Pagina Leverancierssjabloonkaart
In een leverancierssjabloonkaart definieert u de vereiste gegevens voor elke nieuwe leverancier.
Help per veld

De transactiewijze wordt gebruikt voor telebankieren en geeft aan op welke manier een factuur of creditnota die aan deze leverancier is gekoppeld, wordt betaald of geïnd. Stel de transactiewijze in die van toepassing is voor betalingen binnen SEPA-landen.
Transactiewijzen kunt u aanmaken en inrichten vanuit de pagina Transactiewijzen, als u daar rechten voor hebt.
Bij het aanmaken van een leverancier op basis van dit leverancierssjabloon wordt op de leverancierskaart automatisch de transactiewijze ingesteld in het veld Code transactiewijze. Of hierbij de Transactiewijze SEPA of Transactiewijze niet-SEPA wordt overgenomen, is afhankelijk van de landcode op de leverancierskaart. Betreft dit een land waarbij op de pagina Landen/Regio's de optie SEPA toepassen is aangevinkt, dan wordt de Transactiewijze SEPA overgenomen op de leverancierskaart. Als de optie SEPA toepassen bij het land niet is aangevinkt, wordt de Transactiewijze niet-SEPA overgenomen.
Uitzonderingen Mysolution loonmodule
Wanneer u gebruikmaakt van de Mysolution loonmodule, wordt automatisch een leverancier aangemaakt:
- bij het activeren van een te verlonen contract (d.w.z. als het contract een status krijgt waarin de optie Activeer is aangevinkt). Zie ook Een contract aanmaken voor een resource.
- als een resource een status krijgt waarin de optie Declaratie zonder contract toegestaan is aangevinkt. Zie ook Declaratie zonder contract toegestaan.
In deze gevallen wordt niet naar de landcode van de leverancierskaart gekeken voor de transactiewijze, maar naar de soort bankrekening in de regel met prioriteit 1 op de pagina Resource betalingsgegevens. Als in die regel:
-
het veld IBAN is gevuld, wordt de Transactiewijze SEPA overgenomen uit het leverancierssjabloon.
-
het veld Bankrekeningnr. is gevuld, wordt de Transactiewijze niet-SEPA overgenomen uit het leverancierssjabloon.
Bij het aanmaken van de leverancier wordt het leverancierssjabloon toegepast dat is ingesteld op de resourcegroep die van toepassing is voor de resource.
Zie ook Pagina Resource betalingsgegevens.
Zie ook

De transactiewijze wordt gebruikt voor telebankieren en geeft aan op welke manier een factuur of creditnota die aan deze leverancier is gekoppeld, wordt betaald of geïnd. Stel de transactiewijze in die van toepassing is voor betalingen buiten SEPA-landen.
Transactiewijzen kunt u aanmaken en inrichten vanuit de pagina Transactiewijzen, als u daar rechten voor hebt.
Bij het aanmaken van een leverancier op basis van dit leverancierssjabloon wordt op de leverancierskaart automatisch de transactiewijze ingesteld in het veld Code transactiewijze. Of hierbij de Transactiewijze SEPA of Transactiewijze niet-SEPA wordt overgenomen, is afhankelijk van de landcode op de leverancierskaart. Betreft dit een land waarbij op de pagina Landen/Regio's de optie SEPA toepassen is aangevinkt, dan wordt de Transactiewijze SEPA overgenomen op de leverancierskaart. Als de optie SEPA toepassen bij het land niet is aangevinkt, wordt de Transactiewijze niet-SEPA overgenomen.
Uitzonderingen Mysolution loonmodule
Wanneer u gebruikmaakt van de Mysolution loonmodule, wordt automatisch een leverancier aangemaakt:
- bij het activeren van een te verlonen contract (d.w.z. als het contract een status krijgt waarin de optie Activeer is aangevinkt). Zie ook Een contract aanmaken voor een resource.
- als een resource een status krijgt waarin de optie Declaratie zonder contract toegestaan is aangevinkt. Zie ook Declaratie zonder contract toegestaan.
In deze gevallen wordt niet naar de landcode van de leverancierskaart gekeken voor de transactiewijze, maar naar de soort bankrekening in de regel met prioriteit 1 op de pagina Resource betalingsgegevens. Als in die regel:
-
het veld IBAN is gevuld, wordt de Transactiewijze SEPA overgenomen uit het leverancierssjabloon.
-
het veld Bankrekeningnr. is gevuld, wordt de Transactiewijze niet-SEPA overgenomen uit het leverancierssjabloon.
Bij het aanmaken van de leverancier wordt het leverancierssjabloon toegepast dat is ingesteld op de resourcegroep die van toepassing is voor de resource.
Zie ook Pagina Resource betalingsgegevens.
Exportprotocol
Zorg dat op de transactiewijzekaart voor niet-SEPA een exportprotocol is ingesteld waarin de optie Wereldbetaling is aangevinkt.
Zie ook
Bekijk ook de video Buitenlandse bankrekening aanmaken vanuit Resource betalingsgegevens
Vanuit het onderdeel Inkoopfacturen is het mogelijk om automatisch inkoopfacturen te genereren voor ingehuurde resources zoals zzp'ers (reversed billing).
Als u niet wilt dat automatisch inkoopfacturen worden aangemaakt, deactiveer dan de optie Genereer inkoopfactuur in batchproces.
Bij het aanmaken van een leverancier op basis van dit leverancierssjabloon wordt op de leverancierskaart automatisch de instelling van dit veld overgenomen.

In een factuurlay-out zijn o.a. de indeling en opmaak van de factuur vastgelegd.
Bij het aanmaken van een leverancier op basis van dit leverancierssjabloon wordt op de leverancierskaart automatisch de inkoopfactuurlay-out uit dit veld overgenomen. Is dit veld op het leverancierssjabloon leeg, dan wordt het veld Factuurlayout (inkoop) op de leverancierskaart gevuld met de inkoopfactuurlay-out uit het veld Standaard inkoopfactuurlay-out op de pagina Factuurinstellingen.
Nieuwe factuurlay-outrapporten kunt u toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs, als u daar rechten voor hebt.
Zie ook
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Pagina Leverancierssjabloonoverzicht