Geboekte verkoopfacturen als interactie koppelen aan contactbedrijf en publiceren op de klantportal
Inrichting
Stel daarvoor het volgende in:
- een taakwachtrijpost om de interacties automatisch aan te maken. Deze stelt u in het factuurbedrijf in.
- op de pagina Factuurinstellingen een interactiesjabloon in het veld Interactiesjabloon geboekte verkoopfacturen. Zie Veld Interactiesjabloon geboekte verkoopfactuur. Werkt u met een centraal bedrijf, stel deze dan in het centrale bedrijf in.
In een geboekte verkoopfactuur moet een factuurlay-out zijn ingesteld in het veld Factuurlay-out. Zie ook Veld Factuurlay-out.
Om een pdf-bestand van de factuur te kunnen maken, moet het bijbehorende factuurlay-outrapport zijn ingesteld op de pagina Pdf- en Excel-rapporten. Dit stelt u in het factuurbedrijf in. Maakt u geen gebruik van SharePoint, dan moet in het veld Map van die pagina een opslaglocatie zijn ingesteld.
Resultaat
Als het bovenstaande is ingericht en er wordt een verkoopfactuur geboekt, dan wordt automatisch een interactie aangemaakt op basis van het ingestelde interactiesjabloon. Daarbij wordt de factuur als pdf-bestand aan de interactie gekoppeld. Is het veld Bedrijfsnr. op de geboekte verkoopfactuur:
- gevuld, dan wordt de interactie gekoppeld aan het bijbehorende contactbedrijf.
- leeg, dan de wordt de interactie gekoppeld aan het contactbedrijf dat in het veld Orderklantnr. staat.
De interactie wordt toegevoegd aan de sneltab/de pagina Factuurdocumenten.
Het aanmaken van een interactie gebeurt echter alleen als in de geboekte verkoopfactuur het veld Interactie aangemaakt bij contact niet is geactiveerd. Als de interactie is gemaakt, wordt het veld Interactie aangemaakt bij contact automatisch geactiveerd.
Opmerking: Voor nulfacturen (geboekte verkoopfacturen met een bedrag van 0,00) wordt geen interactie aangemaakt.
Als in de lijst met verkoopfacturen het veld Blokkeer versturen factuur is aangevinkt, wordt bij het boeken van de betreffende factuur geen interactie aangemaakt. Zie ook Veld Blokkeer versturen factuur.
Publicatie op de portal
Als op een klantportal de controllersoort SalesInvoices is ingesteld, worden facturen waar een interactie voor is aangemaakt op de portal getoond. Zie ook Controllersoort SalesInvoices.
Nieuwe interactie aanmaken die bestaande overschrijft
Het is mogelijk om de optie Interactie aangemaakt bij contact te deactiveren terwijl er al een interactie is aangemaakt. Er wordt dan automatisch een nieuwe interactie aangemaakt waarbij de bestaande interactie wordt overschreven. Klik hiervoor op de actiebalk onder Start op Geboekte factuurvelden bewerken, deactiveer de optie Interactie aangemaakt bij contact en klik op OK.
Een andere manier om dit voor elkaar te krijgen is door de geboekte verkoopfactuur te selecteren in het overzicht met geboekte facturen en op de actiebalk onder Corrigeren te kiezen voor Opnieuw versturen. Daarmee worden de volgende velden aangepast op de factuur:
-
veld SETU Verzonden wordt uitgeschakeld.
- veld Afgedrukt wordt op 0 gezet.
- veld Interactie aangemaakt bij contact wordt gedeactiveerd.
Vervolgens zal de factuur in het reguliere proces opgepakt worden voor verzending via SETU, e-mail (via Afdrukken volgens verzendwijze) en publicatie op de portal (via het aanmaken van een interactie bij het contactbedrijf met de factuur als pdf-bestand in de bijlage).
Taakwachtrijpost om automatisch interacties met een verkoopfactuur aan te maken bij het contactbedrijf
In de taakwachtrij kunt u bepaalde taken plannen. Deze stelt u in als taakwachtrijpost. Ze worden dan op een door u gekozen tijdstip automatisch uitgevoerd. U kunt dit bijvoorbeeld wekelijks plannen op dezelfde dag, maar ook eenmalig uitvoeren. Zie ook Taakwachtrijposten instellen.
Voor het aanmaken van interacties met de geboekte verkoopfactuur zijn beschikbaar:
- rapport 11096153 - zie ook Rapportage PDF verkoopfacturen aanmaken
- codeunit 11076171
Als u in het factuurbedrijf een taakwachtrijpost aanmaakt met dit rapport of deze codeunit, worden automatisch interacties aangemaakt en gekoppeld aan de contactkaart met de factuur als pdf-bestand in de bijlage. Dit betreft het contactbedrijf dat is gekoppeld aan de factuurklant. Dit geldt voor alle geboekte verkoopfacturen waarin het veld Interactie aangemaakt bij contact niet is ingeschakeld. Als de interactie is gemaakt, wordt het veld Interactie aangemaakt bij contact automatisch geactiveerd.
Zie ook
Pagina Geboekte verkoopfactuur
Pagina Geboekte verkoopfacturen
Taakwachtrijposten in Mysolution
Veld Interactie aangemaakt bij contact