Pagina Resource betalingsgegevens

Op de pagina Resource betalingsgegevens stelt u de bankrekening(en) in waarop het loon van de resource moet worden overgemaakt.

 

Pagina openen

U opent deze pagina vanuit de actiebalk van:

  • een resource: klik op de actiebalk onder Loon op Betalingsgegevens. U kunt ook op de resourcekaart (in de sneltab Administratieve gegevens) in het veld IBAN betalingsgegevens of Bankrekening betalingsgegevens klikken.
  • het resourceoverzicht: klik achter Loonberekeningen op en kies Betalingsgegevens.

 

Rekening toevoegen

Om het loon naar de resource te kunnen overmaken, vult u (minimaal) het veld IBAN in en vinkt u de optie Actief aan.

 

Buitenlandse bankrekening

Heeft de resource een buitenlandse bankrekening in een land waar ze geen IBAN hebben, dan vult u het rekeningnummer in het veld Bankrekeningnr. in. U moet dan ook de volgende velden vullen: BIC-code, Banknaam, Bank plaats en Bank land. Zie ook Overige velden (standaard niet zichtbaar).

 

Deel van het loon naar ander rekeningnummer

Moet een deel van het loon naar een ander rekeningnummer worden overgemaakt, voeg dan een nieuwe regel toe, vul (minimaal) dezelfde velden in én vul in het veld Vast bedrag het bedrag in dat per loonperiode naar het andere rekeningnummer moet worden overgemaakt. Als u in het veld Naam rekeninghouder een andere naam dan de naam van de resource wilt instellen, moet u eerst de optie Afwijkende tenaamstelling aanvinken.

 

Prioriteit

In elke actieve betalingsregel wordt automatisch een (oplopend) nummer in het veld Prioriteit ingevuld. Bij het uitvoeren van een loonberekening worden de betalingsgegevens regel voor regel afgelopen, gerangschikt op oplopende prioriteit.

Belangrijk: Als een deel van het loon (vast bedrag) naar een ander rekeningnummer moet worden overgemaakt, moet de regel met dat vaste bedrag een hogere prioriteit krijgen (bijvoorbeeld 1) dan de regel met het rekeningnummer van de resource.

Als de resource een loonbeslag heeft, heeft deze altijd voorrang op de persoonlijke rekeningen van de resource. Zie ook Loonbeslagen.

Als op de pagina Gevolmachtigde een bewindvoerder of gevolmachtigde is ingesteld, worden de persoonlijke rekeningen van de resource genegeerd. Heeft de resource zowel een loonbeslag als een gevolmachtigde, dan heeft het loonbeslag de hoogste prioriteit. Het restant dat overblijft na het uitbetalen van het loonbeslag gaat naar de actieve bewindvoerder/gevolmachtigde. Zie ook Bewindvoerder/gevolmachtigde.

 

Het rekeningnummer met prioriteit 1 is ook zichtbaar op de resourcekaart in het veld IBAN betalingsgegevens (als het veld IBAN is gevuld) of het veld Bankrekening betalingsgegevens (als het veld Bankrekeningnr. is gevuld).

 

Importeren

Het is ook mogelijk om bankrekeningen te importeren. Zie Pagina Importeer betalingsgegevens resource.

 

Loonbeslagen

Eventuele loonbeslagen, waarbij een deel van het loon moet worden uitbetaald aan een andere partij, kunt u instellen op de pagina Resource loonbeslagen. Zie Resource loonbeslagen en Een loonbeslag invoeren.

 

Bewindvoerder/gevolmachtigde

Heeft de resource een bewindvoerder of gevolmachtigde waaraan het loon moet worden uitbetaald, dan kunt u die instellen op de pagina Gevolmachtigde. Zie Pagina Gevolmachtigde.

 

Betalingsgegevens nodig voor loonberekening

Als de betalingsgegevens niet compleet zijn, is het niet mogelijk om een loonberekening goed te keuren en te boeken. Dat is het geval:

  • als er geen betalingsgegevens zijn ingevuld op de pagina Resource betalingsgegevens of op de pagina Gevolmachtigde, of
  • als de enige betalingsgegevensregel niet actief is.

Zie ook Een loonberekening controleren en goedkeuren.

 

Persoonlijke rekening

Als in een regel de optie Actief wordt aangevinkt, wordt (in de tabel) automatisch de optie Persoonlijke rekening ingevuld. Dit veld is niet zichtbaar, maar het is wel mogelijk om dit veld als verplicht veld aan een resourcestatus te koppelen. Het is dan niet mogelijk om een resource die status te geven als de resource geen persoonlijke rekening heeft. Zie ook Status verplichte velden.

 

Leverancier en bankrekening leverancier

Voor het uitbetalen van lonen is een leverancier nodig.

Bij gebruik van de Mysolution loonmodule geldt: zodra u een te verlonen contract actief maakt (d.w.z. een status kiest waarin de optie Activeer is aangevinkt), wordt automatisch een leverancier aangemaakt voor de resource. 

In de volgende situaties wordt ook een bankrekening leverancier aangemaakt en aan de leverancierskaart van de resource gekoppeld:

  • op pagina Resource betalingsgegevens is/wordt het veld Actief ingeschakeld in een regel met een rekeningnummer in het veld IBAN of het veld Bankrekeningnr.

  • op de pagina Gevolmachtigde is/wordt het veld Actief ingeschakeld in een regel

  • op de pagina Resource loonbeslagen is/wordt het veld Actief ingeschakeld in een regel

    Opmerking: Dit geldt [vanaf release 24.01.1300] alleen voor loonbeslagregels waarin de velden IBAN en Naam rekeninghouder zijn gevuld.

 

In het veld Bankrekeningcode van voorkeur op de leverancierskaart wordt de code van de bankrekening leverancier ingevuld. Code B1 is het persoonlijke rekeningnummer van de resource, B2 (en verder) is vaak een loonbeslag of gevolmachtigde.

Als op de resourcekaart, in de resource betalingsgegevens of op de contractkaart iets wijzigt, worden de leverancier en bankrekening(en) leverancier van de resource automatisch (via synchronisatie) bijgewerkt.

 

Automatisch ingevulde gegevens op bankrekening leverancier

Als op de pagina Resource betalingsgegevens de optie Afwijkende tenaamstelling niet is ingeschakeld, worden in de sneltab Rekeninghouder van de bankrekening leverancier de volgende velden automatisch ingevuld:

  • Naam rekeninghouder
  • Adres rekeninghouder
  • Postcode/woonplaats rekeninghouder
  • Woonplaats rekeninghouder
  • Land-/regiocode rekeninghouder
  • Gegevens rekeninghouder overnemen van stamkaart

Is op de pagina Resource betalingsgegevens de optie Afwijkende tenaamstelling wel ingeschakeld of is er sprake van een loonbeslag (waarin de velden IBAN en Naam rekeninghouder zijn ingevuld) of gevolmachtigde, dan worden in de sneltab Rekeninghouder van de bankrekening leverancier de volgende velden automatisch ingevuld:

  • Naam rekeninghouder
  • Land-/regiocode rekeninghouder

 

Transactiewijze

Wanneer een leverancierskaart wordt aangemaakt vanuit een contract, bepaalt de soort bankrekening in de regel met prioriteit 1 op de pagina Resource betalingsgegevens welke transactiewijze wordt overgenomen. Als in die regel:

  • het veld IBAN is gevuld, wordt de Transactiewijze SEPA overgenomen uit het leverancierssjabloon.
  • het veld Bankrekeningnr. is gevuld, wordt de Transactiewijze niet-SEPA overgenomen uit het leverancierssjabloon.

Bij het aanmaken van de leverancier wordt het leverancierssjabloon toegepast dat is ingesteld op de resourcegroep die van toepassing is voor de resource.

Zorg dat op de transactiewijzekaart voor niet-SEPA een exportprotocol is ingesteld waarin de optie Wereldbetaling is aangevinkt.

 

Zie ook

Pagina Leverancierskaart

Pagina Bankrekening leverancier

Veld Transactiewijze SEPA

Veld Transactiewijze niet-SEPA

Veld Resourcegroep

Veld Wereldbetaling

 

Betalingskenmerk

Als omschrijving van de betaling bij overboekingen wordt standaard het betalingskenmerk gebruikt dat op de pagina Mysolution loonmodule-instellingen bij Standaard betalingskenmerk is ingesteld. Het is mogelijk om een betalingskenmerk in te stellen op de pagina Resource betalingsgegevens. Dit is met name relevant wanneer het salaris doorgestort wordt naar een derde partij.

 

Help per veld

Veld IBAN

Veld Prioriteit

 

Overige velden (standaard niet zichtbaar)

Onderstaande velden staan niet standaard op de kaart, maar kunnen worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

 

Overige velden (niet op de kaart te plaatsen)

Sommige velden zijn niet op de kaart te plaatsen. U kunt ze wel opvragen vanuit de kaart, via Ctrl+Alt+F1 (Pagina-inspectie). In de overzichtspagina kunt u op deze velden filteren. Zie ook Microsoft Learn: Pagina's inspecteren in Business Central.

Opmerking: Het deelvenster Pagina-inspectie toont alleen de 'technische' veldnamen. In de lijst met filtervelden op de overzichtspagina staan de 'normale' veldnamen.

 

 

Knoppen op de actiebalk

Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.

Icoon Wijzigingslog

 

Wijzigingslog

Via deze knop kunt u een overzicht opvragen welke betalingsgegevensvelden op welke datum/tijdstip door welke gebruiker gewijzigd zijn en wat er gewijzigd is, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Wijzigingslogposten.

De instellingen in de Wijzigingslogbestandinstellingen bepalen welke betalingsgegevensvelden (tabel 11096716) worden geregistreerd. Zie ook Wijzigingslogbestandinstellingen.

 

Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.

 

Zie ook

Een loonberekening aanmaken