Sneltab Algemeen
Op de sneltab Algemeen kunt u een aantal belangrijke gegevens van het contactbedrijf vastleggen.
De meeste (standaard)velden in deze sneltab worden zowel op de contactbedrijf- als op de contactpersoonkaart getoond (zie ook Pagina Contactkaart/Contactpersoonkaart). De inhoud kan wel verschillen.
Bedrijfsspecifieke groepen
Belangrijk: Op de contactkaart staan enkele bedrijfsspecifieke groepen. Velden die in deze groepen staan worden alleen op de contactkaart getoond en niet op de contactpersoonkaart. Het is dan niet mogelijk om die velden ook op de contactpersoonkaart te plaatsen. Velden die u buiten deze bedrijfsspecifieke groepen plaatst, worden zowel op de contactpersoon- als de contactbedrijfkaart getoond.
Zie de afbeelding voor de bedrijfsspecifieke groepen (geel gearceerd).
Zie Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren voor informatie hoe u velden toevoegt, verplaatst of verbergt.
Nr. en Naam

Toont het nummer van het contactbedrijf. Als 1 nummerreeks voor contactbedrijven is ingesteld (in het veld Contactnrs. (bedrijven) op de pagina FLEX nr.-reeks instellingen), krijgt elk nieuwe contactbedrijf automatisch het volgende nummer uit de reeks toegekend. Zijn er meerdere nummerreeksen voor contactbedrijven, dan kunt u de gewenste nummerreeks selecteren.
Zie ook

Toont de naam van het contactbedrijf.
Belangrijk: Het veld Naam staat standaard in een bedrijfsspecifieke groep. Het veld wordt alleen getoond op de contactkaart en niet op de contactpersoonkaart. Plaatst u andere velden onder dit veld, dan worden deze ook alleen op de contactkaart getoond.
Adres

Vul in dit veld de straatnaam, het huisnummer en eventuele toevoeging.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt het adres automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.
Autocorrectie invoer
Als op de pagina Algemene instellingen de optie Formatteer namen/adressen is ingeschakeld, wordt de invoer automatisch geformatteerd. D.w.z. dat als u een straatnaam invoert met een kleine letter of alles in hoofdletters invoert, dit automatisch wordt omgezet zodat de naam begint met een hoofdletter en de rest van de naam in kleine letters staat. Is deze optie niet ingeschakeld, dan blijft de naam staan zoals u deze invoert.
Zie ook Veld Formatteer namen/adressen.

Als u een postcode selecteert of invult, vult MSF automatisch het veld Plaats in aan de hand van de postcodetabel. Zie ook Hoe de velden Postcode en Plaats worden ingevuld.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt de postcode automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.

Als u de postcode in het veld Postcode selecteert of invult, vult MSF dit veld automatisch in aan de hand van de postcodetabel. Zie ook Hoe de velden Postcode en Plaats worden ingevuld.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt de plaats automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.

Als u een (Nederlandse) postcode in het veld Postcode selecteert of invult, vult MSF dit veld automatisch in aan de hand van de postcodetabel. Zie ook Hoe de velden Postcode en Plaats worden ingevuld. Vul in geval van een buitenlands adres de landcode in of selecteer een landcode uit de lijst met landen. Dit betreft de landen die op de pagina Landen/Regio's zijn ingesteld.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt de landcode automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.
Zie ook Pagina Landen/Regio's.
Weergeven op kaart: als het adres is ingevuld, kunt u een kaart en/of routebeschrijving opvragen. Daarvoor moet de pagina Online map installeren zijn ingesteld.
Zie ook Pagina Online Map installeren.
Postadres

MSF neemt automatisch de gegevens over die in het veld Adres zijn ingevuld.
Desgewenst kunt u een afwijkend adres invoeren. Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt het postadres automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.
Het postadres wordt standaard gebruikt bij het versturen van facturen.

MSF neemt automatisch de gegevens over die in het veld Postcode zijn ingevuld.
Desgewenst kunt u een afwijkende postcode invoeren. Als u een postcode selecteert of invult, vult MSF automatisch het veld Postcode plaats in aan de hand van de postcodetabel. Zie ook Hoe de velden Postcode en Plaats worden ingevuld.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt de postadres postcode automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.

MSF neemt automatisch de gegevens over die in het veld Plaats zijn ingevuld.
Desgewenst kunt u een afwijkende plaats invoeren. Als u de postcode in het veld Postadres postcode selecteert of invult, vult MSF dit veld automatisch in aan de hand van de postcodetabel. Zie ook Hoe de velden Postcode en Plaats worden ingevuld.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt de postadres plaats automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.

MSF neemt automatisch de gegevens over die in het veld Land-/regiocode zijn ingevuld.
Desgewenst kunt u een afwijkende landcode invoeren. Als u een (Nederlandse) postcode in het veld Postadres postcode selecteert of invult, vult MSF dit veld automatisch in aan de hand van de postcodetabel. Zie ook Hoe de velden Postcode en Plaats worden ingevuld. Vul in geval van een buitenlands adres de landcode in of selecteer een landcode uit de lijst met landen. Dit betreft de landen die op de pagina Landen/Regio's zijn ingesteld.
Wanneer op de pagina Marketinginstellingen de optie Adresdetails is ingeschakeld, wordt het postadres land automatisch overgenomen/aangepast op de gekoppelde contactpersoonkaarten. Zie ook Veld Adresdetails. Zijn een of meer adresvelden op een contactpersoonkaart handmatig gewijzigd, dan wordt een adreswijziging op de contactkaart niet doorgevoerd op de betreffende contactpersoonkaart.
Het postadres wordt standaard gebruikt bij het versturen van facturen.
Zie ook Pagina Landen/Regio's.
Communicatie

Vul het telefoonnummer van het contact in. Als in het veld Land-/regiocode een landcode is geselecteerd, is automatisch het landnummer ingevuld (bijv. + 31 in geval van landcode NL).
Opmerking: Dit nummer wordt overgenomen als u een contactpersoon of een onderliggend bedrijf aanmaakt. Als u het daar wijzigt, blijft het nummer op de contactkaart ogewijzigd.
Direct bellen
Het is mogelijk om dit nummer direct te bellen vanuit dit veld als er een applicatie voor is geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld Skype voor Bedrijven. Dat kan vanuit de kaartweergave of vanuit het overzicht (als dit veld daar zichtbaar is).
De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op .
Als u op het telefoonnummer in het veld klikt, opent de applicatie waarmee gebeld kan worden. De eerste keer dat u op dit icoon klikt, moet u deze applicatie (mogelijk) eerst selecteren.

Vul het mobiele telefoonnummer van het contactbedrijf in. Als in het veld Land-/regiocode een landcode is geselecteerd, is automatisch het landnummer ingevuld (bijv. + 31 in geval van landcode NL).
Opmerking: Dit nummer wordt overgenomen als u een contactpersoon of een onderliggend bedrijf aanmaakt. Als u het daar wijzigt, blijft het nummer op de contactkaart ongewijzigd.
Een telefoonnummer kan op verschillende manieren worden vastgelegd, bijvoorbeeld met of zonder spaties en/of koppeltekens. Om sms- en WhatsApp-berichten via het Business Messaging Platform van CM te kunnen matchen (zie ook Pagina Gesprek en Pagina Gesprekken overzicht), is een vast formaat van belang. Daarom wordt het ingevoerde nummer automatisch naar het juiste formaat omgezet.
Een telefoonnummer dat als volgt wordt ingevoerd:
wordt na validatie omgezet naar dit formaat:
Direct bellen
Het is mogelijk om dit nummer direct te bellen vanuit dit veld als er een applicatie voor is geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld Skype voor Bedrijven. Dat kan vanuit de kaartweergave of vanuit het overzicht (als dit veld daar zichtbaar is).
De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op .
Als u op het telefoonnummer in het veld klikt, opent de applicatie waarmee gebeld kan worden. De eerste keer dat u op dit icoon klikt, moet u deze applicatie (mogelijk) eerst selecteren.

Bevat het e-mailadres van het contactbedrijf.
Meerdere e-mailadressen
Wilt u meer dan 1 e-mailadres opnemen, plaats dan een puntkomma (;) tussen de e-mailadressen. Zet geen spatie na de puntkomma. U kunt maximaal tachtig tekens invoeren. Een extra adres kunt u ook in het veld E-mail 2 invoeren.
E-mailbericht aanmaken
Het is mogelijk om vanuit dit veld een e-mailbericht aan te maken als een e-mailsysteem is geïntegreerd. De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op . Als u op het e-mailadres klikt, wordt een nieuw e-mailbericht aangemaakt waarbij het e-mailadres is ingevuld in het veld Aan.
Beheer

Het veld Status toont de status van het contact.
Opmerking: Wijzigt de status van een contact, dan wijzigt ook de status van de klant en/of leverancier die aan het contact gekoppeld is.
Bij het aanmaken krijgt het contact een standaardstatus die is ingesteld op de pagina Statusinstellingen. Zie ook Pagina Statusinstellingen.
Status wijzigen

Standaard wordt de vestiging ingevuld die is ingesteld in het veld Huidige vestiging op de medewerkerkaart van de gebruiker die het contact aanmaakt.
De vestiging kan ook automatisch bepaald worden aan de hand van de postcode. Dit kunt u instellen via het veld Bepaal vestiging aan de hand van postcode op de pagina Contactinstellingen.
Zie ook

Het label van dit veld is instelbaar op de pagina Contactinstellingen, veld Label medewerker 1. Is dat veld leeg, dan is het standaardlabel Verkoper.
Als op de pagina Contactinstellingen het veld Vul medewerker 1 met gebruiker is ingeschakeld, wordt dit veld bij het aanmaken van een bedrijf automatisch gevuld met de medewerker die het bedrijf heeft aangemaakt.
Bij het aanmaken van een contactpersoon wordt automatisch de medewerker van het contactbedrijf overgenomen.
U kunt de medewerker desgewenst handmatig wijzigen. Als u in het veld begint met het invoeren van de naam (of medewerkercode), toont de keuzelijst de bijbehorende mogelijkheden.
Zie ook
Bedrijfsspecifiek
Velden onder Bedrijfsspecifiek zijn specifiek voor het contact. Ze worden alleen getoond op de contactbedrijfkaart en niet op de contactpersoonkaart.

Als op de pagina Algemene instellingen in het veld Standaard bedrijfseenheid bij nieuwe bedrijven een bedrijfseenheid is ingevuld, wordt deze bij het aanmaken van een nieuw bedrijf automatisch overgenomen. Maakt u een gekoppeld bedrijf aan, dan wordt de bedrijfseenheid overgenomen van het bovenliggende bedrijf.
Wijzig de bedrijfseenheid indien nodig.
Is aan het bedrijf een klant gekoppeld, dan wordt de bedrijfseenheid automatisch ook ingevuld op de klantenkaart. Wijzigt u de bedrijfseenheid op de klantenkaart, dan wijzigt deze ook op de contactkaart. Zijn er meerdere contacten gekoppeld aan de klant, dan geldt dit alleen voor het contact op het hoogste niveau.
Wanneer u een aanvraag, zoekactie, opportunity of project aanmaakt voor het bedrijf, wordt de bedrijfseenheid automatisch overgenomen. Het is niet mogelijk om de bedrijfseenheid op die kaarten te wijzigen, behalve als u de bedrijfseenheid van het contact wijzigt. Vult u geen bedrijfseenheid op de contactkaart, dan kunt u de bedrijfseenheid op de gekoppelde aanvraag-, zoekactie-, opportunity- en projectkaarten wel wijzigen.
Selecteert u een bedrijfseenheid terwijl het veld Cao al is gevuld en is de cao niet actief in de geselecteerde bedrijfseenheid, dan blijft die cao staan.
Zie ook

Betreft het contactbedrijf een beslaglegger, dan kunt u dit veld [vanaf release 24.01.1300] inschakelen.
In een loonbeslag kan een beslaglegger op 2 manieren worden vastgelegd:
-
[vanaf release 24.01.1300] via het veld Leveranciersnr. - Daarvoor is een bedrijfscontact nodig waarop het veld Beslaglegger is ingeschakeld en het veld IBAN is gevuld. Maak vervolgens vanuit het bedrijfscontact een leverancier aan. Als op de contactkaart het veld IBAN is/wordt gevuld, wordt ook een bankrekening leverancier aangemaakt bij die leverancier. Zie ook Een leverancier aanmaken.
Bij het boeken van een loonberekening wordt de leverancierspost van het loonbeslag op de centrale leverancier van de beslaglegger geboekt. Het saldo dat te betalen is aan de beslaglegger wordt geboekt op de schuldenrekening van de leveranciersboekingsgroep van de beslaglegger. Tevens wordt de transactiewijze van de leverancierskaart van de beslaglegger toegepast in plaats van de transactiewijze voor salarisbetalingen.
-
via de velden IBAN en Naam rekeninghouder - In dat geval wordt een bankrekening leverancier aangemaakt die gekoppeld is aan de leverancier van de resource. Daarin wordt geen adresinformatie van de beslaglegger verwerkt. Nadeel daarvan is dat de adresinformatie ook niet wordt verwerkt de betaalopdracht naar de bank. Aangezien banken strenger worden over de vereiste gegevens voor een bankbetaling, kan dat tot problemen leiden. Maar handmatig aanpassen van de adresgegevens in de betaalopdracht is erg veel handmatig werk. Daarom is het handiger om een leverancier (met eigen bankrekening leverancier) te kiezen die gekoppeld is aan een bedrijfscontact.
Zie ook
Overige velden (standaard niet zichtbaar)
Onderstaande velden staan niet standaard op de kaart, maar kunnen worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Toont de datum waarop de contactkaart is aangemaakt.

Selecteer de aanhefcode voor het contactbedrijf. Wanneer een contactbedrijf wordt aangemaakt, wordt dit veld standaard gevuld met de aanhefcode die op de pagina Marketinginstellingen in het veld Aanhefcode bedrijf (in de sneltab Standaarden) is ingesteld.
Aanhefformules
Per aanhefcode kunnen aanhefformules worden ingesteld, voor verschillende talen, die weer in documentsjablonen kunnen worden gebruikt.
Zie ook

Heeft het contact een doorkiesnummer, dan vult u deze in dit veld in.
De inhoud van dit veld wordt overgenomen in eventuele onderliggende bedrijven die u aanmaakt.

Heeft het contact een tweede doorkiesnummer, dan vult u deze in dit veld in.
De inhoud van dit veld wordt overgenomen in eventuele onderliggende bedrijven die u aanmaakt.

Schakel deze optie in als het contactbedrijf mailingen mag ontvangen. Bij het aanmaken van een contactsegment kunt u deze voorwaarde opnemen als kenmerk.
Of deze optie standaard aan staat of niet, hangt af van de instelling in het veld Contact mag mailing ontvangen op de pagina Algemene instellingen.
Zie ook Veld Contact mag mailing ontvangen en Pagina Contactsegment.

Het label van dit veld is instelbaar op de pagina Contactinstellingen, veld Label medewerker 2. Is dat veld leeg, dan is het standaardlabel Medewerker 2.
Zie ook

Het label van dit veld is instelbaar op de pagina Contactinstellingen, veld Label medewerker 3. Is dat veld leeg, dan is het standaardlabel Medewerker 3.
Zie ook

Het label van dit veld is instelbaar op de pagina Contactinstellingen, veld Label medewerker 4. Is dat veld leeg, dan is het standaardlabel Medewerker 4.
Zie ook

Vul eventuele aanvullende adresinformatie in.

Dit veld toont de rating van het betreffende contact, mits u dit ingericht hebt.
Hiervoor kunt u in het systeem een aantal flexibele velden inrichten (bijvoorbeeld betalingssnelheid). Dit veld toont het gemiddelde van die velden.
U kunt deze rating ook gebruiken bij het matchen van contactsegmenten. U kunt de resultaten aan de hand van deze rating sorteren.
Zie ook Pagina Flexibel veld instellingen.

Vul het tweede telefoonnummer van het contact in. Als in het veld Land-/regiocode een landcode is geselecteerd, is automatisch het landnummer ingevuld (bijv. + 31 in geval van landcode NL).
Opmerking: Dit nummer wordt overgenomen in eventuele onderliggende bedrijven die u aanmaakt.
Direct bellen
Het is mogelijk om dit nummer direct te bellen vanuit dit veld als er een applicatie voor is geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld Skype voor Bedrijven. Dat kan vanuit de kaartweergave of vanuit het overzicht (als dit veld daar zichtbaar is).
De kaart moet wel in de modus alleen-lezen zijn. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan de pagina op .
Als u op het telefoonnummer in het veld klikt, opent de applicatie waarmee gebeld kan worden. De eerste keer dat u op dit icoon klikt, moet u deze applicatie (mogelijk) eerst selecteren.
Flexibele velden
Het is mogelijk om 25 flexibele velden op te nemen. Om dat in te richten kiest u daartoe op de pagina Flexibel veld instellingen het object Bedrijf. Dat zijn velden waarvan u zelf de naam en het type (bijvoorbeeld tekstveld of datumveld) bepaalt.
Om ruimtegebrek in de contacttabel te voorkomen, delen de flexibele velden voor contactbedrijven en contactpersonen dezelfde velden. Dat is qua data geen probleem, aangezien een contact altijd of een bedrijf of een persoon is. Wordt een flexibel veld zowel voor contacten als contactpersonen gebruikt en staat dit veld op het contactoverzicht, dan ziet u bij de kolomnaam beide veldnamen staan. Eerst die van het bedrijf, gevolgd door een '/' en dan die van de contactpersoon. Op de contactkaart ziet u alleen de veldnaam die bij het bedrijf hoort en op de contactpersoonkaart alleen de veldnaam die bij de contactpersoon hoort.
Belangrijk: Plaatst u een flexibel veld in een bedrijfsspecifieke groep op de contactkaart, dan kan dat flexibele veld niet meer op de contactpersoonkaart worden geplaatst. Andersom ook: plaatst u een flexibel veld in een persoonsspecifieke groep op de contactpersoonkaart, dan kan dat flexibele veld niet meer op de contactkaart worden geplaatst.
Overerven van contact naar verkoopfactuur
Als in de Flexibel veld instellingen in de sneltab Flexibele velden van zowel Bedrijf als van Verkoopfactuur hetzelfde veld is ingesteld (dus bij allebei hetzelfde veld in bijv. Flexibel veld 1), wordt de waarde die in het betreffende veld op de contactkaart is ingesteld, automatisch overgenomen naar de (geboekte) verkoopfactuur.
Zie ook
Pagina Flexibel veld instellingen
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook