Pagina Klanten
Geeft een overzicht van uw klanten (inleners/opdrachtgevers).
Filteren en sorteren
Het is mogelijk om een of meer filters in te stellen en te sorteren op de kolommen. Zie ook Microsoft Learn: Sorteren, zoeken en filteren.
Daarnaast is het mogelijk om meer geavanceerde filtering toe te passen via modelleerbare acties. Hiermee kan niet alleen gefilterd worden op klantvelden, maar ook op gerelateerde tabellen. Zie ook Pagina Selectie tonen en Pagina Modelleerbare actie scherm instellingen.
Feitenblokken
Het is mogelijk om een aantal feitenblokken op het klantenoverzicht te plaatsen, waaronder het feitenblok Klantstatistiek. Zie Klantstatistiek.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
Als een knop uit onderstaande lijst niet op uw actiebalk staat, kan het zijn dat deze standaard niet zichtbaar is, dat u aanpassingen hebt aangebracht op de actiebalk of dat u er geen rechten voor hebt. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.
Analysemodus
|
Analysemodus openen | Via deze knop opent u de analysemodus. Zie Analysemodus. |
Start
![]() |
E-mail verzenden |
Via deze knop maakt u een nieuw, leeg e-mailbericht aan in de e-maileditor. Het e-mailadres van de klant is automatisch in het veld Aan ingevuld. |
Klant
standaard niet zichtbaar Sneltoets: Ctrl+F7 |
Posten | Via deze knop opent u de klantenposten van de klant. De posten zijn het resultaat van boekingstransacties in dagboeken en verkoopdocumenten. Zie Klantenposten. |
![]() |
Workflowtaken | Klik op deze knop om te zien welke workflowtaken er voor de klant zijn. Zie ook Workflowtaken. |
Sneltoets: Alt+D |
Dimensies - Enkel |
Via deze knop ziet u welke dimensies zijn ingesteld voor de klant. Dimensies kunt u zien als extra doorsnijdingen ten opzichte van het grootboek, die met iedere financiële mutatie meegaan. Als u een dimensiewaarde aan de klant koppelt, wordt deze met alle mutaties van de klant in het systeem meegegeven. Zie ook Standaarddimensies en Dimensie. |
Navigeren
![]() |
Projecten | Via deze knop opent u een pagina met de projecten die aan de klant zijn gekoppeld. Zie ook Projecten. |
![]() |
Interacties | Via deze knop opent u de pagina Klantinteracties met alle interacties die aan de klant gekoppeld zijn. Zie ook Klantinteracties. |
![]() |
Factuuradres | Via deze knop kunt u meerdere alternatieve factuuradressen vastleggen voor de klant. Zie ook Pagina Factuuradres. |
![]() |
Contact | Via deze knop opent u het contact dat aan de klant is gekoppeld. Zie ook Contactkaart. Is er geen contact gekoppeld, dan krijgt u de vraag of u een contact wilt aanmaken. |
![]() |
Urencalculator | Via deze knop kunt u een urencalculator aan de klant koppelen. Zie ook Pagina Urencalculator selectie. |
![]() |
Loon en tarief | Via deze knop opent u de pagina Loon en tarief waarin u de tarieven, lonen en werksoorten kunt vastleggen en inzien die u met de klant hebt afgesproken. Zie Loon en tarief. |
Status
De knoppen Volgende status en Vorige status zijn gecombineerd in een zgn. 'splitsknop'. Standaard is Volgende status zichtbaar. Is er geen volgende status en zijn er wel vorige statusopties, dan is Vorige status zichtbaar. Zijn er geen volgende en vorige statusopties, dan zijn de knoppen niet actief.
Sneltoets: Ctrl+Shift+F9 |
Vorige status |
Via deze knop kunt u een vorige status kiezen. Welke status u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus. Zie Contactstatus.
Directe statusomzetting of pagina met keuzeopties Is er maar 1 mogelijke volgende status en klikt u op Volgende status (of drukt u op Ctrl+F9), dan wordt de status direct omgezet. Zijn er meerdere statussen mogelijk, dan opent een pagina met de keuzeopties.
Statusnotificatie Als de status wordt omgezet, komt boven aan de pagina een notificatie te staan: "De status is omgezet naar [statuscode en statusomschrijving]". Het is mogelijk om deze notificaties uit te schakelen of onder voorwaarden te tonen. Open daarvoor de pagina Mijn berichten en pas de regel Informeer de gebruiker over statuswijzigingen aan. Via het filterveld Soort kunt u bijvoorbeeld instellen dat de notificatie alleen op bepaalde entiteiten getoond moet worden.
Meerdere tegelijk omzetten Het is mogelijk om de status van meerdere projecten tegelijk om te zetten. Dit kan alleen als de geselecteerde projecten dezelfde status hebben. |
Sneltoets: Ctrl+F9 |
Volgende status |
Via deze knop kunt u een volgende status kiezen. Welke status u daarbij kunt kiezen, is afhankelijk van de instellingen op de pagina Contactstatus. Zie Contactstatus.
Directe statusomzetting of pagina met keuzeopties Is er maar 1 mogelijke vorige status en klikt u op Vorige status (of drukt u op Ctrl+Shift+F9), dan wordt de status direct omgezet. Zijn er meerdere statussen mogelijk, dan opent een pagina met de keuzeopties.
Statusnotificatie Als de status wordt omgezet, komt boven aan de pagina een notificatie te staan: "De status is omgezet naar [statuscode en statusomschrijving]". Het is mogelijk om deze notificaties uit te schakelen of onder voorwaarden te tonen. Open daarvoor de pagina Mijn berichten en pas de regel Informeer de gebruiker over statuswijzigingen aan. Via het filterveld Soort kunt u bijvoorbeeld instellen dat de notificatie alleen op bepaalde entiteiten getoond moet worden.
Meerdere tegelijk omzetten Het is mogelijk om de status van meerdere projecten tegelijk om te zetten. Dit kan alleen als de geselecteerde projecten dezelfde status hebben. |
Gerelateerd
Workflowtaken
![]() |
Nieuwe workflowtaak | Om een nieuwe workflowtaak aan te maken, klikt u op deze knop en vult u de pagina Nieuwe workflowtaak in. Zie Nieuwe workflowtaak. |
Selectie
|
Selectie tonen |
Alleen actief als voor deze pagina een of meer actieve modelleerbare acties van toepassing zijn waarbij in het veld Actie de waarde Overzicht filter is ingesteld en waarvoor u rechten hebt. U opent via deze knop de pagina Selectie tonen waarin u zo'n modelleerbare actie (MA) kunt selecteren en uitvoeren. Deze pagina toont dan alleen de records die voldoen aan de filters die in de MA zijn ingesteld. Zie ook Pagina Selectie tonen. |
|
Verwijder selectie |
Als het overzicht is gefilterd via een modelleerbare actie (zie knop Selectie tonen), dan kunt u die filtering weer ongedaan maken via deze knop.
|
Rapporten
Als Rapporten niet zichtbaar is op de actiebalk, moet u eerst op klikken en dan op Meer opties klikken.
Rapporten
Financiële rapporten
![]() |
Klant - Saldo t/m datum | Via deze knop kunt u een gedetailleerd saldo voor geselecteerde klanten opvragen. Zie Klantsaldo t/m datum. |
![]() |
Klant - Open en vervallen posten | Via deze knop kunt u een overzicht opvragen van klantenposten die open of vervallen zijn. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook