Pagina Termijnschema
Het is mogelijk om een project in meerdere termijnen te factureren. U legt de afgesproken termijnen vast op de pagina Termijnschema.
Pagina openen
U opent de pagina Termijnschema vanuit:
-
een project door op de actiebalk onder Facturatie op Termijnschema te klikken.
-
een aanvraag door op de actiebalk onder Registratie op Termijnschema te klikken (standaard niet zichtbaar).
In het project/de aanvraag moet een klant zijn ingevuld.
Sneltab Termijnschemaregels
In de sneltab Termijnschemaregels kunt u een of meer termijnschemaregels definiëren. U kunt:
- gebruikmaken van het standaard termijnschema dat is ingesteld in de factuurinstellingen.
- een (ander) standaard termijnschema ophalen.
- handmatig termijnschemaregels toevoegen.
- termijnschemaregels genereren met een vast bedrag voor een een bepaalde periode en met een bepaalde frequentie.
Zie ook
Termijnschemaregels definiëren
Help per veld

Vul in het veld Omschrijving een omschrijving in voor de termijn. Als u geen factuurtekst invult, komt de omschrijving op de factuur te staan.

Bij Bedrag kunt u het bedrag invullen dat u in deze termijn in rekening wilt brengen. U kunt in plaats daarvan ook bij Percentage het percentage invullen dat u in rekening wilt brengen. Het is echter niet mogelijk om beide in te vullen (wel nadat ze zijn gegenereerd vanuit het totaalbedrag).

Bij Percentage kunt u aangeven hoeveel procent van het totaalbedrag u in deze termijn in rekening wilt brengen. U kunt in plaats daarvan ook bij Bedrag het bedrag invullen dat u in rekening wilt brengen. Het is echter niet mogelijk om beide in te vullen (wel nadat ze zijn gegenereerd vanuit het totaalbedrag).

Voordat een termijnschemaregel gefactureerd kan worden, moet de regel eerst vrijgegeven worden.
Als in een termijnschemaregel de optie Vrijgeven vereist:
- niet is aangevinkt, kunt u de termijnschemaregel vrijgeven door het veld Geplande factuurdatum of Factureren op datum te vullen. Als u het ene veld vult, wordt in het andere veld automatisch dezelfde datum ingevuld. Het veld Vrijgegeven op wordt automatisch gevuld met de huidige datum.
Opmerking: Als u het veld Geplande factuurdatum invult of wijzigt, wordt in het veld Factureren op datum automatisch dezelfde datum ingevuld. U kunt de datum in het veld Factureren op datum indien nodig nog wijzigen. Als u het veld Factureren op datum als eerste invult, wordt in het veld Geplande factuurdatum automatisch dezelfde datum ingevuld. Wijzigt u vervolgens de datum in het veld Factureren op datum, dan blijft het veld Geplande factuurdatum ongewijzigd.
- aangevinkt, dan geeft u zo'n regel vrij voor facturatie door in het veld Factureren op datum de datum in te vullen waarop gefactureerd moet worden. Staat dit veld niet op deze pagina, dan kunt u bijvoorbeeld op de actiebalk op knop Vrijgeven termijnschemaregels klikken (of klik op de actiebalk van het project onder Facturatie op de knop Termijnen vrijgeven) en in de juiste regel het veld Factureren op datum te vullen. Het veld Vrijgegeven op wordt dan automatisch gevuld met de huidige datum.

Bij het aanmaken van de regel wordt het veld Ingevoerd door automatisch gevuld met de code van de medewerker die de regel invoert. Het is niet mogelijk dit te wijzigen.
Wanneer in de factuurinstellingen de optie Vrijgeven termijnschema door <> invoer termijnschema door is ingeschakeld, dan:
- kunt u in een termijnschema-/meerwerkregel bij Vrijgeven door niet dezelfde medewerker selecteren als de medewerker die de regel heeft aangemaakt.
- moet de medewerker die de regel vrijgeeft door het veld Factureren op datum te vullen dezelfde medewerker zijn als is ingevuld bij Vrijgeven door in de termijnschema-/meerwerkregel.
Zie ook

U geeft een termijnschema- of maatwerkregel vrij door in het veld Factureren op datum de datum in te vullen waarop gefactureerd moet worden. U kunt dit veld alleen vullen als het veld Omschrijving is gevuld.
Als in de factuurinstellingen de optie Vrijgeven termijnschemaregelsvereist is ingeschakeld, is de optie Vrijgeven vereist automatisch aangevinkt. Dit betekent dat de regel eerst goedgekeurd en vrijgegeven moet worden voordat deze gefactureerd kan worden. AIs de optie Vrijgeven vereist:
- is aangevinkt, dan geeft u een regel vrij door in het veld Factureren op datum de datum in te vullen waarop gefactureerd moet worden. Het veld Vrijgegeven op wordt dan automatisch gevuld met de huidige datum. Het veld Geplande factuurdatum wordt automatisch gevuld met dezelfde datum als bij Factureren op datum. Dit kunt u desgewenst aanpassen.
- niet is aangevinkt, dan kunt u of het veld Geplande factuurdatum of Factureren op datum vullen. Als u het ene veld vult, wordt in het andere veld automatisch dezelfde datum ingevuld. Het veld Vrijgegeven op wordt automatisch gevuld met de huidige datum.
Opmerking: Als u het veld Geplande factuurdatum invult of wijzigt, wordt in het veld Factureren op datum automatisch dezelfde datum ingevuld. U kunt de datum in het veld Factureren op datum indien nodig nog wijzigen. Als u het veld Factureren op datum als eerste invult, wordt in het veld Geplande factuurdatum automatisch dezelfde datum ingevuld. Wijzigt u vervolgens de datum in het veld Factureren op datum, dan blijft het veld Geplande factuurdatum ongewijzigd.
Vrijgeven door
Wanneer in de factuurinstellingen de optie Vrijgeven termijnschema door <> invoer termijnschema door is ingeschakeld, dan:
- moet de medewerker die de regel vrijgeeft door het veld Factureren op datum te vullen dezelfde medewerker zijn als is ingevuld bij Vrijgeven door in de termijnschema-/meerwerkregel.
- kunt u in een termijnschema-/meerwerkregel bij Vrijgeven door niet dezelfde medewerker selecteren als de medewerker uit het veld Ingevoerd door.
Zie ook
Veld Vrijgeven termijnschemaregels vereist
Veld Vrijgeven termijnschema door <> invoer termijnschema door

Bevat de datum waarop de termijnschemaregel is gefactureerd.
Zie ook Verkoopfacturen boeken.

Via het veld Resourcenr. is het mogelijk om een resource aan een termijnschemaregel te koppelen. Dit maakt het mogelijk om de omzet op resourceniveau te rapporteren. Bij het genereren van de verkoopfactuur worden de resourcedimensies automatisch meegenomen naar de factuurregel.
U kunt een resource alleen koppelen zolang er nog geen factuur voor de betreffende termijn is aangemaakt. Nadat de factuur is gemaakt, kunt u dit veld niet meer wijzigen.

Als in het veld Resourcenr. van de termijnschemaregel een resourcenummer is gevuld, toont het veld Resource naam de naam van de resource.

De optie Vrijgeven vereist is automatisch aangevinkt als in de factuurinstellingen de optie Vrijgeven termijnschemaregelsvereist is ingeschakeld. Dit betekent dat de regel eerst goedgekeurd en vrijgegeven moet worden voordat deze gefactureerd kan worden. Het is dan niet mogelijk om het vinkje in termijnschema- en meerwerkregels handmatig te verwijderen.
Is in de factuurinstellingen de optie Vrijgeven termijnschemaregelsvereist niet ingeschakeld, dan kunt u de optie Vrijgeven vereist in termijnschema- en meerwerkregels handmatig aan- en uitvinken.
Termijnschemaregel vrijgeven
Is de optie Vrijgeven vereist:
- aangevinkt, dan geeft u een regel vrij door in het veld Factureren op datum de datum in te vullen waarop gefactureerd moet worden. Het veld Vrijgegeven op wordt dan automatisch gevuld met de huidige datum. Het veld Geplande factuurdatum wordt automatisch gevuld met dezelfde datum als bij Factureren op datum.
- niet aangevinkt, dan kunt u of het veld Geplande factuurdatum of Factureren op datum vullen. Als u het ene veld vult, wordt in het andere veld automatisch dezelfde datum ingevuld. Het veld Vrijgegeven op wordt automatisch gevuld met de huidige datum.
Zie ook

Als de optie Vrijgeven vereist is aangevinkt, kunt u in het veld Vrijgeven door aangeven welke medewerker de termijnschema-/meerwerkregel moet goedkeuren en vrijgeven. Klik daarvoor op het pijltje achter het veld Vrijgeven door en zoek en selecteer de gewenste medewerker.
Wanneer in de factuurinstellingen de optie Vrijgeven termijnschema door <> invoer termijnschema door is ingeschakeld, dan:
- kunt u in een termijnschema-/meerwerkregel bij Vrijgeven door niet dezelfde medewerker selecteren als de medewerker uit het veld Ingevoerd door.
- moet de medewerker die de regel vrijgeeft door het veld Factureren op datum te vullen dezelfde medewerker zijn als is ingevuld bij Vrijgeven door in de termijnschema-/meerwerkregel.
Zie ook Veld Vrijgeven termijnschema door <> invoer termijnschema door.

Het is mogelijk om (in plaats van een referentie op projectniveau) een referentie per termijnschemaregel te hanteren. Deze referentie kan worden afgedrukt op de facturen die de klant ontvangt. Stel daarvoor op de pagina Flexibele teksten van de Word factuurlay-out veldnr. 11 in.
Als dit veld niet is gevuld in de termijnschemaregel, maar het veld Uw referentie op het project wel, dan wordt de projectreferentie afgedrukt.
Zie ook

Via dit veld kunt u de btw van de te factureren termijn-/meerwerkregel aansturen. Laat u dit veld leeg, dan wordt de btw-productboekingsgroep gebruikt uit de grootboekrekening waarop de termijn-/meerwerkregel wordt gefactureerd.
Zie ook Btw-productboekingsgroepen en Veld Soort.

De omzet van termijn-/meerwerkfacturen wordt standaard geboekt op de grootboekrekening die is ingesteld op de pagina Factuurinstellingen. In de sneltab Termijnfacturatie van de factuurinstellingen kunt u een grootboekrekening opgeven voor termijnschemaregels en een voor meerwerkregels. Het is mogelijk om af te wijken van deze standaard grootboekrekeningen door een termijnschemasoort te selecteren in de termijnschema-/meerwerkregels.
Als u vanuit de pagina Termijnschema een standaard termijnschema ophaalt, wordt de termijnschemasoort overgenomen uit het geselecteerde termijnschema.
Het is ook mogelijk om zelf een (andere) termijnschemasoort te selecteren. Klik daartoe in het veld Soort op het pijltje achter het veld en zoek en selecteer de gewenste termijnschemasoort.
Nadat de factuur is gemaakt, kunt u het veld Soort niet meer wijzigen.
U kunt termijnschemasoorten toevoegen en aan die termijnschemasoorten grootboekrekeningen koppelen op de pagina Termijnschema soorten.
Zie ook
Veld Termijnschema grootboekrekening

Toont de factuurlay-out die op het project is ingesteld in het veld Factuurlay-out termijnfacturatie, op het moment van factureren. Als de waarde op het project wordt gewijzigd, worden alleen de termijnschemaregels bijgewerkt die nog niet zijn gefactureerd. Zie ook Veld Factuurlay-out termijnfacturatie.
Flexibele velden
Het is mogelijk om 25 flexibele velden op te nemen. Om dat in te richten kiest u daartoe op de pagina Flexibel veld instellingen het object Termijnschemaregel. Zie ook Flexibele velden inrichten.
Resource koppelen aan een termijnschemaregel
Het is mogelijk om een resource aan een termijnschemaregel te koppelen, via het veld Resourcenr.. Dit maakt het mogelijk om de omzet op resourceniveau te rapporteren. Als in het veld Termijnfacturen splitsen per op het project de waarde Resource is ingesteld, wordt bij het genereren van termijnfacturen een factuur per resource aangemaakt. Bij het genereren van de verkoopfactuur worden de resourcedimensies automatisch meegenomen naar de factuurregel.
U kunt een resource alleen koppelen zolang er nog geen factuur voor de betreffende termijn is aangemaakt.
Documenten koppelen aan een termijnschemaregel
Via de knop Documenten op de actiebalk van de sneltab Termijnschemaregels kunt u een of meer documenten koppelen aan een termijnschemaregel. Het is mogelijk om in te richten dat bij het afdrukken/verzenden van een termijnfactuur deze documenten ook worden afgedrukt/verzonden. Zie Bijlagen bij een termijnfactuur afdrukken/verzenden.
Als u in de sneltab Termijnschemaregels op Beheren > Documenten klikt, kiest u in het veld Soort een documentsjabloon. U kunt alleen documentsjablonen kiezen die actief zijn voor de entiteit Termijnschemaregel. Aan termijnschemaregels kunt u alleen bestaande documenten koppelen. Het is dus niet mogelijk om Word-documenten te genereren. Als u een of meer documenten koppelt, is in de termijnschemaregel automatisch de optie Document gekoppeld aangevinkt.
Opmerking: Als bij elke termijnfactuur hetzelfde document moet worden afgedrukt, dan moet u dit document aan alle termijnen koppelen.
Zie ook Pagina Documenten.
Termijnschemaregel vrijgeven
Is in een termijnschemaregel de optie Vrijgeven vereist aangevinkt, dan moet de regel eerst goedgekeurd en vrijgegeven worden voordat deze gefactureerd kan worden. U geeft zo'n regel vrij voor facturatie door in het veld Factureren op datum de datum in te vullen waarop gefactureerd moet worden. Staat dit veld niet op deze pagina, dan kunt u bijvoorbeeld op de actiebalk op knop Vrijgeven termijnschemaregels klikken (of klik op de actiebalk van het project onder Navigeren op de knop Termijnen vrijgeven) en in de juiste regel het veld Factureren op datum te vullen. Het veld Vrijgegeven op wordt dan automatisch gevuld met de datum waarop u het veld Factureren op datum hebt gevuld.
Is de optie Vrijgeven vereist niet aangevinkt, dan kunt u of het veld Geplande factuurdatum of Factureren op datum vullen. Als u het ene veld vult, wordt in het andere veld automatisch dezelfde datum ingevuld. Het veld Vrijgegeven op wordt automatisch gevuld met de datum waarop Factureren op datum is gevuld.
Zie ook
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Veld Termijnfacturen splitsen per