Pagina Klantenkaart

Op de klantenkaart legt u informatie over de klant (inlener/opdrachtgever) vast.

Opmerking: Veel gegevens op de klantkaart en de contact zijn met elkaar gesynchroniseerd. Wijzigt u bijvoorbeeld het telefoonnummer op de klantenkaart, dan wordt het ook automatisch gewijzigd op de contactkaart en vice versa.

Zie ook Gegevens synchroniseren tussen contactbedrijf en klant.

 

Feitenblokken

Het is mogelijk om een aantal feitenblokken op de klantenkaart te plaatsen, waaronder het feitenblok Klantstatistiek. Zie Klantstatistiek.

 

Sneltabs

Standaard bevat de kaart 2 sneltabs: Algemeen en Administratieve gegevens. Daarnaast kunt u, als u daar rechten voor hebt, nog de volgende sneltabs toevoegen: Interacties en Projecten (zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren). De informatie in deze sneltabs kunt u echter ook opvragen in aparte pagina's via de knoppen op de actiebalk.

Sneltab Algemeen

Sneltab Administratieve gegevens

Sneltab Interacties

Sneltab Projecten

Opmerking: Als een sneltab met regels (zoals Interacties of Documenten) veel regels bevat, kunt u overschakelen naar de focusmodus. De focusmodus toont alleen de regels. Klik daarvoor in de rechterbovenhoek van de sneltab op . Of klik ergens in de sneltab en druk vervolgens op Ctrl+Shift+F12. Zie ook Microsoft Learn: Focussen op regelartikelen. Om terug te gaan naar de gewone weergave klikt u op . Of druk (nogmaals) op Ctrl+Shift+F12.

 

Knoppen op de actiebalk

Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.

Als een knop uit onderstaande lijst niet op uw actiebalk staat, kan het zijn dat deze standaard niet zichtbaar is, dat u aanpassingen hebt aangebracht op de actiebalk of dat u er geen rechten voor hebt. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Acties

Registratie

Navigeren

Tarieven

Historie

Financieel beheer

Acties

 

Acties

Icoon Vorige

Sneltoets: Ctrl+Shift+F9

Vorige status Via deze knop kunt u een vorige status kiezen. Welke status u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus. Zie Contactstatus.

Icoon Volgende

Sneltoets: Ctrl+F9

Volgende status Via deze knop kunt u een volgende status kiezen. Welke status u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus. Zie Contactstatus.
Icoon Workflow overzicht Workflowtaken Klik op deze knop om te zien welke workflowtaken er voor de klant zijn. Zie ook Workflowtaken.
Icoon Nieuwe workflowtaak Nieuwe workflowtaak Om een nieuwe workflowtaak aan te maken, klikt u op deze knop en vult u de pagina Nieuwe workflowtaak in. Zie Nieuwe workflowtaak.

Registratie

Icoon Dimensies

Sneltoets: Ctrl+Shift+D

Dimensies

Via deze knop ziet u welke dimensies zijn ingesteld voor de klant. Dimensies kunt u zien als extra doorsnijdingen ten opzichte van het grootboek, die met iedere financiële mutatie meegaan. Als u een dimensiewaarde aan de klant koppelt, wordt deze met alle mutaties van de klant in het systeem meegegeven. Zie ook Standaarddimensies en Dimensie.

Factuuradressen Via deze knop kunt u meerdere alternatieve factuuradressen vastleggen voor de klant. Zie ook Pagina Factuuradres.
Icoon Contact Contact Via deze knop opent u het contact dat aan de klant is gekoppeld. Zie ook Contactkaart. Is er geen contact gekoppeld, dan krijgt u de vraag of u een contact wilt aanmaken.
Icoon Factuurgegevens per bedrijfseenheid Factuurgegevens per bedrijfseenheid

De factuurgegevens die u instelt op de klantenkaart worden standaard overgenomen op projecten voor de klant. Wilt u voor een klant bij een of meer bedrijfseenheden andere instellingen gebruiken, dan kunt u die via deze knop instellen op de pagina Factuurgegevens per klant/bedrijfseenheid. Zie ook Factuurgegevens per klant / bedrijfseenheid.

Icoon Wijzigingslog Wijzigingslog

Via deze knop vraagt u een overzicht op welke klantvelden op welke data/tijdstippen door welke gebruikers gewijzigd zijn en wat er gewijzigd is, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Pagina Wijzigingslogposten.

De instellingen in de Wijzigingslogbestandinstellingen bepalen welke velden (tabel 18) worden geregistreerd. Zie ook Wijzigingslogbestandinstellingen. Een overzicht van statuswijzigingen kunt u ook via de knop Statuswijzigingen opvragen.

Icoon Statuswijzigingen Statuswijzigingen

Via deze knop opent u de pagina Statuswijzigingen. Daarin ziet u op welke data/tijdstippen de status door welke gebruikers gewijzigd is. Zie ook Pagina Statuswijzigingen.

Navigeren

Icoon Projecten Projecten Via deze knop opent u een pagina met de projecten die aan de klant zijn gekoppeld. Zie ook Projecten.
Icoon Interacties Interacties Via deze knop opent u de pagina Klantinteracties met alle interacties die aan de klant gekoppeld zijn. Zie ook Klantinteracties.
Factuurverzamelcodes Via factuurverzamelcodes is het mogelijk om facturen per klant te splitsen op specifieke werksoortcombinaties. Via deze knop opent u de pagina Factuurverzamelcodes, waarin u een of meerdere werksoortcodes kunt koppelen aan een factuurverzamelmethode.

Tarieven

Urencalculator Via deze knop kunt u een urencalculator aan de klant koppelen. Zie ook Pagina Urencalculator selectie.
Icoon Tarieven Loon en tarief Via deze knop opent u de pagina Loon en tarief waarin u de tarieven, lonen en werksoorten kunt vastleggen en inzien die u met de klant hebt afgesproken. Zie Loon en tarief.

standaard niet zichtbaar

Werksoorten Via deze knop opent u de pagina Werksoorten, waarin u werksoorten kunt toevoegen en/of bewerken die specifiek voor de klant gelden. Zie ook Pagina Werksoorten.

Icoon Periodieke verkoopregels

Periodieke verkoopregels

Via deze knop kunt u periodieke verkoopregels voor de klant instellen. In verkoopfacturen kunnen deze worden opgehaald via de knop Periodieke verkoopregels ophalen. Zie ook Microsoft Learn: Verkopen instellen en Microsoft Learn Periodieke verkoop- en inkoopregels maken.

Documenten

Geboekte verkoopfacturen Via deze knop opent u het overzicht van geboekte verkoopfacturen voor de klant. Zie ook Pagina Geboekte verkoopfacturen.

Historie

Icoon Klantenposten

Sneltoets: Ctrl+F7

Posten Via deze knop opent u de klantenposten van de klant. De posten zijn het resultaat van boekingstransacties in dagboeken en verkoopdocumenten. Zie Klantenposten.
Urenopbrengstposten

Wanneer een urenstaat wordt geboekt, worden de uren klaargezet voor verloning en facturatie. Via deze knop opent u de pagina Urenopbrengstposten met de aangemaakte urenposten met betrekking tot de facturatie voor de klant. Zie ook Pagina Urenopbrengstposten.

Financieel beheer

Klant - Open en vervallen posten Via deze knop kunt u een overzicht opvragen van klantenposten die open of vervallen zijn.
Klant - Saldo t/m datum Via deze knop kunt u een gedetailleerd saldo voor geselecteerde klanten opvragen. Zie Klantsaldo t/m datum.
MS Klant - Saldo t/m datum Via deze knop kunt u een gedetailleerd saldo voor geselecteerde klanten opvragen. Zie Klant - Saldo t/m datum MS. Het verschil tussen rapport Klant - Saldo t/m datum en Klant - Saldo t/m datum MS is dat bij het laatste rapport ook de documentdatum wordt afgedrukt.

Acties

Als Acties niet zichtbaar is op de actiebalk, moet u eerst op Meer opties klikken.

Icoon E-mail verzenden (sjabloon) E-mail verzenden

Via deze knop maakt u een nieuw, leeg e-mailbericht aan in de e-maileditor. Het e-mailadres van de klant is automatisch in het veld Aan ingevuld.

Zie ook Pagina Een e-mail opstellen (e-maileditor).

 

Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.

 

Zie ook

Een klant aanmaken

Klanten