Pagina Contractstatus
Op de pagina Contractstatus richt u een of meer statussen voor contracten in. Hierbij kunt u bepalen hoe de statussen mogen worden gewijzigd en door wie.
Voorbeeld: Stel dat u (onder andere) de volgende statussen hebt: Nieuw, 'Contract opstellen' en 'In dienst'. U zou bijvoorbeeld kunnen instellen dat iedereen de status Nieuw mag omzetten naar 'Contract opstellen', maar dat alleen medewerkers van de administratie de status mogen omzetten van 'Contract opstellen' naar 'In dienst'. U zou ook kunnen instellen dat de status 'Contract opstellen' alleen kan worden omgezet als bepaalde velden in het contract zijn ingevuld en/of als een bepaald bestand aanwezig is.
Help per veld
Per status kunt u de volgende velden invullen:
Label | Toelichting |
Code |
Vul een code in voor de status. Dit kan een combinatie van letters en cijfers zijn. De code mag niet al voorkomen op deze pagina. Het is aan te raden om met een nummering van tientallen (of honderdtallen) te werken, zodat u op een later moment eenvoudig statussen kunt tussenvoegen. |
Omschrijving | Vul een omschrijving in voor de status. |
Volgend statusfilter | In dit veld stelt u in naar welke volgende status(sen) het contract kan worden omgezet. Zie ook Volgend statusfilter. |
Vorig statusfilter | In dit veld stelt u in naar welke vorige status(sen) het contract kan worden omgezet. Zie ook Vorig statusfilter. |
Wijzigen toegestaan |
Vink de optie Wijzigen toegestaan aan als contracten met deze status gewijzigd mogen worden. In contracten met een status waarin deze optie niet is aangevinkt, kunt u geen wijzigingen aanbrengen in de sneltabs Algemeen, Arbeidsprofiel en Loon. Als de velden Volgend statusfilter of Vorig statusfilter zijn gevuld (beide of een van beide), kunt u wel de status wijzigen. |
Historie |
De optie Historie maakt het mogelijk om in overzichten te kunnen filteren op actuele of historische contracten. Of een contract met een status waarin deze optie is aangevinkt wel of niet kan worden gewijzigd, wordt bepaald door de statusoptie Wijzigen toegestaan. |
Activeer |
De optie Activeer bepaalt of het contract als 'actief' wordt beschouwd of niet. Dit bepaalt onder andere of voor de betreffende resource uren mogen worden ingevoerd. Belangrijk: Het is niet mogelijk om de optie Activeer aan te vinken in een initiële status.
Fasebeperkingen Bij het omzetten van de status naar een actieve status (waarin dus de optie Activeer is aangevinkt) vindt een controle plaats of de fase op het contract is toegestaan. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een fase niet geldig is. Dit kunnen ingebouwde beperkingen zijn of beperkingen die zijn in te richten in de contractfase-instellingen. Zie ook Redenen waarom een contractfase niet geldig is. Opmerking: Deze controle vindt niet plaats als u een status kiest waarin de optie Activeer samen met de optie Historie is aangevinkt.
Controle op arbeidsomvang Is in het veld Controleer arbeidsomvang de waarde Waarschuwen of Blokkeren ingesteld, dan wordt bij het activeren van een contract met de betreffende fase gecontroleerd of op de pagina Contractvoorwaarden van het contract het veld Arbeidsomvang is gevuld. Staat de arbeidsomvang op 0,00 en is waarde:
Zie ook Veld Controleer arbeidsomvang en Contractvoorwaarden.
Leverancier, met bankrekening (Mysolution loonmodule) Als u gebruikmaakt van de Mysolution loonmodule geldt: zodra u een te verlonen contract actief maakt (d.w.z. een status kiest waarin de optie Activeer is aangevinkt), wordt automatisch een leverancierskaart aangemaakt. Er wordt alleen automatisch een leverancier aangemaakt als op de resourcekaart een resourcegroep is ingevuld en op die resourcegroep een leverancierssjabloon is ingesteld. Zie ook Resourcegroepen. Opmerking: Wanneer geen leverancierskaart wordt aangemaakt, controleer dan:
Bankrekening leverancierPer rekeningnummer dat actief is op de pagina Resource betalingsgegevens (in het veld IBAN of het veld Bankrekeningnr.) wordt een bankrekening leverancier aangemaakt en aan de leverancierskaart gekoppeld. Zie ook Pagina Resource betalingsgegevens. Als op de resourcekaart, in de resource betalingsgegevens of op de contractkaart iets wijzigt, worden de leverancier en bankrekening leverancier automatisch (via synchronisatie) bijgewerkt.
TransactiewijzeWanneer een leverancierskaart wordt aangemaakt vanuit een contract, bepaalt de soort bankrekening in de regel met prioriteit 1 op de pagina Resource betalingsgegevens welke transactiewijze wordt overgenomen. Als in die regel:
Zie ook Pagina Resource betalingsgegevens, Veld Transactiewijze SEPA en Veld Transactiewijze niet-SEPA. |
Bij contracten die niet via de wizard zijn aangemaakt (maar handmatig of via kopiëren), wordt standaard bij het activeren van het contract (door een statusomzetting naar een status waarop Activeer van toepassing is) gecontroleerd of de betreffende contractfase is toegestaan. Hierdoor kan een probleem ontstaan als een document wordt gegenereerd/ondertekend vóór het activeren van het contract. Heeft het contract een status waarin deze optie is aangevinkt en wordt op het contract een fase geselecteerd die niet is toegestaan, dan wordt een foutmelding getoond met de reden. Zie ook |
|
Controleer verplichte documenten per nationaliteit |
Het is mogelijk om in te stellen dat bij het bereiken van de status een controle plaatsvindt op de aanwezigheid en geldigheid van documenten op de resourcekaart die op de pagina Verplichte documenten per nationaliteit als verplicht zijn ingesteld voor de nationaliteit van de resource. Deze controle kunt u instellen afhankelijk van de contractsoort, d.w.z. of een contract wel of niet te verlonen is. Zie ook Controleer verplichte documenten. |
Sinds 1 januari 2024 is de werkgever verplicht om werknemers per uur minimaal het wettelijk minimumuurloon te betalen. Als bij een vaste overeengekomen arbeidsduur per week in een arbeidsovereenkomst gekozen wordt voor een vast bedrag per maand, dan moet over het gemiddeld aantal arbeidsuren per maand het minimumuurloon betaald worden. En dat moet worden afgeleid van het totaal aantal arbeidsuren dat de betreffende werknemer arbeid verricht in dat kalenderjaar. Daarom is het mogelijk om op een contract een controle op het minimumuurloon uit te voeren bij het wijzigen van de contractstatus. Dit gebeurt alleen als de gebruiker de status probeert om te zetten naar een status waarbij de optie Check minimumloon is aangevinkt. Voorwaarde is dat op het contract een arbeidsprofiel is ingevuld, het veld Standaard uren werkweek is gevuld en het loon in de sneltab Loon is gevuld. Als het loon in de sneltab Loon van het contract (op basis van de waarde in het veld Tijdseenheid loon) en het bijbehorende arbeidsprofiel niet voldoen aan het wettelijk minimumuurloon, dan krijgt de gebruiker een melding. Deze melding bevat het minimum fulltime loon en de datum vanaf wanneer dat minimum fulltime loon van toepassing is. Als het loon en/of arbeidsprofiel op een contract gedurende het jaar wijzigt, wordt de minimumuurlooncontrole uitgevoerd voor iedere datum waarop een wijziging ingaat. Vanaf zo'n peildatum worden de arbeidsuren in het restant van het jaar berekend op basis van het op die peildatum geldende arbeidsprofiel. Een wijziging van het loon kan bijvoorbeeld ook aan de orde zijn als een jongere tussen de 14 en 20 jaar jarig is tijdens de contractperiode. De controle van een contract voor iedere datum waarop een wijziging ingaat blijft beperkt tot wijzigingen in uiterlijk het vorige en het volgende semester, gerekend vanaf de werkdatum. Uitgangspunt hierbij is dat een jaar bestaat uit 2 semesters:
Zie ook |
|
Resourcestatus van filter |
Wilt u dat de status van de resource ook wijzigt als een contract naar deze status wordt omgezet, selecteer de gewenste resourcestatus dan in het veld Resourcestatus naar. Als de resourcestatus alleen moet worden gewijzigd als de resource een bepaalde status heeft, dan stelt u die resourcestatus(sen) in het veld Resourcestatus van filter in. Zie ook Resourcestatus van filter. |
Recourcestatus naar |
Wilt u dat de status van de resource ook wijzigt als een contract naar deze status wordt omgezet, selecteer de gewenste resourcestatus dan in het veld Resourcestatus naar. Als de resourcestatus alleen moet worden gewijzigd als de resource een bepaalde status heeft, dan stelt u die resourcestatus(sen) in het veld Resourcestatus van filter in. Let op: De status van de resource kan alleen op deze manier worden omgezet als in de resourcestatus de optie Contract toegestaan is aangevinkt.
Wanneer het contract naar deze status wordt omgezet, wijzigt de status van de resource automatisch, zonder melding. Als echter bij de resourcestatus verplichte velden, kenmerken en/of documenten e.d. zijn ingesteld die ontbreken op de resourcekaart, dan verschijnt wel een melding. De statussen van het contract en de resource kunnen dan pas worden omgezet als de ontbrekende gegevens zijn toegevoegd. Zie ook |
Evaluatie interactiesjabloon |
Wilt u dat bij het bereiken van de status automatisch een evaluatievragenlijst wordt getriggerd, koppel dan een interactiesjabloon. Evaluatievragenlijsten worden opgeslagen en aangemaakt via een interactie. Zie ook Evaluatie interactiesjabloon. |
Redencode instelling |
Wilt u dat bij het bereiken van de status wordt aangegeven waarom de status is bereikt, dan kunt u in dit veld instellen dat een reden optioneel of verplicht is. Vervolgens stelt u via de knop Redencodes een of meerdere redenen in. Wanneer een gebruiker een status selecteert waarin de waarde Optioneel of Verplicht is ingesteld, opent een pagina waarin de gebruiker een van die ingestelde redenen kan selecteren. Zie ook Redencode instelling. |
Kleur |
U kunt kiezen uit een aantal kleuren en stijlen (bijvoorbeeld vet of cursief) waarin de status moet worden weergegeven. |
Controleer contractduur |
Als op een contract een fase is geselecteerd waarin een minimale en/of maximale contractduur is ingesteld en de datum in het veld Geldig van en/of Geldig tot en met op het contract wordt gewijzigd waardoor de periode niet meer voldoet aan de ingestelde minimum- of maximumduur, dan wordt geen foutmelding getoond. Die foutmelding krijgt u wel als u de status van het contract probeert om te zetten naar een status waarin de optie Controleer contractduur is aangevinkt. Zie ook |
Initiële status
Bij het aanmaken krijgt het contract de status die is ingesteld op de pagina Statusinstellingen, veld Contract.
Knoppen op de actiebalk
Via de knoppen op de actiebalk kunt u diverse acties uitvoeren. Onderstaand overzicht zal nog verder worden aangevuld.
Navigeren
![]() |
Documenten |
Aan een status kunt u een of meer documentsjablonen koppelen. Hierbij kunt u kiezen of een document moet worden aangemaakt of gecontroleerd. Klik op deze knop om dit in te stellen of aan te passen. Zie Documenten per status. |
![]() |
Verplichte dimensies | Aan een status kunt u verplichte dimensies koppelen. Klik op deze knop om deze in te stellen of aan te passen. Zie Verplichte statusdimensies. |
![]() |
Verplichte velden |
Aan een status kunt u verplichte velden koppelen. Klik op deze knop om deze in te stellen of aan te passen. Zie Status verplichte velden. |
![]() |
E-mailsjablonen |
Aan een status kunt u een of meer e-mailsjablonen koppelen. Klik op deze knop om deze in te stellen of aan te passen. Het is afhankelijk van de instellingen in het e-mailsjabloon hoe de e-mail wordt aangemaakt. Zie Status e-mailsjablonen. |
![]() |
Rollen | Het is mogelijk om in te stellen dat alleen medewerkers met een bepaalde rol een status mogen omzetten en/of gegevens mogen wijzigen. Klik op deze knop om deze rollen en de gewenste autorisatie in te stellen of te wijzigen. Zie Statusautorisatie. |
![]() |
Vertaling |
Via deze knop kunt u per status vertalingen toevoegen en beheren, die bijvoorbeeld getoond kunnen worden op de portal(s). Belangrijk: Om statussen te kunnen vertalen op de portals, moet u in de registratieset het statusveld (voor statuscodes) opnemen en niet het veld voor de statusomschrijving.
Als u een status selecteert en op de actiebalk op deze knop klikt, kunt u een of meer vertalingen voor die status vastleggen. In de eerste regel is automatisch de sleutel voor de status in het veld Sleutel ingevuld, namelijk 'Status_' met daarachter een cijfer, gevolgd door '_' en de statuscode. Voor bijvoorbeeld statuscode C20 is de sleutel 'Status_5_C20'. Zie ook Vertalingen. Opmerking: Welke talen op de portal kunnen worden gekozen is afhankelijk van de talen waarvoor een of meer vertaalregels aanwezig zijn in de vertaaltabel (de pagina Vertalingen) en van de ingestelde talen bij Languages in het veld Instellingwaarde in de sneltab Portaalinstellingen in het portaldomein. Zie ook Languages.
|
![]() |
Redencodes | Wilt u dat bij het bereiken van een bepaalde status wordt aangegeven waarom de status is bereikt, dan kunt u in het veld Redencode instelling van die status instellen dat een reden optioneel of verplicht is en vervolgens via deze knop een of meerdere redenen instellen. Wanneer een gebruiker een status selecteert waarin de waarde Optioneel of Verplicht is ingesteld, opent een pagina waarin de gebruiker een van die ingestelde redenen kan selecteren. Zie ook Redencode instelling. |
Tip: Meer informatie over het navigeren in de gebruikersinterface vindt u in Werken met Business Central. Zie Pagina's en informatie zoeken met Vertel me voor meer informatie over het zoeken naar pagina's, acties en rapporten.
Zie ook