Inrichting verzuimmeldingen Acture
Deze procedure is alleen van toepassing als u gebruikmaakt van de Mysolution loonmodule en de Acture-koppeling.
MSF heeft een koppeling voor verzuimmeldingen met Acture, een private uitvoerder van sociale zekerheid. Vanuit een verzuimregistratie van een resource kan een XML-bericht worden verstuurd naar Acture. Acture neemt vervolgens de afhandeling van het verzuim voor haar rekening.
Naast generieke gegevens uit de verzuimregistratie en gegevens van de resource zelf, zoals de 'Verzuim vanaf' datum, de verzuimsoort, adresgegevens en BSN, kunnen ook specifieke (salaris)gegevens van de resource worden doorgestuurd waarop Acture het uit te keren bedrag baseert. Hierin zit onder andere het SV-loon, de opgebouwde en uitbetaalde vakantiebijslag over de laatste 14 salarisperioden en de contractfase met de begin- en einddatum van het contract. Andere gegevens die verstuurd worden en van belang zijn voor Acture zijn bijvoorbeeld het loonheffingennummer en de sectorcode.
Om een verzuimmelding naar Acture te kunnen versturen, moeten een aantal zaken zijn ingericht en de nodige gegevens zijn ingevuld. Als dat is geregeld, kunt u de verzuimmelding versturen. Zie Verzuimmeldingen naar Acture verzenden.
Om verzuimmeldingen naar Acture te kunnen sturen is de volgende inrichting nodig:
- Verzendwijze
- Loonheffingennummer (en sectorcode) in administratieve eenheid
- Eventuele loonhistorie
- Contractfase-instellingen
- Contractfasen: fasecodering
Opmerking: Is een btw-nummer ingesteld, dan wordt dit meegestuurd in het XML-bestand (achter IzFi). Dit betreft de inhoud van het veld Btw-nummer op de pagina Bedrijfsgegevens van het bedrijf dat overeenkomt met de bedrijfseenheid op de verzuimregistratie. Is daar geen btw-nummer ingesteld, dan wordt niets ingevuld achter IzFi.
U kunt ervoor kiezen om de loongegevens mee te sturen met de verzuimmelding. Het is ook mogelijk om in te stellen dat de loongegevens niet worden meegestuurd in de verzuimmelding, maar door Acture zelf opgevraagd kunnen worden op het moment dat de loongegevens ook daadwerkelijk nodig zijn.
Verzendwijze
Het is mogelijk om verzuimmeldingen te sturen via een Acture webservice of via e-mail. Dit kunt u inrichten vanuit de pagina Externe arbosystemen. Klik op de actiebalk van deze pagina op Nieuw. Zie verder Extern arbosysteem Acture (Reflex).
Acture webservice
Bij verzending via een webservice worden het verstuurde bericht en het retourbericht opgeslagen op de pagina Koppelingsmeldingen.
Via e-mail
Bij verzending via e-mail wordt in de bijlage een XML-bestand meegestuurd.
Loongegevens meesturen
U kunt ervoor kiezen om de loongegevens mee te sturen met de verzuimmelding. Het is ook mogelijk om in te stellen dat de loongegevens niet worden meegestuurd in de verzuimmelding, maar door Acture zelf opgevraagd kunnen worden op het moment dat de loongegevens ook daadwerkelijk nodig zijn.
Loonheffingennummer en sectorcode in administratieve eenheid
Per bedrijfseenheid kunt u een of meer administratieve eenheden instellen. Zorg dat per administratieve eenheid het loonheffingennummer is gevuld. Zie ook Veld Loonheffingennummer.
Ook de sectorcode is van belang. Zie Sector per administratieve eenheid.
In het XML-bestand dat naar Acture wordt verstuurd, wordt de sectorcode als volgt aangeduid: WgSe
Loonhistorie
Als een resource al langer in dienst is dan er vanuit MSF is verloond, vult u de historische loongegevens in, zodat Acture een volledig dagloon kan berekenen. Dit kan vanuit de resource. Klik daarvoor op de actiebalk onder Historie op Loonhistorie.
De gegevens die u op de pagina Loonhistorie invult, worden opgeteld bij de gegevens die worden gevonden in de loonberekeningen. Geef de gegevens per loontijdvak op. De datum van de betreffende regel moet in dat loontijdvak liggen.
Zie ook Pagina Loonhistorie.
Contractfase-instellingen
In elk contract van een resource selecteert u een contractfase. Voor bepaalde contractfasen is het verplicht om de einddatum dienstverband mee te sturen in het bericht (element EdDv in het XML-bericht). Dat is het geval als op de contractkaart van de resource een contractfase is geselecteerd waarin:
- bij Contractvorm de optie Zonder uitzendbeding is ingesteld
- bij Contractvorm de optie Met uitzendbeding is ingesteld en bij Gebaseerd op de waarde Fase A, Fase B, Fase 1 en 2, Fase 3 en Keten - bepaalde tijd is ingesteld.
- bij Contractvorm de optie Bepaalde tijd is ingesteld en bij Gebaseerd op de waarde Fase B of Fase 3 is ingesteld
Op contracten met deze fasen moet daarom een einddatum zijn gevuld om het bericht te kunnen verzenden.
Contractfasen: fasecodering
In de sneltab Salaris van de contractfase moet bij Fasecodering de juiste code zijn geselecteerd. Zie ook Koppeling met Acture en FlexCom4.
Zie ook
Een resource ziek melden (verzuimregistratie aanmaken)