur is vrijgegeven voor de volgende verwerkingsfase, zodat u sommige velden niet meer kunt wijzigen. Het is niet mogelijk om factuurregels toe te voegen. Bij het genereren van urenfacturen worden geen factuurregels toegevoegd aan al bestaande verkoopfacturen.
Als u een vrijgegeven verkoopfactuur wilt wijzigen, kunt u deze opnieuw openen via de knop Opnieuw openen op de actiebalk van de verkoopfactuur (onder Acties). Als u de verkoopfactuur daarna wilt doorgeven voor de volgende verwerkingsfase, moet u de verkoopfactuur weer vrijgeven via de knop Vrijgeven.
Let op: Stel deze status op de pagina Factuurinstellingen van het factuurbedrijf in.
Zie ook Urenfacturen genereren.
Afwijkende factuurinstellingen
Als in het rapport Urenfacturen aanmaken batch 1 of meer van de volgende opties worden ingeschakeld, krijgt de urenfactuur de status Vrijgegeven (ook al is in het veld Standaardstatus urenfacturen de optie Open ingesteld):
- Factuurfrequentie negeren
- Factuurverzamelmethode negeren
- Correcties op aparte factuur negeren

Als u termijnfacturen gaat genereren, krijgen de facturen standaard de status die is ingesteld in het veld Standaardstatus termijnfacturen. U kunt kiezen uit:
- Open - u kunt wijzigingen aanbrengen in de verkoopfactuur.
- Vrijgegeven - de verkoopfactuur is vrijgegeven voor de volgende verwerkingsfase, zodat u veel velden niet meer kunt wijzigen. Als u een vrijgegeven verkoopfactuur wilt wijzigen, kunt u deze opnieuw openen. Als u de verkoopfactuur daarna wilt doorgeven voor de volgende verwerkingsfase, moet u de verkoopfactuur weer vrijgeven.
Let op: Stel deze status op de pagina Factuurinstellingen van het factuurbedrijf in.
Zie ook Termijnfacturen genereren.

Als u verplichtingenfacturen gaat genereren, krijgen de facturen standaard de status die is ingesteld in het veld Standaardstatus verplichtingenfacturen. U kunt kiezen uit:
- Open - u kunt wijzigingen aanbrengen in de verkoopfactuur.
- Vrijgegeven - de verkoopfactuur is vrijgegeven voor de volgende verwerkingsfase, zodat u veel velden niet meer kunt wijzigen. Als u een vrijgegeven verkoopfactuur wilt wijzigen, kunt u deze opnieuw openen. Als u de verkoopfactuur daarna wilt doorgeven voor de volgende verwerkingsfase, moet u de verkoopfactuur weer vrijgeven.
Let op: Stel deze status op de pagina Factuurinstellingen van het factuurbedrijf in.
Zie ook Verplichtingenfacturen genereren.

In veel gevallen is ingesteld dat bij het afdrukken/versturen van een urenfactuur ook gekoppelde documenten zoals urenbriefjes worden afgedrukt/verstuurd. Daarbij zijn er situaties waarin de factuurperiode niet overeenkomt met de periode van de urenstaat. Bijvoorbeeld een project dat maandelijks wordt gefactureerd en een weekurenstaat waarbij de week aan het eind van een maand begint en in het begin van de volgende maand eindigt. Of een project dat wekelijks wordt gefactureerd en een maandurenstaat. Het is dan de vraag aan welke factuur de urenbriefjes moeten worden gekoppeld. Dit kunt u aangeven door bij het koppelen van een urenbriefje aan een urenstaat het veld Bevat mutaties vanaf in de sneltab/pagina Documenten in te vullen.
Als op de pagina Factuurinstellingen de optie Bevat mutaties vanaf verplicht is ingeschakeld, moet het veld Bevat mutaties vanaf verplicht worden ingevuld als de periode van de urenstaat en de factuurfrequentieperiode niet overeenkomen.
Is de optie Bevat mutaties vanaf verplicht niet ingeschakeld, dan moet bij het koppelen van een urenbriefje aan een urenstaat handmatig worden gecontroleerd of het veld Bevat mutaties vanaf moet worden gevuld.
Zie ook

Als deze optie is geactiveerd én het veld Boekingsperiode eindigt op op de bedrijfseenheid staat ingesteld op Vrijdag, dan wordt de boekingsdatum doorgeschoven naar de eerstvolgende vrijdag op basis van de huidige werkdatum. Betreft de werkdatum zelf een vrijdag, dan wordt de verkoopfactuur met de werkdatum geboekt.
Let op: Is de optie Verkoopfactuur boeken op einde huidige boekingsperiode geactiveerd maar is het veld Boekingsperiode eindigt op op de bedrijfseenheid leeg, dan levert dat bij het boeken van de verkoopfactuur een foutmelding op: Boekingsdatum kan niet worden bepaald.
Als deze optie niet is geactiveerd, dan wordt de boekingsdatum bepaald door de waarde in het veld Verkoopfactuur uren boekingsdatum berekening (in geval van urenfacturen) of Verkoopfactuur termijnen boekingsdatum berekening (in geval van termijnfacturen).
Zie ook
Veld Boekingsperiode eindigt op

Om verkoopfacturen automatisch te kunnen crediteren na verwerking van correcties in een urenstaat, moet in dit veld een redencode zijn ingesteld. Zie ook Automatisch crediteren na verwerking van correcties in de urenstaat.
U kunt redenen toevoegen in de pagina Redencodes t.b.v. creditering facturen als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Redencodes t.b.v. creditering facturen.
Sneltab Termijnfacturatie

Vanuit aanvragen en projecten kan een termijnschema worden ingesteld om in verschillende termijnen te kunnen factureren. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van het standaard termijnschema dat in het veld Standaard termijnschema in de factuurinstellingen is ingesteld. Wanneer u vanuit aanvragen en projecten de pagina Termijnschema opent en een totaalbedrag invult, worden automatisch de termijnschemaregels uit dit standaard termijnschema opgehaald.
Klik in het veld op het pijltje en zoek en selecteer het gewenste standaard termijnschema. U kunt standaard termijnschema's aanmaken en wijzigen op de pagina Standaard termijnschema's, als u daar rechten voor hebt.
Als u geen standaard termijnschema in dit veld instelt, kunt u vanuit de pagina Termijnschema een standaard termijnschema ophalen of handmatig termijnschemaregels toevoegen. Stelt u in het veld Standaard termijnschema wel een standaard termijnschema in, dan is het ook mogelijk om vanuit de pagina Termijnschema alsnog een ander standaard termijnschema op te halen of handmatig termijnschemaregels toe te voegen.
Zie ook

In een factuurlay-out zijn o.a. de indeling en opmaak van de factuur vastgelegd.
Stel bij Factuurlay-out termijnfacturatie de factuurlay-out in die u wilt gebruiken voor termijnfacturen waarbij het veld Factuurlay-out termijnfacturatie op het project leeg is.
Nieuwe factuurlay-outrapporten kunt u toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs, als u daar rechten voor hebt.
Laat u dit veld leeg, is op het project het veld Factuurlay-out termijnfacturatie ook leeg en gaat u termijnfacturen genereren, dan is het veld Factuurlay-out in de verkoopfactuur leeg.
Zie ook
Veld Factuurlay-out termijnfacturatie
Een factuurlay-outrapport toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs

Op elk project kunt u aangeven op welke manier termijnfacturen moeten worden gefactureerd. Bijvoorbeeld per project, per klant of per termijn. Bij het aanmaken van een nieuw project wordt in het veld Termijnfacturen splitsen per automatisch de waarde ingevuld die in dit veld staat ingesteld. Zie ook Veld Termijnfacturen splitsen per.

In het veld Termijnschema grootboekrekening stelt u de grootboekrekening in waar de omzet van termijnfacturen standaard op wordt geboekt. Vul het nummer in of klik op het pijltje achter het veld en zoek en selecteer het grootboekrekeningnummer.
In termijnschemaregels is het mogelijk om af te wijken van deze standaard grootboekrekening door een termijnschemasoort te selecteren waar een andere grootboekrekening aan gekoppeld is. U kunt termijnschemasoorten toevoegen en aan die termijnschemasoorten grootboekrekeningen koppelen op de pagina Termijnschema soorten. Zie ook Pagina Termijnschema soorten.

In het veld Meerwerk grootboekrekening stelt u de grootboekrekening in waar de omzet van meerwerkfacturen standaard op wordt geboekt. Vul het nummer in of klik op het pijltje achter het veld en zoek en selecteer het grootboekrekeningnummer.
In meerwerkregels is het mogelijk om af te wijken van deze standaard grootboekrekening door een termijnschemasoort te selecteren waar een andere grootboekrekening aan gekoppeld is. U kunt termijnschemasoorten toevoegen en aan die termijnschemasoorten grootboekrekeningen koppelen op de pagina Termijnschema soorten. Zie ook Pagina Termijnschema soorten.

Schakel de optie Vrijgeven termijnschemaregels vereist in als u wilt dat alle termijnschema- en meerwerkregels verplicht goedgekeurd en vrijgegeven moeten worden voordat ze gefactureerd kunnen worden. In nieuwe termijnschema- en meerwerkregels wordt dan automatisch de optie Vrijgeven vereist aangevinkt. Het is niet mogelijk om dat vinkje handmatig te verwijderen.
Schakelt u de optie Vrijgeven termijnschemaregels vereist niet in, dan kan de optie Vrijgeven vereist in elke termijnschema- en meerwerkregel handmatig worden aan- of uitgevinkt.
Zie ook Pagina Termijnschema.

Als een termijnschemaregel/meerwerkregel niet mag worden vrijgegeven door de medewerker die de regel heeft aangemaakt, dan schakelt u de optie Vrijgeven termijnschema door <> invoer termijnschema door in. U kunt deze optie alleen inschakelen als de optie Vrijgeven termijnschema vereist ook is ingeschakeld.
Is deze optie ingeschakeld, dan:
- kunt u in een termijnschema-/meerwerkregel bij Vrijgeven door niet dezelfde medewerker selecteren als de medewerker die de regel heeft aangemaakt.
- moet de medewerker die de regel vrijgeeft door het veld Factureren op datum te vullen dezelfde medewerker zijn als is ingevuld bij Vrijgeven door in de termijnschema-/meerwerkregel.
Zie ook Pagina Termijnschema.

Activeer deze optie als u wilt dat bij het handmatig of automatisch genereren van termijn- en meerwerkfacturen de optie Termijnen/Meerwerk op 1 factuur is aangevinkt. Dat betekent dat voor te factureren termijnen en meerwerk automatisch 1 factuur per project wordt gemaakt.
Zie ook Termijnfacturen genereren en Termijnfacturen genereren via een taakwachtrijpost.
Sneltab Verplichtingen

In een factuurlay-out zijn de indeling en opmaak van de factuur vastgelegd. Stel bij Factuurlay-out verplichtingenfacturatie de factuurlay-out in die u wilt gebruiken voor verplichtingenfacturen.
Nieuwe factuurlay-outrapporten kunt u toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs, als u daar rechten voor hebt.
Laat u dit veld leeg en gaat u verplichtingenfacturen genereren, dan is het veld Factuurlay-out in de verkoopfactuur leeg.
Zie ook
Een factuurlay-outrapport toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs

In elke verplichting moet het veld Soort zijn ingevuld. In zo'n verplichtingsoort kan namelijk de grootboekrekening worden ingesteld waarop de omzet van verplichtingenfacturen moet worden geboekt. Is in de verplichtingsoort geen grootboekrekening ingesteld, dan wordt teruggevallen op de grootboekrekening die is ingevuld in het veld Verplichting grootboekrekening. Vul het nummer in of klik op het pijltje achter het veld en zoek en selecteer het grootboekrekeningnummer.
Zie ook
Sneltab Inkoop

Stel in dit veld het e-mailsjabloon in dat u wilt gebruiken voor het verzenden van inkoopfacturen via e-mail.
Let op: Stel dit e-mailsjabloon in de factuurinstellingen van het factuurbedrijf in. Zie ook Centraal bedrijf.
Selecteer het gewenste e-mailsjabloon. U kunt alleen e-mailsjablonen selecteren waarbij in het veld Gebruiken voor de optie Inkoopfactuur is geselecteerd.
E-mailsjablonen kunt u aanmaken en beheren vanuit de pagina E-mailsjablonen, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

Via dit veld kunt u instellen dat bij het boeken van een reversed billingfactuur automatisch een interactie wordt aangemaakt bij de leverancier (resource of contactbedrijf) met de factuur als pdf-bestand in de bijlage. Daarvoor moet ook een taakwachtrijpost zijn ingesteld in het factuurbedrijf en moet het veld Reverse billing factuurlayout filter zijn ingesteld. Zie Geboekte reversed billing inkoopfacturen als interactie koppelen aan leverancier en publiceren op de portal.
Opmerking: De interacties met pdf-bestanden komen in de sneltab Factuurdocumenten en de pagina Factuurdocumenten van de resource of het contactbedrijf te staan. Zie ook Sneltab Factuurdocumenten en Pagina Factuurdocumenten.
Veld instellen
Maak eerst een interactiesjabloon aan op de pagina Interactiesjablonen (Mysolution). Zie ook Een interactiesjabloon toevoegen en inrichten. Koppel dit interactiesjabloon aan de entiteit Resource en Contact Bedrijf. Laat de velden Document rapport, Document sjabloonnaam en Aangepast rapportlay-outnr. leeg. Selecteer dit interactiesjabloon vervolgens in dit veld in het centrale bedrijf.
Als u dit veld wijzigt, wordt in het veld Tonen op resource- en contactpagina van het interactiesjabloon automatisch de waarde Factuurdocumenten ingesteld. Zie ook Veld Tonen op resource- en contactpagina.
Zie ook

In een factuurlay-out zijn o.a. de indeling en opmaak van de factuur vastgelegd.
Bij het aanmaken van een leverancier wordt automatisch de inkoopfactuurlay-out overgenomen die in het veld Standaard inkoopfactuurlay-out op het leverancierssjabloon is ingesteld. Is het veld Standaard inkoopfactuurlay-out op het leverancierssjabloon leeg, dan wordt de inkoopfactuurlay-out overgenomen uit dit veld.
Nieuwe factuurlay-outrapporten kunt u toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook

Het is mogelijk om in te richten dat bij het boeken van een reversed billingfactuur automatisch een interactie wordt aangemaakt bij de leverancier (resource of contactbedrijf) met de factuur als pdf-bestand in de bijlage. Om te zorgen dat deze interacties alleen worden aangemaakt in geval van reversed billingfacturen, zijn een of meer factuurlay-outs nodig die specifiek voor reversed billingfacturen zijn. De code(s) van de betreffende factuurlay-out(s) stelt u in dit veld in het centrale bedrijf in.
Wilt u meerdere factuurlay-outcodes instellen, plaats dan een | (sluisteken/pipe) tussen de codes.
In het veld Factuurlay-out van reversed billingfacturen moet uiteraard een factuurlay-outcode worden ingesteld die u in dit veld vastlegt.
Zie ook

Selecteer een factuur verzendwijze. Bij het aanmaken van een leverancier wordt de ingestelde waarde automatisch ingevuld in het veld Factuur verzendwijze op de leverancierkaart.
Kies:
- Afdrukken als u de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen wilt afdrukken op de standaardprinter.
- Pdf als u een pdf-bestand wilt aanmaken van de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen. Zie ook Bestandsnaam en opslaglocatie Pdf-bestanden.
- Mailen als u een e-mailbericht wilt aanmaken met de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen als pdf-bestand in de bijlage. U stuurt het bericht naar het e-mailadres dat is ingesteld in het veld E-mail van de geboekte inkoopfactuur.
Om een e-mailbericht aan te kunnen maken moet op de pagina Factuurinstellingen een e-mailsjabloon zijn geselecteerd in het veld Inkoopfactuur e-mailsjabloon. Dit e-mailsjabloon bepaalt onder andere de inhoud en opmaak van het e-mailbericht.
Zie ook Bestandsnaam en opslaglocatie Pdf-bestanden. - Afdrukken + Pdf als u de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen wilt afdrukken en een pdf-bestand wilt aanmaken. Zie ook de opmerkingen hierboven bij Afdrukken en Pdf.
- Afdrukken + Mailen als u de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen wilt afdrukken en mailen. Zie ook de opmerkingen hierboven bij Afdrukken en Mailen.
Bestandsnaam en opslaglocatie Pdf-bestanden
Op de factuur moet een factuurlay-out zijn ingesteld. De rapporten die in die factuurlay-out zijn ingesteld moeten op de pagina Pdf- en Excel-rapporten staan, samen met een bestandsnaam.
Bij gebruik van SharePoint Online moet op de pagina Pdf- en Excel-rapporten in het veld Rapport Opslaglocatie de waarde SharePoint zijn ingesteld met de gewenste opslaglocatie in het veld Map.
Als geen gebruik wordt gemaakt van SharePoint, wordt het pdf-bestand opgeslagen in de map die is ingesteld op de pagina Pdf- en Excel-rapporten. Daarvoor moet bij Rapport Opslaglocatie de waarde Netwerk opslaglocatie zijn ingesteld.
Zie ook Pagina Pdf- en Excel-rapporten.
Het pdf-bestand wordt op de achtergrond aangemaakt.
Zie ook

Vul het dagboek in waar correcties op reeds geboekte inkoopfacturen moeten worden aangemaakt. Deze zijn correcties op dimensies, bedragen en grootboekrekeningen.

Vul de dagboekbatch in waar correcties op reeds geboekte inkoopfacturen moeten worden aangemaakt. Deze zijn correcties op dimensies, bedragen en grootboekrekeningen.

De optie Standaardwaarde splits in grootboek is standaard ingeschakeld. Dit betekent dat bij het aanmaken van een nieuwe inkoopfactuur de optie Splits in grootboek is ingeschakeld. Wilt u dat in nieuwe inkoopfacturen deze optie niet is ingeschakeld, schakel dan de optie Standaardwaarde splits in grootboek uit.
Deze instelling geldt overigens niet als u de inkoopfactuur aanmaakt via de knop Inhuur (oftewel via het rapport 11076167 - Inkoopfactuur genereren (ingehuurde resources). In dat geval is de optie Splits in grootboek standaard niet ingeschakeld in nieuwe inkoopfacturen.
Zie ook Veld Splits in grootboek.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook