Pagina Planningsvraag invoeren/wijzigen (Planningmodule)
In een dienst kunt u per dag invullen hoeveel resources de klant nodig heeft, de planningsvraag. Dat kan handmatig, door in een dag op de pagina Beheer taken op het veld vraag te klikken en het aantal in te voeren. Via de pagina Vraag informatie kunt u de vraag voor meerdere dagen tegelijk en voor een bepaalde periode instellen. Daarnaast kunt u op deze pagina ook nog aanvullende informatie over de vraag instellen.
Opmerking: Het is ook mogelijk om een CSV-bestand met de planningsvraag te importeren in MSF. Zie Pagina Importeer planningsvraag (MSF).
Pagina openen
U kunt de pagina Planningsvraag invoeren/wijzigen op verschillende manieren openen. Klik vanuit:
- de pagina Beheer taken:
- op een dag in een dienst en klik vervolgens op de actiebalk onder Planning op de knop Bewerk planningsvraag, of
- op een dag in een dienst en druk op Ctrl+Enter, of
- met uw rechtermuisknop op een dag in een dienst en kies vervolgens in het menu de optie Bewerk planningsvraag.
- de pagina Zoek resources:
- op een dag in een dienst en druk op Ctrl+Enter, of
- met uw rechtermuisknop op een dag in een dienst en kies vervolgens in het menu de optie Bewerk planningsvraag.
Vraag

Geef aan hoeveel resources nodig zijn. U kunt maximaal 999 invoeren.
Dienstdag

Bij Aanvrager kunt u een contactpersoon van het bedrijf selecteren. De keuzelijst bevat alleen de contactpersonen van het bedrijf die een status hebben die in het veld Contactpersoonstatus filter is ingesteld. Zie ook Veld Contactpersoonstatus filter.
U kunt geen aanvrager selecteren als het contactbedrijf een status heeft die niet in het veld Contactstatus filter op de pagina Planninginstellingen is ingesteld. Zie ook Veld Contactstatus filter.
Gegevens verversen
Wanneer in MSF contactpersonen worden toegevoegd of gewijzigd, kan het even duren voordat deze gegevens ook in de planningmodule zichtbaar zijn. Via achter het veld Aanvrager kunt u deze gegevens direct verversen, zodat u uit de meest recente contactpersonen kunt kiezen.
Planningsvraag wijzigen door klant op portal
Een contactpersoon van de klant kan de planningsvraag ook wijzigen via de klantportal, als in het portaldomein voor de klantportal een controllerinstantie met de controllersoort Planning in de sneltab Menu-instellingen is ingesteld. Als een contactpersoon de vraag en/of opmerking op de portal wijzigt terwijl bij de vraag nog geen contactpersoon bekend was, dan wordt automatisch de naam van de betreffende contactpersoon ingevuld in het veld Aanvrager. Wordt de vraag en/of opmerking vervolgens door een andere contactpersoon op de portal gewijzigd, dan blijft het veld Aanvrager ongewijzigd.
Zie ook Controllersoort Planning.

Bij Planner is standaard de medewerker geselecteerd die de planningsvraag aanmaakt. Dit kunt u desgewenst wijzigen.
Als een contactpersoon de vraag en/of opmerking op de klantportal invoert (dus als er nog geen planningsvraag aanwezig is), dan is het veld Planner leeg. Wijzigt een planner de planningsvraag vervolgens in de planningmodule of in MSF, dan wordt dit veld alsnog gevuld.

Standaard krijgt een planningsvraag de status die is ingesteld op de pagina Statusinstellingen in het veld Planningsvraag. Wijzig dit indien nodig. Welke statussen u kunt kiezen is afhankelijk van de inrichting op de pagina Planningvraagstatus, bij Volgend statusfilter en/of Vorig statusfilter, en de optie Lijst alleen vorige en volgende statussen op de pagina Planninginstellingen in MSF. Zie ook Pagina Planningsvraagstatus en Veld Lijst alleen vorige en volgende statussen.
Statuswijziging na wijzigen vraag door klant op portal
Het is mogelijk om in te stellen dat de planningsvraagstatus wijzigt als de contactpersoon de vraag en/of opmerking bij de vraag invult of wijzigt via de portal. Daarvoor moet in het veld Vraagstatus klant op de pagina Web-instellingen een planningsvraagstatus zijn ingesteld die u alleen voor dit doel gebruikt. Hiermee kunt u in de planningmodule zichtbaar maken dat de klant de planningsvraag heeft ingevuld of gewijzigd. Is het veld Vraagstatus klant leeg, dan heeft een wijziging van de vraag door de klant geen invloed op de planningsvraagstatus.
Zie ook Veld Vraagstatus klant.

Als in de dienst een publicatiegroep is toegevoegd, staat op deze pagina het woord Marktplaats (groen weergegeven) boven de datum. De marktplaats is een overzicht met beschikbare diensten waarvoor een resource zich vanuit de agenda op de resourceportal kan aanmelden. Zie ook Dienst publiceren op de marktplaats en Marktplaats.
Of en wanneer een dienst zichtbaar is voor de resource, hangt van een aantal dingen af. Een daarvan is dat de dienstdag niet moet zijn uitgesloten van de marktplaats.
Via de optie Uitsluiten van marktplaats kunt u de publicatie wijzigen. Kiest u Ja, dan is de dienst op de betreffende dag niet beschikbaar op de marktplaats. Kiest u Nee, dan is de dienst op de betreffende dag wel beschikbaar op de marktplaats.
Nadat de vraag is ingevoerd, is het ook mogelijk om de publicatie per dag te wijzigen via de rechtermuisknop Bewerk dienstdag. Zie ook Pagina Dienstdag (Planningmodule).

Voeg eventueel een bericht toe voor alle geplande en nog in te plannen resources op deze dienstdag. Als al een bericht was ingevoerd, staat achter Bericht voor resources een
Icoontje
Als een bericht is ingevoerd, is op de pagina Beheer taken het icoontje zichtbaar in het balkje met de planningsvraag. Het bericht is ook zichtbaar in de tooltip bij de geplande resource.
Individueel bericht toevoegen
Het is ook mogelijk om per geplande resource een bericht toe te voegen die specifiek voor de resource is. Zie ook Een resource inplannen op een dienst op de pagina Beheer taken en Pagina Wijzig opmerking (Planningmodule).
Opmerking: Als op dezelfde dag zowel een individueel bericht voor een geplande resource als een collectief bericht op de dienstdag is ingevoerd, worden beide berichten samengevoegd in de tooltip van de geplande resource. Het collectieve bericht wordt eerst getoond.
Mailingen
Het ingevoerde bericht kan in mailingen worden opgenomen. Zie Planning: berichten voor resources en klanten en Pagina Communiceer (Planningmodule).
Als op de resourceportal de agenda aanwezig is met de planning voor de resource, is dit bericht zichtbaar voor de resource. Zie ook Controllersoort Agenda.
Opmerking: Als op dezelfde dag zowel een individueel bericht voor een geplande resource als een collectief bericht op de dienstdag is ingevoerd, worden beide berichten op de portal samengevoegd. Het collectieve bericht wordt eerst getoond.

Voeg eventueel een opmerking toe die alleen bestemd is voor planners en voor contactpersonen op de klantportal. Als al een bericht is ingevoerd, staat achter Opmerking planner een .
Icoontje
Als een opmerking is ingevuld, is op de pagina Beheer taken het icoontjezichtbaar in het balkje met de planningsvraag.
Als een contactpersoon op de klantportal een opmerking invoert, is deze ook zichtbaar in dit veld. Zie ook Controllersoort Planning.
Terugkeerpatroon
Het is mogelijk om de vraag op meerdere dagen te herhalen door een terugkeerpatroon in te stellen. Stel daarvoor onder Terugkeerpatroon en Bereik van terugkeerpatroon het gewenste terugkeerpatroon in.
Zie ook
Terminologie Mysolution Planning
Sneltoetsen in Mysolution Planning
Planningsvraag (Planningmodule)
Zoek resources (Planningmodule)
Dienst toevoegen/bewerken (Planningmodule)
Planningsvraag wijzigen (Planningmodule)
Collectief planningsvraagstatus omzetten (Planningmodule)
Lijst alleen vorige en volgende statussen
Pagina Communiceer (Planningmodule)