Sneltab Algemeen
De sneltab Algemeen bevat een aantal belangrijke gegevens van de klant.
Adres

Straatnaam, huisnummer en eventuele toevoeging van de klant.
Weergeven op kaart: als het adres is ingevuld, kunt u een kaart en/of routebeschrijving opvragen. Daarvoor moet de pagina Online map installeren zijn ingesteld.
Zie ook Pagina Online Map installeren.
Registratie

Vul het verzekeringsnummer bij de kredietverzekeraar in.

Geeft het maximale bedrag waarmee uw klant het betaalsaldo mag overschrijden voordat waarschuwing worden verzonden.
Dit veld wordt gebruikt om een test uit te voeren wanneer u informatie in dagboeken, offertes, orders en facturen invoert. De verkoopkop en afzonderlijke verkoopregels worden getest om te bepalen of de kredietlimiet is overschreden.
Ook als de kredietlimiet is overschreden, kunt u de gegevens normaal boeken. Als het veld leeg is, geldt er geen kredietlimiet voor de klant.
Met dit veld kunt u ook een overzicht afdrukken van klanten die hun kredietlimiet hebben overschreden.

Het inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel van deze klant. Als u dit veld wijzigt, wordt deze wijziging ook doorgevoerd op de contactkaart.

Bevat het btw-nummer van de klant. U kunt maximaal 20 tekens invoeren (cijfers en/of letters).
Dit veld wordt gebruikt wanneer u zaken doet met klanten uit EU-landen/regio's. Naast facturen wordt het nummer ook gebruikt voor de lijst Btw-Intracomm. opgave.
Urenverwerking

Selecteer de cao die van toepassing is voor de klant. U kunt alleen cao's selecteren die van toepassing zijn voor de bedrijfseenheid die op de klantenkaart is geselecteerd. Is op de klantenkaart geen bedrijfseenheid geselecteerd, dan kunt u uit alle actieve cao's kiezen.
Selecteert u een bedrijfseenheid terwijl het veld Cao al is gevuld en is de cao niet actief in de geselecteerde bedrijfseenheid, dan blijft die cao staan.
Caoloon.com
Maakt u gebruik van van de koppeling met Caoloon.com en is het nummer in het veld Kamer van Koophandelnr. op een van de contactbedrijven in de bedrijvenstructuur gelijk aan het KVK-nummer van een inlenerscao, dan wordt in de keuzelijst direct op de betreffende cao('s) gefilterd.
Zie ook
Lookup-pagina Cao's per bedrijfseenheid
Synchronisatie met contact
Bij het aanmaken van de klant, wordt de cao van het contactbedrijf automatisch ingevuld op de klantenkaart. Wijzigt u de cao op de klantenkaart en is de optie Synchroniseer gegevens tussen klant en contact op de contactkaart ingeschakeld, dan wijzigt deze ook op de contactkaart.
Opmerking: Wordt het veld Cao op de klantenkaart leeg gemaakt, dan wordt het na synchronisatie vanuit de contactkaart weer gevuld.
Zijn er meerdere contacten gekoppeld aan de klant, dan geldt dit alleen voor het contact op het hoogste niveau.
Wijzigt u de cao op de contactkaart, dan wordt die wijziging niet doorgevoerd op de klantenkaart. Wijzigt u echter (ook) een of meer van de volgende velden op de contactkaart, dan wordt de cao op het contact wel overgenomen op de klantenkaart:
- Naam
- Adres
- Adres (extra informatie)
- Postcode
- Plaats
- Land
- Telefoon
- Fax
- Regio
- Provincie
- Btw-nummer
- Medewerker
Detailgegevens cao opvragen
Het is mogelijk om vanuit het veld Cao detailgegevens van de cao op te vragen. U kunt deze gegevens alleen bekijken en niet aanpassen. Zie Detailgegevens cao vanuit het veld Cao opvragen.
Overnemen van cao
Wanneer u een project aanmaakt voor de klant, wordt de cao overgenomen vanuit de contactkaart. Is een cao geselecteerd die niet actief is in de geselecteerde bedrijfseenheid, dan kan de cao niet worden overgenomen op nieuwe projecten.
Zie ook

Activeer deze optie als u het mogelijk wilt maken om uren van resources goed te keuren of af te keuren, via de portal of vanuit MSF. Bij het aanmaken van de klant is deze optie ingeschakeld als dat is ingesteld op het klantensjabloon.
Vult of wijzigt u het veld Urencontrole op de klantenkaart en staat in die urencontrole het veld Uren goedkeuren op:
- Ja, dan wordt de optie Uren goedkeuren op de klantenkaart automatisch ingeschakeld. Dit kunt u handmatig wijzigen.
- Nee, dan wordt de optie Uren goedkeuren op de klantenkaart niet ingeschakeld. Dit kunt u handmatig wijzigen.
- leeg, dan blijft de optie Uren goedkeuren ongewijzigd (was deze ingeschakeld, dan blijft de optie ingeschakeld; was deze niet ingeschakeld, dan blijft dat zo).
Als u een project maakt voor deze klant, dan is de ingestelde urencontrole leidend voor hoe het veld Uren goedkeuren op het project wordt gevuld. Zie ook Veld Uren goedkeuren. Is het veld Urencontrole op de klantenkaart leeg en de optie Uren goedkeuren ingeschakeld, dan wordt het veld Uren goedkeuren op het project automatisch ingeschakeld. U kunt de optie op het project nog wijzigen.
Zie ook

Selecteer een methode voor urencontrole. U kunt bijvoorbeeld controleren of er uren geboekt zijn, verplichte urenbriefjes instellen of invoercontrole inzetten. De beschikbare opties zijn afhankelijk van de instellingen voor uw bedrijf.
Bij het aanmaken van een project voor de klant, wordt de waarde in dit veld automatisch overgenomen in het veld Urencontrole op het project.
Zie ook

De optie Urenverwerking toegestaan toont of urenverwerking is toegestaan of niet voor deze klant. U kunt dit niet handmatig aanpassen.
Opmerking: ls u dit wilt wijzigen, moet u de status van de klant/het contact wijzigen naar een status waarbij urenverwerking wel/niet is toegestaan.
Als deze optie is aangevinkt, is het mogelijk om in urenstaten urenregels aan te maken en in te voeren voor projecten van deze klant. Om urenregels aan te kunnen maken moeten zowel het project als de projectresource ook een status hebben waarin de optie Urenverwerking toegestaan is aangevinkt.
Heeft of krijgt de klant een status waarin deze optie niet is aangevinkt, dan is het niet mogelijk om urenregels voor projecten van deze klant aan te maken. Als de klant al projecten had waarvoor al urenregels met ingevoerde uren voor aanwezig zijn, kunnen deze wel worden geboekt.
Zie ook
Communicatie

Wilt u meer dan 1 e-mailadres opnemen, plaats dan een puntkomma (;) tussen de e-mailadressen. Zet geen spatie na de puntkomma. U kunt maximaal tachtig tekens invoeren.
Beheer

Het veld Status toont de status van de klant.
Wijzigt de status van een klant, dan wijzigt ook de status van het contact dat aan het contact gekoppeld is.
Status wijzigen
Afhankelijk van de instellingen voor uw bedrijf:
- kunt u zelf een andere status kiezen. Welke status(sen) u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de inrichting op de pagina Contactstatus.
- wordt de status automatisch aangepast wanneer u bepaalde handelingen uitvoert.
Het is mogelijk om terug te gaan naar een vorige status. Welke status(sen) u daarbij kunt kiezen, is ook afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus.
U kunt een volgende status kiezen door op de actiebalk onder Acties op de knop Volgende status te klikken. Als een of meer volgende statussen zijn ingesteld, opent de pagina Status - Contact met de mogelijke statusoptie(s). Via de knop
Vorige status kiest u een vorige status. U kunt ook op de waarde van het veld Status klikken als u de status wilt wijzigen. In dat geval toont de pagina Status - Contact zowel alle volgende als vorige statusopties die u vanuit de huidige status kunt kiezen.
Het is mogelijk om in te richten dat voor een status bepaalde velden verplicht zijn of dat bepaalde documenten gekoppeld moeten zijn. In dat geval kunt u de status pas omzetten als die gegevens gevuld zijn.
Zie ook

Bevat de vestiging van de klant. Als de klant is aangemaakt vanuit een contact, wordt de vestiging overgenomen vanuit de contactkaart.
Zie ook
Overige velden (standaard niet zichtbaar)
Onderstaande velden staan niet standaard op de kaart, maar kunnen worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

In dit veld kunt u eventuele extra informatie bij het adres van de klant kwijt, zoals bijvoorbeeld de naam van het gebouw of de etage.
De inhoud van dit veld wordt vaak gebruikt op afgedrukte documenten. Geef het adres daarom op zoals u dit wilt weergeven.

Als u een klant aanmaakt vanuit een contact, wordt de bedrijfseenheid van het contact automatisch overgenomen. Wijzigt u de bedrijfseenheid op de klantenkaart, dan wijzigt deze ook op de contactkaart. Zijn er meerdere contacten gekoppeld aan de klant, dan geldt dit alleen voor het contact op het hoogste niveau.
Wanneer u een project aanmaakt voor de klant, wordt de bedrijfseenheid automatisch overgenomen. Het is niet mogelijk om de bedrijfseenheid op de projectkaart te wijzigen, behalve als u de bedrijfseenheid van de klant/het contact wijzigt. Vult u geen bedrijfseenheid op de contact-/klantenkaart, dan kunt u de bedrijfseenheid op de gekoppelde projectkaarten wel wijzigen.
Selecteert u een bedrijfseenheid terwijl het veld Cao al is gevuld en is de cao niet actief in de geselecteerde bedrijfseenheid, dan blijft die cao staan.
Zie ook

Vul de plaats van registratie bij de Kamer van Koophandel voor deze klant in.

Bevat het vestigingsnummer bij de Kamer van Koophandel. Elke vestiging van een onderneming of rechtspersoon heeft een uniek vestigingsnummer van 12 cijfers in het Handelsregister van de KVK.
In dit veld kunt u 30 tekens invoeren.

Het OIN betreft het Organisatie-identificatienummer. Dit nummer is verplicht bij facturatie aan overheidsorganisaties. Het OIN wordt gebruikt in de standaard SETU XML factuur om de ontvanger te identificeren.
Let op dat u het volledige OIN gebruikt inclusief de voorloopnullen.
Als de optie Synchroniseer gegevens tussen klant en contact is geactiveerd, wordt dit veld gesynchroniseerd met het veld OIN op de contactkaart.
Flexibele velden
Het is mogelijk om op de klantenkaart maximaal 25 flexibele velden op te nemen. Zie ook Flexibele velden inrichten en Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren. Op de pagina Flexibel veld instellingen kiest u het object Bedrijf.
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook