Pagina Klanten

Geeft een overzicht van uw klanten (inleners/opdrachtgevers).

 

Filteren en sorteren

Het is mogelijk om een of meer filters in te stellen en te sorteren op de kolommen. Zie ook Microsoft Learn: Sorteren, zoeken en filteren.

Daarnaast is het mogelijk om meer geavanceerde filtering toe te passen via modelleerbare acties. Hiermee kan niet alleen gefilterd worden op klantvelden, maar ook op gerelateerde tabellen. Zie ook Pagina Selectie tonen en Pagina Modelleerbare actie scherm instellingen.

 

Feitenblokken

Het is mogelijk om een aantal feitenblokken op het klantenoverzicht te plaatsen, waaronder het feitenblok Klantstatistiek. Zie Klantstatistiek.

 

Knoppen op de actiebalk

Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.

Als een knop uit onderstaande lijst niet op uw actiebalk staat, kan het zijn dat deze standaard niet zichtbaar is, dat u aanpassingen hebt aangebracht op de actiebalk of dat u er geen rechten voor hebt. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Analysemodus

Start

Klant

Navigeren

Status

Gerelateerd

Rapporten

 

Analysemodus

Analysemodus openen Via deze knop opent u de analysemodus. Zie Analysemodus.

Start

 

Icoon E-mail verzenden (sjabloon) E-mail verzenden

Via deze knop maakt u een nieuw, leeg e-mailbericht aan in de e-maileditor. Het e-mailadres van de klant is automatisch in het veld Aan ingevuld.

Zie ook Pagina Een e-mail opstellen (e-maileditor).

Klant

Icoon Klantenposten

standaard niet zichtbaar

Sneltoets: Ctrl+F7

Posten Via deze knop opent u de klantenposten van de klant. De posten zijn het resultaat van boekingstransacties in dagboeken en verkoopdocumenten. Zie Klantenposten.
Icoon Workflow overzicht Workflowtaken Klik op deze knop om te zien welke workflowtaken er voor de klant zijn. Zie ook Workflowtaken.

Icoon Dimensies

Sneltoets: Alt+D

Dimensies - Enkel

Via deze knop ziet u welke dimensies zijn ingesteld voor de klant. Dimensies kunt u zien als extra doorsnijdingen ten opzichte van het grootboek, die met iedere financiële mutatie meegaan. Als u een dimensiewaarde aan de klant koppelt, wordt deze met alle mutaties van de klant in het systeem meegegeven. Zie ook Standaarddimensies en Dimensie.

Navigeren

Icoon Projecten Projecten Via deze knop opent u een pagina met de projecten die aan de klant zijn gekoppeld. Zie ook Projecten.
Icoon Interacties Interacties Via deze knop opent u de pagina Klantinteracties met alle interacties die aan de klant gekoppeld zijn. Zie ook Klantinteracties.
Factuuradres Via deze knop kunt u meerdere alternatieve factuuradressen vastleggen voor de klant. Zie ook Pagina Factuuradres.
Icoon Contact Contact Via deze knop opent u het contact dat aan de klant is gekoppeld. Zie ook Contactkaart. Is er geen contact gekoppeld, dan krijgt u de vraag of u een contact wilt aanmaken.
Urencalculator Via deze knop kunt u een urencalculator aan de klant koppelen. Zie ook Pagina Urencalculator selectie.
Icoon Tarieven Loon en tarief Via deze knop opent u de pagina Loon en tarief waarin u de tarieven, lonen en werksoorten kunt vastleggen en inzien die u met de klant hebt afgesproken. Zie Loon en tarief.

Status

De knoppen Volgende status en Vorige status zijn gecombineerd in een zgn. 'splitsknop'. Standaard is Volgende status zichtbaar. Is er geen volgende status en zijn er wel vorige statusopties, dan is Vorige status zichtbaar. Zijn er geen volgende en vorige statusopties, dan zijn de knoppen niet actief.

Icoon Vorige

Sneltoets: Ctrl+Shift+F9

Vorige status

Via deze knop kunt u een vorige status kiezen. Welke status u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus. Zie Contactstatus.

 

Directe statusomzetting of pagina met keuzeopties

Is er maar 1 mogelijke volgende status en klikt u op Volgende status (of drukt u op Ctrl+F9), dan wordt de status direct omgezet. Zijn er meerdere statussen mogelijk, dan opent een pagina met de keuzeopties.

 

Statusnotificatie

Als de status wordt omgezet, komt boven aan de pagina een notificatie te staan: "De status is omgezet naar [statuscode en statusomschrijving]". Het is mogelijk om deze notificaties uit te schakelen of onder voorwaarden te tonen. Open daarvoor de pagina Mijn berichten en pas de regel Informeer de gebruiker over statuswijzigingen aan. Via het filterveld Soort kunt u bijvoorbeeld instellen dat de notificatie alleen op bepaalde entiteiten getoond moet worden.

 

Meerdere tegelijk omzetten

Het is mogelijk om de status van meerdere projecten tegelijk om te zetten. Dit kan alleen als de geselecteerde projecten dezelfde status hebben.

Icoon Volgende

Sneltoets: Ctrl+F9

Volgende status

Via deze knop kunt u een volgende status kiezen. Welke status u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus. Zie Contactstatus.

 

Directe statusomzetting of pagina met keuzeopties

Is er maar 1 mogelijke vorige status en klikt u op Vorige status (of drukt u op Ctrl+Shift+F9), dan wordt de status direct omgezet. Zijn er meerdere statussen mogelijk, dan opent een pagina met de keuzeopties.

 

Statusnotificatie

Als de status wordt omgezet, komt boven aan de pagina een notificatie te staan: "De status is omgezet naar [statuscode en statusomschrijving]". Het is mogelijk om deze notificaties uit te schakelen of onder voorwaarden te tonen. Open daarvoor de pagina Mijn berichten en pas de regel Informeer de gebruiker over statuswijzigingen aan. Via het filterveld Soort kunt u bijvoorbeeld instellen dat de notificatie alleen op bepaalde entiteiten getoond moet worden.

 

Meerdere tegelijk omzetten

Het is mogelijk om de status van meerdere projecten tegelijk om te zetten. Dit kan alleen als de geselecteerde projecten dezelfde status hebben.

Gerelateerd

Workflowtaken

Icoon Nieuwe workflowtaak Nieuwe workflowtaak Om een nieuwe workflowtaak aan te maken, klikt u op deze knop en vult u de pagina Nieuwe workflowtaak in. Zie Nieuwe workflowtaak.

Selectie

Selectie tonen

Alleen actief als voor deze pagina een of meer actieve modelleerbare acties van toepassing zijn waarbij in het veld Actie de waarde Overzicht filter is ingesteld en waarvoor u rechten hebt. U opent via deze knop de pagina Selectie tonen waarin u zo'n modelleerbare actie (MA) kunt selecteren en uitvoeren. Deze pagina toont dan alleen de records die voldoen aan de filters die in de MA zijn ingesteld.

Zie ook Pagina Selectie tonen.

Verwijder selectie

Als het overzicht is gefilterd via een modelleerbare actie (zie knop Selectie tonen), dan kunt u die filtering weer ongedaan maken via deze knop.

 

Rapporten

Als Rapporten niet zichtbaar is op de actiebalk, moet u eerst op klikken en dan op Meer opties klikken.

Rapporten

Financiële rapporten
Klant - Saldo t/m datum Via deze knop kunt u een gedetailleerd saldo voor geselecteerde klanten opvragen. Zie Klantsaldo t/m datum.
Klant - Open en vervallen posten Via deze knop kunt u een overzicht opvragen van klantenposten die open of vervallen zijn.

 

Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.

 

Zie ook

Klant

Een klant aanmaken