Controllersoort Planning
Deze informatie is van toepassing voor klantportals.
Via de controllersoort Planning is het mogelijk om het planningsoverzicht op de klantportal te tonen. Deze toont alle planningtaken waarvoor de contactpersoon is geautoriseerd.
Belangrijk: Om een wijziging in een veld door te voeren op de portal, moet de portalconfiguratie opnieuw worden geladen. Dat kan op verschillende manieren. Zie Portalconfiguratie opnieuw laden.
Als een release/update een of meer nieuwe configuratieinstellingen bevat, kan de beheerder deze toevoegen door op de onderhoudspagina van de portal de backenddefinities te vernieuwen. Zie ook De onderhoudspagina op de portal openen als administrator.
Configuratieinstellingen
Optie in veld Instellingnaam | Toelichting |
---|---|
Als een resource via de portal op een dienst wordt ingepland, zijn standaard de resourcenaam en de planningstatus zichtbaar. Wilt u meer resourcegegevens tonen, stel deze dan in een registratieset in en vul de naam/code van deze registratieset in het veld Instellingwaarde. Dit moet een registratieset zijn waarbij in het veld Registratie voor de waarde Resource is ingesteld. Gegevens uit velden waarbij het veld Prioriteit gevuld is met 1 worden direct onder de resourcenaam getoond. Gegevens uit velden waarbij in het veld Prioriteit een ander getal is ingevuld, staan in een popup. Die is te openen door op het icoon met een i te klikken. Zie ook Icoontjes bij geplande resources. Opmerking: Bij resources die zijn ingepland maar waar de contactpersoon geen rechten voor heeft, worden alleen de resourcenaam en de planningstatus getoond.
|
Autorisatie/rechten
In een nieuwe planningtaak is standaard ingesteld dat alleen geautoriseerde contactpersonen de planningtaak mogen inzien en/of wijzigen op de klantportal. In de planningmodule betreft dat de optie Alleen geautoriseerde gebruikers in het veld Toegankelijkheid (in de tab Portal / Internet) en in de planningtaak in MSF is het veld Web autorisatie verplicht standaard ingeschakeld.
U kunt lees- of wijzigrechten instellen in:
- de pagina Contact autorisatie voor planning van een planningtaak in MSF, of
- de pagina Autorisatie planningtaken van een contactpersoon in MSF
Via het veld Toegankelijkheid of het veld Web autorisatie verplicht kan ook worden ingesteld dat alle contactpersonen van het bedrijf die kunnen inloggen op de klantportal de planningtaak mogen zien en wijzigen.
Als een contactpersoon alleen leesrechten heeft, kan de contactpersoon de taak en bijbehorende diensten alleen inzien. Heeft de contactpersoon wijzigrechten, dan kan hij/zij:
-
diensten toevoegen, diensten wijzigen en diensten verwijderen
Een dienst verwijderen is alleen mogelijk als er nog geen resources zijn ingepland op een dienst, er geen planningsvraag aanwezig is en er meer dan 1 dienst aanwezig is op de planningtaak. -
de planningsvraag invoeren en wijzigen, inclusief een opmerking
De opmerking komt in de planningmodule in het veld Opmerking planner van de planningsvraag te staan. Zie ook Pagina Planningsvraag invoeren/wijzigen (Planningmodule). -
resources inplannen
Het veld Bepaal te plannen resource voor contact met op de pagina Planninginstellingen bepaalt welke resources een contactpersoon kan inplannen. Zie Veld Bepaal te plannen resource voor contact met. - de status van ingeplande resources wijzigen, per resource of voor meerdere resources tegelijk
Zie ook
Veld Web autorisatie verplicht
Pagina Contact autorisatie voor planning
Pagina Autorisatie planningtaken
Wijzigen vanaf
Via het veld Dagen te bevriezen in de planningtaak in de planningmodule (of via het veld Web bevroren dagen in de planningtaak in MSF) kan worden ingesteld vanaf wanneer een contactpersoon op de klantportal mag wijzigen. Is in dat veld 0 ingevuld, dan mag de contactpersoon alles vanaf vandaag wijzigen. Is in het veld 1 ingevuld, dan mag de contactpersoon alles vanaf morgen wijzigen. Is 2 ingevuld, dan mag de contactpersoon alles vanaf overmorgen wijzigen. Enzovoort.
Zie ook Veld Dagen te bevriezen en Veld Web bevroren dagen.
Weergaven
De contactpersoon kan kiezen uit verschillende weergaven:
-
Overzicht - toont per week alle planningtaken waarvoor de contactpersoon is geautoriseerd. De dagen van de week staan naast elkaar. De contactpersoon kan in deze weergave ook nog een of meer filters instellen:
- planningtaken die in de getoonde periode volledig zijn ingepland
- planningtaken die in de getoonde periode nog een openstaande vraag hebben
- planningtaken die in de getoonde periode geen planningsvraag hebben
- Week - toont de weekplanning per planningtaak. De dagen van de week staan onder elkaar.
- Maand - toont de maandplanning per planningtaak.
Begindag week
Standaard worden de week en maand van maandag tot en met zondag getoond. Op de portal kunt u een optie kiezen waarmee de week op zondag begint en op zaterdag eindigt. Deze optie heet standaard Zondag - zaterdag en staat onder de knop Toon. In verband met vertalingen kunnen de knoppen/opties een andere naam hebben op de portal.
Deze gekozen waarde wordt opgeslagen in de browser en werkt door op de overzichten van type Overzicht, Week en Maand. Het weeknummer blijft wel bepaald worden op basis van maandag.
Icoontjes bij geplande resources
Bij resources die zijn ingepland kunnen een of meer icoontjes zichtbaar zijn:
- een icoon met een i: zie ResourceRegSet.
- een icoon met een spraakballonnetje: dit icoon is zichtbaar als een planner in de planningmodule bij een geplande resource een bericht voor de klant heeft ingevoerd. Door te klikken op het icoon, opent een tooltip met het bericht. Zie ook Pagina Wijzig opmerking (Planningmodule).
- een icoon met een megafoon: dit icoon kan worden getoond als een oproepkracht of resource met een onvoorspelbaar werkpatroon is ingepland op een dienst die binnen 4 dagen aanvangt. Door te klikken op het icoon, opent een tooltip met de tekst: "Van geplande resource is de afzegtermijn verstreken." Zie ook Megafoon icoon en Afzegtermijn verstreken (Planningmodule).
Opmerking: Het is mogelijk dat 2 of meer van deze iconen worden getoond. De tooltips van deze iconen bevatten in dat geval dezelfde informatie. Dus als bijvoorbeeld zowel het icoon met een spraakballonnetje als het icoon met een i wordt getoond, toont de tooltip in beide gevallen zowel het bericht voor de klant als de extra resourcegegevens.
Planninggegevens exporteren
Het is mogelijk om de planninggegevens te exporteren naar een CSV-bestand via de knop . U kunt hierbij een aangepaste periode opgeven. Standaard is de periode ingevuld die op de portal wordt getoond.
Het CSV-bestand bevat standaard de volgende gegevens:
- Planningtaak
- Functie
- Dienst
- Starttijd van de dienst
- Eindtijd van de dienst
- Datum
- Resourcenummer
- Resourcenaam
- Starttijd van de resource op de dienst
- Eindtijd van de resource op de dienst
- Planningstatus van de resource
- Bericht voor de klant (als een planner in de planningmodule bij een geplande resource een bericht voor de klant heeft ingevoerd, zie ook Pagina Wijzig opmerking (Planningmodule))
Is in de controllerinstantie een registratieset ingesteld (zie ook ResourceRegSet), dan staan die gegevens ook in het bestand.
Diensten verwijderen
Diensten verwijderen op de klantportal is alleen mogelijk als er nog geen resources zijn ingepland op een dienst, er geen planningsvraag aanwezig is en er meer dan 1 dienst aanwezig is op de planningtaak.
Actieve periode
Einddatum invoeren
Als een dienst niet verwijderd kan worden is het wel mogelijk om een einddatum in te voeren in de dienst op de portal. Dat kan alleen als na deze datum geen geplande resources en/of planningsvragen aanwezig zijn. De dienst blijft actief. Na de einddatum kan geen vraag meer ingevoerd worden en kunnen geen resources meer ingepland worden op de dienst. Wordt op de klantportal een planningperiode gekozen die na de einddatum ligt, dan is de dienst niet meer zichtbaar op de klantportal.
Startdatum
Is een dienst vanaf een bepaalde periode van toepassing, dan kan een startdatum worden ingevuld. Als een startdatum is ingevuld, kan vóór deze datum geen vraag worden ingevoerd en kunnen geen resources worden ingepland op de betreffende dienst. De startdatum kan alleen gewijzigd worden als vóór die datum geen planningsvragen en/of geplande resources aanwezig zijn op de dienst. Valt de startdatum vóór de ingestelde planningperiode op de klantportal, dan is de dienst niet zichtbaar.
Zie ook
Pagina Beheer taken (Planningmodule)
Dienst verwijderen (Planningmodule)