Pagina Externe datavalidatiesystemen setup
Deze pagina bevat instellingen voor een aantal externe koppelingen. Aan het gebruik van deze koppelingen zijn kosten verbonden. Neem contact op met uw Customer Success Manager voor meer informatie hierover.
Sneltab Afstandsbepaling

Als u in de sneltab Routes van de pagina Projectresource afstand bepaling een route selecteert en op de knop Standaardroute toepassen klikt, dan wordt de standaardroute ingevuld. Als op de pagina Externe datavalidatiesystemen setup de optie Alleen heenreis:
- is ingevuld, betreft de standaardroute de route van het woonadres naar de werklocatie op het project. In het veld Routeomschrijving ziet u de plaatsnaam van het woonadres en de plaatsnaam van de werklocatie. Bijvoorbeeld UTRECHT - AMSTERDAM.
- niet is ingevuld, betreft de standaardroute de route van het woonadres naar de werklocatie op het project plus de route van de werklocatie op het project naar het woonadres. In het veld Routeomschrijving ziet u de plaatsnaam van het woonadres, de plaatsnaam van de werklocatie en de plaatsnaam van het woonadres. Bijvoorbeeld UTRECHT - AMSTERDAM - UTRECHT.
Opmerking: Als u een route selecteert waarvoor een afstand is berekend en u klikt op de knop Standaardroute toepassen, dan worden de velden Totale berekende afstand en Totale toe te passen afstand op 0,00 gezet.
Zie ook

Via dit veld bepaalt u hoe de berekende afstanden worden afgerond. U kunt maximaal 2 decimalen invoeren, bijvoorbeeld 0,01.
Dit veld is van toepassing voor de afstandsbepaling:
- bij het invoeren van een kilometerdeclaratie op de resourceportal, als gebruik wordt gemaakt van de Google Maps API of Webservices.nl.
- op de pagina Projectresource afstand bepaling, als gebruik wordt gemaakt van de Google Maps API of Webservices.nl.
Google Maps API
Om gebruik te kunnen maken van de Google Maps API voor de afstandsbepaling moet:
- een Google API key zijn aangemaakt bij Google. Deze moet in de sneltab Google in het veld Google Api Key zijn ingevuld, en
- in de sneltab Google de optie Google voor afstandsbepaling gebruiken zijn ingeschakeld.
Zie ook Sneltab Google.
Webservices.nl
Om gebruik te kunnen maken van Webservices.nl voor de afstandsbepaling:
- moet uw organisatie een tegoed hebben aangeschaft bij Webservices.nl, en
- moeten op de pagina Externe datavalidatiesystemen setup de velden Webservices.nl gebruikersnaam, Webservices.nl wachtwoord en Webservices.nl URL zijn ingevuld.
Zie ook
Kilometerdeclaratie via de portal
Sneltab Webservices.nl
Webservices.nl biedt realtime dataverrijking uit officiële databronnen. Bij een minimale invoer worden gegevens eenvoudig aangevuld of gecontroleerd.
Afstandsbepaling
Via Webservices.nl kan o.a. de afstand, bijvoorbeeld het aantal woon-werkkilometers op de pagina Projectresource afstand bepaling van een projectresource worden berekend.
Voor het automatisch laten berekenen van de afstand via Webservices.nl:
- moet uw organisatie een tegoed hebben aangeschaft bij Webservices.nl, en
- moeten de velden Webservices.nl gebruikersnaam en Webservices.nl wachtwoord zijn ingevuld.
Zie ook
Projectresource afstand bepaling
Ophalen en bijwerken van bedrijfsgegevens op basis van het KVK-nummer
Via Webservices.nl is het mogelijk om voor een contactbedrijf het KVK-nummer op te zoeken en bedrijfsgegevens op te halen en bij te werken.

Als deze optie is ingeschakeld, moet bij het zoeken naar KVK-nummers de ingevoerde naam exact overeenkomen met die bij Webservices.nl.
Sneltab Google
Het is mogelijk om automatisch de afstand te laten berekenen via Google Maps:
- bij het invoeren van een kilometerdeclaratie op de resourceportal, en
- vanuit de pagina Projectresource afstand bepaling van een projectresource. Op deze pagina kunt u een of meer routes van de resource instellen en per route het aantal kilometers bepalen, bijvoorbeeld het aantal woon-werkkilometers. Bij het invoeren van een kilometerdeclaratie op de resourceportal kan de resource kiezen uit de routes die op deze pagina zijn ingesteld.
Voor het automatisch laten berekenen van de afstand via de Google Maps API moet:
- een Google API key zijn aangemaakt bij Google. Deze vult u in het veld Google Api Key in, en
- de optie Google voor afstandsbepaling gebruiken zijn ingeschakeld.
Bij het aanmaken van de Google API key moet u de volgende API's activeren:
- Places API
- Distance Matrix API
Belangrijk: Bij het gebruik van Google Maps verplicht Google het volgende:
- Bij de locatiebepaling dient een 'Powered by Google'-afbeelding getoond te worden. Deze wordt automatisch getoond op de resourceportal bij het invoeren van een kilometerdeclaratie als het veld Google Api Key is gevuld.
-
De gebruikers- en privacyverklaring op de portal dient uitgebreid te worden met een hoofdstuk van Google volgens de richtlijnen die Google hiervoor heeft opgesteld (inzichtelijk bij de 'Policies' per API op het Google Maps platform, zie bijvoorbeeld https://developers.google.com/maps/documentation/distance-matrix/policies).
Zie ook
Declaraties indienen via de resourceportal
Projectresource afstand bepaling
Sneltab Caoloon
Via de koppeling met Caoloon.com kunt u gegevens van cao's importeren, zoals loontabellen, functies, werksoorten en atv.
Om de koppeling werkend te maken moet u de velden URL en API key invullen. De gegevens hiervoor krijgt u aangeleverd door Caoloon.com.
U kunt instellen welke gegevens u wel en niet wilt importeren. Zie Caoloon.com.
Taakwachtrijpost instellen om gegevens op te halen
De gegevens van Caoloon kunnen worden opgehaald door een taakwachtrijpost in te stellen met codeunit 11076422 (JQ: Sychronize Caoloon.com). Zie ook Taakwachtrijposten instellen.
Synchroniseren
Vanuit de pagina Cao's kunt u de gegevens handmatig verversen via de knop Synchroniseer cao-informatie vanuit Caoloon. Het veld Bijgewerkt door Caoloon.com op op de pagina Cao's geeft aan op welke datum en tijdstip Caoloon.com de gegevens voor het laatst heeft bijgewerkt.
Zie ook
Sneltab DataChecker
Via de koppeling met DataChecker kunt u geautomatiseerd identiteitsdocumenten laten controleren.
Nieuw platform
Zie [vanaf release 24.01.1000] DataChecker (nieuw platform) en C13904 | Vernieuwing koppeling DataChecker (pdf)
Belangrijk: Vanaf 30-06-2025 is het niet meer mogelijk om via de oude routering verificatieverzoeken in te schieten.
Oud platform
Zie DataChecker (oud platform).
Sneltab SNG deurwaarders
Deze koppeling heeft betrekking op het deurwaarderssysteem e-VOI van SNG (Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders). Via een elektronisch verzoek om informatie (e-VOI) kan een deurwaarder inkomsteninformatie opvragen bij een werkgever of uitkeringsinstantie (inkomstenverstrekker). De gerechtsdeurwaarder doet dit verzoek bij SNG en SNG doet de daadwerkelijke uitvraag bij u als werkgever.
Zie SNG e-VOI.
Sneltab SNG e-Derdenbeslag
Via deze koppeling worden loonbeslagen geautomatiseerd ingevoerd in MSF.
Zie SNG e-Derdenbeslag.
Sneltab Digipoort
Digipoort is de ICT-centrale waar berichtenverkeer voor de overheid afgehandeld wordt. Het werkt als een elektronisch postkantoor.
Deze sneltab is van toepassing:
- voor het verzenden van aangiftes loonheffingen. Zie Aangiftes loonheffingen.
- als u gebruikmaakt van de koppeling met SETU, voor het verzenden van SETU HR (x:assigned), Assignment en Invoice (xml-facturen) berichten via Digipoort naar de overheid. Zie SETU/xml-facturen.
- als u gebruikmaakt van de koppeling met het UWV, voor het verzenden van verzuimberichten naar het UWV. Zie UWV.
Certificaat
Voor het uitwisselen van berichten via Digipoort (productieomgeving) heeft u een PKIoverheid-certificaat nodig. Het PKIoverheid-certificaat is een computerbestand dat werkt als een digitaal paspoort, waarmee u informatie en documenten veilig en rechtsgeldig online uitwisselt. Zie ook https://www.logius.nl/diensten/pkioverheid/aanvragen.
Werkt u in de cloud, dan hoeft u geen certificaat aan te vragen. U kunt dan gebruikmaken van een certificaat van Mysolution.

Certificaten kunt u inladen in MSF. De certificaten met hun wachtwoorden worden daarmee veilig bewaard in de isolationstorage, een speciale encryptiekluis. Zie Pagina Certificaatopslag (Mysolution).
Als het certificaat is ingeladen in MSF en u in dit veld op klikt, kunt u het certificaat selecteren in de lookup-pagina Certificaatopslag (Mysolution). Deze pagina toont certificaten die een privésleutel hebben en die vandaag geldig zijn.

Vul in dit veld de domeinnaam in. In het geval van een Mysolution certificaat is dat www.mysolution.nl.
Aangiftes loonheffingen
Naast het installeren en instellen van het certificaat (zie Certificaat) is ook het volgende van belang:
Administratieve eenheid
Voor het doen van aangifte loonheffingen zijn op dit moment 2 manieren:
- WUS (voor bedrijven met minder dan 5000 inkomstenverhoudingen)
- FTP (voor bedrijven met meer dan 5000 inkomstenverhoudingen)
Stel per administratieve eenheid in het veld Loonaangiftekanaal in of WUS of FTP van toepassing is. Zie ook Veld Loonaangiftekanaal. Als in een administratieve eenheid FTP is ingesteld, moeten in de sneltab Digipoort ook de velden onder FTP productie en FTP test worden ingesteld.
Stel in het veld Aangiftefrequentie van de pagina Administratieve eenheden ook in hoe vaak u aangifte loonheffingen moet doen, per 4 weken of per maand. Zie ook Veld Aangiftefrequentie.
Vul in de administratieve eenheid ook de velden Contactpersoon en Telefoonnummer contactpersoon. Zie ook Veld Contactpersoon en Veld Telefoonnummer contactpersoon.
Loon-in of Loon-over
Stel [tot loonjaar 2023] per bedrijfseenheid in of in de loonaangifte de loon-in-systematiek of loon-over-systematiek moet worden toegepast. Zie ook Pagina Loonjaarinstellingen.
Hanteert u de loon-over-systematiek en vindt de livegang voor dit systeem gedurende het kalenderjaar plaats, dan mogen geen periodes worden verloond die vóór de livegang liggen. Stel dan ook het veld Live datum maandverloning of Live datum week / 4-weken verloning (afhankelijk wat voor u van toepassing is) in. Zie ook Veld Live datum maandverloning en Veld Live datum week / 4-weken verloning.
Verbinding testen
Als de velden zijn ingesteld, kunt u de verbinding testen via de knoppen op de actiebalk:
- Test WUS verbinding / Loonaangifte certificaat
- Test FTP verbinding
SETU/xml-facturen
Naast het installeren en instellen van het certificaat (zie Certificaat) is ook het volgende van belang:
- SETU moet zijn ingericht.
- Schakel op de pagina SETU adressering authenticatie het veld Digipoort in en vul in het veld Digipoort Belanghebbende ID uw KVK-nummer in.
- Vul het veld OIN op de contact- of klantenkaart. Zie ook Veld OIN en Veld OIN.
-
Stel een taakwachtrijpost met rapport 11076458 in (ophalen status van bericht in Digipoort). Zie ook Taakwachtrijposten instellen.
Vanuit de pagina SETU export meldingen kunt u het statusverloop inzien door op de actiebalk onder Gerelateerd te kiezen voor Digipoort log.
De velden onder FTP productie en FTP test zijn niet van toepassing voor SETU/xml-facturen.
UWV
Bij het registreren van verzuim bestaat de mogelijkheid de verzuimmelding door te sturen naar het UWV. Naast het installeren en instellen van het certificaat (zie Certificaat) moeten daartoe ook onderstaande velden zijn ingesteld.

Schakel deze optie in om de verzuimkoppeling met UWV te activeren. Als deze optie is ingeschakeld, is op de actiebalk van de verzuimregistratie de groep UWV aanwezig met 5 knoppen. Zie ook UWV.

Om verzuimgegevens te kunnen versturen, moeten ook een afdeling en telefoonnummer worden meegestuurd waar het UWV relevante informatie kan opvragen. Stel daartoe in dit veld een afdelingscode in en zorg dat op de betreffende afdelingskaart het veld Telefoonnr. is gevuld.
Naast het telefoonnummer wordt ook de inhoud van het veld Omschrijving op die afdelingskaart meegestuurd. Is het veld Omschrijving leeg, dan wordt de afdelingscode meegestuurd.
Zie ook
Zorg verder dat per administratieve eenheid het veld Loonheffingennummer is ingevuld. Zie ook Veld Loonheffingennummer. Bij een verzuimmelding wordt het loonheffingennummer van de administratieve eenheid op het contract meegestuurd.
Zie ook UWV.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
![]() |
DataChecker veldmapping |
Deze knop is van toepassing als u gebruikmaakt van de koppeling met DataChecker. Via deze knop opent u de pagina DataChecker Veldmapping. Per landcode die DataChecker aanlevert moet worden ingesteld met welke landcode in MSF deze overeenkomt. Voor het verzenden van de Secure ID Link ondersteunt DataChecker een aantal talen. Daarvoor moet u ook een mapping instellen. Zie ook Pagina DataChecker Veldmapping. |
![]() |
DataChecker sjabloonmapping |
Deze knop is van toepassing als u gebruikmaakt van de koppeling met DataChecker. Via deze knop kunt u de documentsjablonen instellen die u voor identiteitsdocumenten gebruikt. Zie ook Pagina DataChecker sjabloon mapping. |
|
DataChecker uitsluitingen documenten |
Deze knop is van toepassing als u gebruikmaakt van de koppeling met DataChecker. Wilt u voorkomen dat bij bepaalde resources, zoals zzp'ers, documenten vanuit DataChecker worden opgeslagen, dan kunt u via deze knop filters instellen om die resources uit te sluiten. Er worden dan wel documentregels aangemaakt bij de resources die aan de ingestelde filters voldoen, maar er wordt geen bestand aan die documentregels gekoppeld. |
![]() |
Test WUS verbinding / Loonaangifte certificaat | Als voor de aangifte loonheffingen het Digipoort-certificaat is ingesteld en het loonaangiftekanaal WUS van toepassing is, kunt u de verbinding testen via deze knop. Zie ook Sneltab Digipoort. |
![]() |
Test FTP verbinding | Als voor de aangifte loonheffingen het Digipoort-certificaat is ingesteld en het loonaangiftekanaal FTP van toepassing is, kunt u de verbinding testen via deze knop. Zie ook Sneltab Digipoort. |
![]() |
Caoloon werksoort mapping | Via deze knop opent u de pagina Caoloon werksoort mapping overzicht. Zie Pagina Caoloon werksoort mapping overzicht. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook