Pagina Geboekte inkoopfactuur
De pagina Geboekte inkoopfactuur komt grotendeels overeen met de pagina Inkoopfactuur. Het bevat een kop met sneltabs voor verschillende soorten gegevens over de inkoopfactuur en regels met informatie over de gefactureerde artikelen. U kunt enkele velden indien nodig nog aanpassen op deze pagina.
Sneltab Algemeen

Bevat de naam van de leverancier. De naam wordt gekopieerd van het veld Leveranciersnaam op de inkoopfactuur.
Opmerking: Dit betreft niet de leveranciersnaam die op de factuur wordt afgedrukt, die staat in het veld Naam in de sneltab Verzending en betaling onder Betaaladres.
Indien nodig kunt u de naam nog wijzigen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, wijzig het veld Leverancier en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.

Bevat het adres van de leverancier. Het adres wordt gekopieerd van het veld Adres op de inkoopfactuur.
Opmerking: Dit betreft niet het adres dat op de factuur wordt afgedrukt, dat staat in het veld Adres in de sneltab Verzending en betaling onder Betaaladres.
Indien nodig kunt u het adres nog wijzigen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, wijzig het veld Adres en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.

Een eventuele aanvulling op het adres van de leverancier. De inhoud in dit veld wordt overgenomen uit het veld Adres 2 op de inkoopfactuur.

Bevat de postcode van het adres van de leverancier. De postcode wordt gekopieerd van het veld Postcode op de inkoopfactuur.
Opmerking: Dit betreft niet de postcode die op de factuur wordt afgedrukt, die staat in het veld Postcode in de sneltab Verzending en betaling onder Betaaladres.
Indien nodig kunt u de postcode nog wijzigen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, wijzig het veld Postcode en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.

Bevat de plaats van het adres van de leverancier. De plaats wordt gekopieerd van het veld Plaats op de inkoopfactuur.
Opmerking: Dit betreft niet de plaats die op de factuur wordt afgedrukt, die staat in het veld Plaats in de sneltab Verzending en betaling onder Betaaladres.
Indien nodig kunt u de plaats nog wijzigen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, wijzig het veld Plaats en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.

Bevat de land-/regiocode in het adres van de leverancier. De code wordt gekopieerd van het veld Land/regio op de inkoopfactuur.
Opmerking: Dit betreft niet het land dat op de factuur wordt afgedrukt, dat staat in het veld Land/regio in de sneltab Verzending en betaling onder Betaaladres.
Indien nodig kunt u het land nog wijzigen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, wijzig het veld Land/regio en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.

Het ondernemingsnummer is alleen van toepassing voor Belgische bedrijven (waarbij op de pagina Algemene instellingen in het veld Land bedrijf de waarde België is ingesteld). Dit nummer wordt automatisch overgenomen vanuit de inkoopfactuur.
Dit nummer is een uniek identificatienummer per natuurlijke persoon of rechtspersoon.
Zie ook

Bevat de boekingssoort en het nummer van de post, bijvoorbeeld Factuur 1001. De naam wordt gekopieerd van het veld Omschrijving op de inkoopfactuur. De omschrijving wordt ook weergegeven op leveranciers- en grootboekposten.
Indien nodig kunt u de omschrijving nog wijzigen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, wijzig het veld Omschrijving en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.

Het inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel van de leverancier. U kunt dit veld hier niet wijzigen.

Bij Afgedrukt / Verstuurde mails ziet u hoe vaak een geboekte inkoopfactuur is afgedrukt of verzonden.
Zodra u via Afdrukken/verzenden of Afdrukken volgens verzendwijze de inkoopfactuur afdrukt of verstuurt, wordt het aantal met 1 opgehoogd. Als u alleen een afdrukvoorbeeld maakt, wijzigt het aantal niet.

De geselecteerde factuurlay-out in het veld Factuurlay-out bepaalt:
- wat wordt afgedrukt op de factuur, inclusief de opmaak en indeling.
- of bij het afdrukken/verzenden van facturen documenten worden toegevoegd die gekoppeld zijn aan:
- urenstaten
- inkoopfacturen.
Bij het boeken van de factuur wordt automatisch de factuurlay-out overgenomen vanuit de ongeboekte inkoopfactuur.
Factuurlay-out wijzigen
U kunt desgewenst een andere factuurlay-out instellen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, pas het veld Factuur verzendwijze aan en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.
Nieuwe factuurlay-outrapporten kunt u toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs, als u daar rechten voor hebt. Zie ook Een factuurlay-outrapport toevoegen aan de pagina Factuurlay-outs.
Zie ook

Dit veld geeft u aan hoe u de geboekte inkoopfactuur wilt afdrukken/verzenden.
Factuur afdrukken/verzenden volgens verzendwijze
Om een geboekte inkoopfactuur volgens de ingestelde verzendwijze af te drukken/te verzenden, kiest u op de actiebalk voor Afdrukken volgens verzendwijze.
Verzendwijze wijzigen
Standaard is in het veld Factuur verzendwijze de waarde geselecteerd zoals deze was ingesteld op de inkoopfactuur. U kunt desgewenst een andere verzendwijze instellen. Kies daarvoor op de actiebalk voor Geboekte factuurvelden bewerken, pas het veld Factuur verzendwijze aan en klik op OK. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen.
Kies:
- Afdrukken als u de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen wilt afdrukken op de standaardprinter.
- Pdf als u een pdf-bestand wilt aanmaken van de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen. Zie ook Bestandsnaam en opslaglocatie Pdf-bestanden.
- Mailen als u een e-mailbericht wilt aanmaken met de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen als pdf-bestand in de bijlage. U stuurt het bericht naar het e-mailadres dat is ingesteld in het veld E-mail van de geboekte inkoopfactuur.
Om een e-mailbericht aan te kunnen maken moet op de pagina Factuurinstellingen een e-mailsjabloon zijn geselecteerd in het veld Inkoopfactuur e-mailsjabloon. Dit e-mailsjabloon bepaalt onder andere de inhoud en opmaak van het e-mailbericht.
Zie ook Bestandsnaam en opslaglocatie Pdf-bestanden. - Afdrukken + Pdf als u de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen wilt afdrukken en een pdf-bestand wilt aanmaken. Zie ook de opmerkingen hierboven bij Afdrukken en Pdf.
- Afdrukken + Mailen als u de geboekte inkoopfactuur en eventuele bijlagen wilt afdrukken en mailen. Zie ook de opmerkingen hierboven bij Afdrukken en Mailen.
Bestandsnaam en opslaglocatie Pdf-bestanden
Op de factuur moet een factuurlay-out zijn ingesteld. De rapporten die in die factuurlay-out zijn ingesteld moeten op de pagina Pdf- en Excel-rapporten staan, samen met een bestandsnaam.
Bij gebruik van SharePoint Online moet op de pagina Pdf- en Excel-rapporten in het veld Rapport Opslaglocatie de waarde SharePoint zijn ingesteld met de gewenste opslaglocatie in het veld Map.
Als geen gebruik wordt gemaakt van SharePoint, wordt het pdf-bestand opgeslagen in de map die is ingesteld op de pagina Pdf- en Excel-rapporten. Daarvoor moet bij Rapport Opslaglocatie de waarde Netwerk opslaglocatie zijn ingesteld.
Zie ook Pagina Pdf- en Excel-rapporten.
Het pdf-bestand wordt op de achtergrond aangemaakt.
Zie ook
Flexibele velden
Het is mogelijk om 25 flexibele velden op te nemen. Om dat in te richten kiest u daartoe op de pagina Flexibel veld instellingen het object Inkoopfactuur. Zie ook Flexibele velden inrichten.
Overige velden (standaard niet zichtbaar)
Onderstaande velden staan niet standaard op de kaart, maar kunnen worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Het is mogelijk om in te richten dat bij het boeken van een inkoopfactuur automatisch een interactie wordt aangemaakt bij de leverancier (resource of contactbedrijf) met de factuur als pdf-bestand in de bijlage.
Het aanmaken van een interactie gebeurt echter alleen als in de geboekte inkoopfactuur de optie Interactie aangemaakt niet is geactiveerd. Als de interactie is gemaakt, wordt de optie Interactie aangemaakt automatisch geactiveerd.
Sneltab Factuurdetails

Als u een geboekte inkoopfactuur crediteert, moet u een reden selecteren. Wanneer een geboekte inkoopfactuur is gecrediteerd, staat de redencode in dit veld.
Zie ook Inkoopfacturen crediteren.

Wanneer een geboekte inkoopfactuur is gecrediteerd, staat de reden (de omschrijving van de redencode) in dit veld.
Zie ook Inkoopfacturen crediteren.
Standaard niet zichtbaar
Onderstaande velden staan niet standaard op de kaart, maar kunnen worden toegevoegd. Zie ook Microsoft Learn: Uw werkruimte personaliseren.

Bepaalt of de geboekte factuur wordt opgenomen in het betalingsvoorstel.
Als er iets in het veld staat, wordt de post niet opgenomen bij het ophalen van voorstelposten. Een niet leeg veld geeft aan dat de factuur nog moet worden goedgekeurd. Is het veld leeg, dan wordt de post opgenomen in het betalingsvoorstel.
Als de inkoopfactuur is aangemaakt terwijl op de leverancierskaart de optie Pay when paid is ingeschakeld, dan is automatisch afwachtcode PWP ingevuld. Zie ook Veld Pay when paid.
Het veld kan worden gewijzigd in de leveranciersposten. Zie ook Veld Afwachten en Rapport Pay when paid taakwachtrij.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld. Knoppen die meerdere keren voorkomen, staan maar 1 keer vermeld.
Start
![]() |
Afdrukken volgens verzendwijze |
Via deze knop kunt u de factuur afdrukken/verzenden volgens de verzendwijze die is ingesteld in het veld Factuur verzendwijze. Zie ook |
![]() |
Geboekte factuurvelden bewerken | Via deze knop is het mogelijk om een aantal velden op de geboekte inkoopfactuur nog te wijzigen. Zie Pagina Geboekte factuurvelden wijzigen. |
Corrigeren of Factuur crediteren
![]() |
Factuur corrigeren |
Via deze knop kunt u foutief geboekte inkoopfactuur corrigeren. Zie ook Inkoopfacturen crediteren. |
![]() |
Correctiefactuur weergeven |
Als u een geboekte inkoopfactuur hebt gecorrigeerd via de knop Factuur corrigeren, kunt u de (ongeboekte of geboekte) correctiefactuur via deze knop openen. |
Afdrukken/verzenden
![]() |
Afdrukken |
Via deze knop kunt u:
Zie ook Inkoopfacturen afdrukken en/of verzenden en Rapport Afdrukken inkoopfacturen. |
Navigeren
![]() |
Leverancier |
Via deze knop opent u de leverancierskaart van de bijbehorende leverancier. Zie ook Pagina Leverancierskaart. |
Gerelateerd
Factuur
|
Documenten |
Via deze knop opent u een pagina met de documenten die aan de geboekte inkoopfactuur zijn gekoppeld. Zie ook Pagina Documenten. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook
Pagina Geboekte inkoopfacturen
Microsoft Learn: Inkopen boeken